اخبار روز سینما

اعتراضات پی در پی به تمسخر معلولان در برنامه باغ خند و واکنش عوامل این برنامه از صدور اطلاعیه تا عذرخواهی خمسه | بی خیالی، بی احتیاطی و دیگر هیچ

روز گذشته انتشار ویدئوی کوتاهی از برنامه «بقو بخش» اعتراضات متعدد بینندگان و کاربران فضای مجازی را برانگیخت. این ویدیو مربوط به قسمتی از مسابقه بیست و نهم می باشد. بهمن از شبکه نسیم پخش شد و شرکت کننده در نقش گدا معلول شد و همه را به خنده انداخت. شوخی اشتباه با پدیده معلولیت باعث شد این ویدئو بازتاب زیادی داشته باشد و سایت ها و صفحات خبری نیز در محکومیت آن نوشتند. عوامل برنامه به این اعتراضات واکنش نشان داده اند و از طرفی علیرضا خمسه داور این مسابقه از همه عذرخواهی کرده است..

به گزارش بازتاب آنلاین، پس از انتشار این ویدئو و اعتراضات فراوانی که به دنبال داشت. کمپین معلولیت در توییتی نوشت: این ویدیو فقط یک دقیقه از حدود ده دقیقه تمسخر معلولان برای خنده، تفریح ​​و سرگرمی در برنامه نسیم بگو بخند است. اما عده ای در دفاع از این برنامه آن را اثری تکه تکه خواندند و نوشتند که برخی با دستکاری ویدیو سعی در منفی جلوه دادن آن داشتند در حالی که نسخه کامل این برنامه در تلویزیون موجود است و نشان می دهد که همه چیز به همین شکل بوده است.

ماجرا از این قرار است که دو نفر برای ممیزی نزد یک کارگردان می روند. ظاهرا برای نقش گدا بازیگر کافی ندارند و می خواهند برای این نقش تست بزنند. یکی یکی از آنها به دیگری یاد می دهد که چگونه رقت انگیزتر به نظر برسد تا مردم به او اعتماد کنند و به او پول بدهند. ابتدا از او می خواهد وانمود کند که پاهایش و یکی دستش شکسته و دیگری قطع شده است. به علاوه قلبش از بدنش بیرون زده و توانایی تکلم را از دست داده است. حالا در این شرایط باید به سوالات مردم پاسخ دهید. فردی که تحت آموزش قرار می گیرد دائماً بازیگر را ترغیب می کند که مانند یک لال صحبت کند و در عوض فقط می گوید “ABDB” و نتیجه همان چیزی است که در ویدیو می بینیم.

نکته مهم اینجاست که داوران نمایش که سالها تجربه دارند فقط از اجرا تعریف کردند و حتی توضیحی اضافه نکردند که این نمایش تمسخر معلولیت نیست و امیدوارند کسی را آزرده نکند. اگرچه تجربه در برنامه ها و سریال های تلویزیونی نشان داده شده است، اما نشان دادن تصویری نادرست از هر شغل و طبقه اجتماعی پیامدهای بسیاری دارد. اگر کسی در تلویزیون به دیگری بگوید “اشتباه کردی؟” حالا ساکت شو.» و بقیه هم می خندند.

طراحی: شبنم رضوانی

حالا در این شرایط عوامل برنامه اطلاعیه ای صادر کردند و نوشتند: برنامه مربوطه ربطی به معلولان نداشت و بازیگران سعی داشتند در نقش متکدیانی بازی کنند که خودشان را کتک می زنند. این برنامه همیشه جایگاه ویژه ای به افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی داده است. بگو بخند تنها برنامه تلویزیونی است که حضور این افراد را در تلویزیون تثبیت کرده است و با اختصاص بخش کمدی نشستن در این برنامه با دیگر شرکت کنندگان مسابقه رقابت می کنند. واضح است که این اقدام اخیر صرفاً فضای غیرحرفه ای است که توسط برخی رسانه ها برای تحت الشعاع قرار دادن برنامه ای موفق در جذب و جلب رضایت مخاطب ایجاد شده است که البته ارتباط عمیق تری بین مخاطب و برنامه به دنبال خواهد داشت. در پایان اگر بخشی از جامعه و به ویژه معلولان عزیز کشور دچار سوءتفاهم ناشی از این برنامه شدند، تعظیم و عذرخواهی می کنیم.»

در حالی که دست اندرکاران برنامه گفتند که این برنامه ربطی به معلولان ندارد و تمرکز آن بر سوء استفاده از متکدیان است.

ظهر امروز علیرضا خمسه یکی وی با انتشار ویدئویی از خود در فضای مجازی از داوران این برنامه عذرخواهی کرد. او برخلاف سایر عوامل، این اتفاق را به رسانه سازی ربط نداد و صادقانه اشتباه خود را به عنوان داور پذیرفت. خمسه گفت: هرگز به این فکر نکردم که به کسی صدمه بزنم، بنابراین اگر در برنامه نمایشی که به حوزه شما آمد، جسارت آمیز بوده، عمدی نبوده و ناشی از بی احتیاطی بوده است، من از این جامعه عذرخواهی می کنم زیرا این کار را نکردم هشدار داد و بی توجه بود».

«باگو بخند» یک برنامه استعدادیابی با بازی عبدالله روا است که علیرضا خمسا، شهاب عباسی، نعیمه نظام دوست و شهرام شکیبا به عنوان داور در آن حضور دارند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا