دانستنی ها

اظهارات هشداردهنده وزارت بهداشت در مورد انتقال آبله میمون

مدیر اداره آموزش و توسعه سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی از کشورها خواسته است که در خصوص بیماری آبله میمون ها به صورت شفاف و سریع عمل کنند، گفت: احتمال دارد در روزهای آینده تعداد بیشتری از بیماران در اروپا شناسایی شوند و هفته ها.”

به گزارش خبر ایسنا، دکتر فرشید رضایی با بیان اینکه اولین مورد آبله میمون در سوئد گزارش شد، گفت: وزارت بهداشت سوئد اعلام کرد که این نوع آبله میمون در خارج از قاره آفریقا نیز مشاهده می شود. فرد مبتلا در حین اقامت در منطقه ای از آفریقا که شیوع گسترده زیر مجموعه آبله میمون “1b” وجود داشت، به آبله میمون مبتلا شد.

وی ادامه داد: به گفته سخنگوی وزارت بهداشت سوئد، فرد مبتلا در منطقه استکهلم درمان شده است و اینکه این بیمار در سوئد شناسایی شده و در استکهلم تحت درمان قرار گرفته است، لزوما به معنای خطر برای عموم مردم سوئد نیست. .

مدیر اداره ارتقای سلامت و آموزش وزارت بهداشت درباره میزان مرگ و میر ناشی از آبله میمون در جمهوری دموکراتیک کنگو گفت: حداقل 450 نفر در موج اول این همه گیری در جمهوری دموکراتیک کنگو جان خود را از دست دادند. موارد جدیدی از زیرمجموعه آبله میمون “1b” نیز در مناطق مرکزی و شرقی آفریقا به دلیل سفر و جابجایی مسافران شناسایی شده است.

روش انتقال آبله میمون

رضایی آبله میمون را اینگونه توضیح داد: آبله میمون (Mpox) از طریق تماس نزدیک بیماران مانند رابطه جنسی، تماس پوست با پوست، بوسیدن، بغل کردن، استفاده از حوله حمام یا ملحفه به سایر افراد سالم منتقل می شود. اگر فردی در سفر به آبله میمون مبتلا شود، خانواده و اطرافیانش بیشتر در معرض خطر هستند. آبله میمون باعث تب و ضایعات پوستی می شود و در موارد شدید می تواند کشنده باشد. به طوری که از هر 100 مورد، چهار مورد منجر به مرگ می شود. اگرچه این بیماری بیشتر در جنگل های بارانی استوایی غرب و مرکز آفریقا دیده می شود و سالانه هزاران نفر را مبتلا می کند، اما می تواند به سایر کشورهای جهان نیز سرایت کند.

وضعیت آبله میمون در آفریقا

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: از آنجایی که آبله میمون “1b” برای اولین بار در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شد و قبل از اعلام اولین آلودگی در سوئد، آزمایشگاه موارد ابتلا به این بیماری را تایید کرده است. کشورهای «بوروندی»، «کنیا» و «روآندا» گزارش شدند. این احتمال وجود دارد که میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در سوئد کمتر از کشورهای آفریقایی به دلیل کیفیت مراقبت های بهداشتی سوئد باشد.

وی با اشاره به شیوع آبله میمون گفت: در سال 2022 با وجود اینکه «زیرخوشه 2» یک اورژانس بهداشتی نگران کننده بین المللی ایجاد کرد، اما شدت این بیماری کم بود. سوئد در سال 2022 با آبله میمون مواجه می شود. به این ترتیب نزدیک به 300 بیمار مبتلا به این بیماری شناسایی شدند که بیشتر آنها سابقه سفر به آفریقا داشتند.

درخواست سازمان بهداشت جهانی از کشورها

مدیر اداره آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر همکاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا با سوئد خاطرنشان کرد: کشورهای اتحادیه اروپا در رابطه با موضوع “بهترین روش مدیریت” با مقامات بهداشتی سوئد همکاری فعال دارند. اولین مورد تایید شده آبله میمون، کلاس 1 b سازمان بهداشت جهانی از کشورهای جهان خواست که به طور شفاف و سریع در برابر آبله میمون مانند سوئد اقدام کنند. زیرا این احتمال وجود دارد که طی روزها و هفته های آینده بیماران بیشتری در اروپا شناسایی شوند.

رضایی در خصوص اعلام وضعیت اضطراری بهداشتی نگرانی بین المللی گفت: امیدواریم اعلام وضعیت اضطراری بهداشتی با نگرانی بین المللی منجر به افزایش حمایت از مناطق آسیب دیده، کشورهای فقیر و مناطق در معرض خطر شود.

افزایش نگرانی در مورد واکسن آبله میمون

وی درباره واکسن آبله میمون گفت: واکسن های محدود موجود برای «افراد در معرض خطر» و «افرادی که با فرد مبتلا در تماس بوده اند» در دسترس است. با توجه به تهیه واکسن و در صورت لزوم تامین بودجه کافی برای رساندن واکسن به سراسر جهان، بسیاری از کارشناسان نگران هستند که واکسنی برای افرادی در مناطق پرخطر که بیشتر به واکسن نیاز دارند، در دسترس نباشد.

رضایی با بیان اینکه احتمال ابتلای بیشتر به آبله میمون وجود دارد، اظهار داشت: کارشناسان بهداشتی معتقدند احتمال کشف موارد بیشتری از این بیماری در اروپا و سایر نقاط جهان وجود دارد. زیرا در حال حاضر مکانیسم قابل اعتمادی برای جلوگیری از بروز موارد وارداتی و موارد مسافرتی آبله میمون وجود ندارد. اقدام سریع بین المللی می تواند به جلوگیری از گسترش بیشتر این بیماری کمک کند.

علائم آبله میمون چیست؟

مدیر گروه آموزش و توسعه سلامت وزارت بهداشت درباره علائم این بیماری گفت: علائم آبله میمون معمولاً یک تا دو هفته پس از تماس نزدیک با بیمار ظاهر می شود و ممکن است تب و سردرد باشد. در روزهای بعد به صورت ضایعات یا زخم های پوستی آبکی ظاهر می شوند.

وی توضیح داد: با وجود تلفات جانی، بیشتر افراد در شیوع اخیر آفریقا علائم خفیف تا متوسط ​​را تجربه کردند و بعداً به طور کامل بهبود یافتند. البته افرادی که دچار نقص ایمنی هستند ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.

رضایی با بیان اینکه در حال حاضر از تعداد بیماران بدون علامت در آفریقا اطلاعی در دست نیست، گفت: با وجود اینکه تعداد این افراد محدود است و احتمال می رود نقشی در شیوع این بیماری نداشته باشند. با این حال، در حال حاضر امکان اظهار نظر قطعی وجود ندارد. این موضوع به زمان و مطالعه بیشتری نیاز دارد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا