اظهارات مهدی زارع درباره زلزله عصر امروز تهران/چرا زلزله در پایتخت احساس شد؟

به گزارش بازتاب آنلاین، عصر امروز در برخی مناطق تهران چهاردهم مهر ماه، زلزله احساس شد. همین حس کافی بود تا کاربران شبکه های اجتماعی درباره این موضوع بنویسند و ترس قدیمی از وقوع زلزله در پایتخت را بیدار کند. البته زلزله تهران نبود کانون این زمین لرزه دور از تهران و در استان سمنان اعلام شد.

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله شناسی در این رابطه به بازتاب آنلاین گفت: زلزله گرمسار شامگاه 23 تیر 1403 با قدرت 4.6 ریشتر در ساعت 22 و 46 دقیقه در منطقه گسل گرمسار رخ داد. این منطقه در محل تلاقی روند شمال غربی – جنوب شرقی در غرب البرز با روند شمال شرقی – جنوب غربی در شرق البرز و در نقطه ای قرار دارد که گچ و نمک به صورت گنبدهای نمکی گرمسار (در منطقه نردیا). ، کوه های گرمج و سر آسیاب) که قدمت آن به اواسط دوره سوم زمین شناسی می رسد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این گنبدهای نمکی با حالت تبخیر خود باعث ایجاد حالت تغییر شکل پلاستیک در این منطقه فعال از منظر زلزله و آزاد شدن انرژی در ناحیه گسلی و شکستگی می شوند، افزود: وقوع پدیده های کوچک و متوسط زلزله های بزرگ گرمسار به شکل فاج قابل انتظار است.

زارع ادامه داد: منطقه گرمسار دارای بزرگترین معادن نمک ایران است که عمده تولید نمک کشور در این منطقه صورت می گیرد. خلوص نمک بیش از 95 درصد است. ارتفاع گنبدهای نمکی از دشت حدود 30 تا 100 متر است. حداکثر نیروی لرزه ای گسل گرمسار حدود 7.0 است. گسل گرمسار در انتهای غربی گسل ایوانکی را قطع می کند و همچنین در انتهای جنوب شرقی گسل ایوانکی به صورت تغییر شکل پلاستیکی دیده می شود. به همین دلیل زمین لرزه های کوچکی نیز در این قسمت از گسل ایوانکی مشاهده می شود و انتهای شمال غربی این گسل در منطقه قرار دارد. پانزدهم وارد تهران می شودحداکثر نیروی لرزه ای گسل ایوانکی تا 7.5 است.

این استاد دانشگاه درباره سوابق زمین لرزه های این منطقه افزود: گرمسار در سال 45 زلزله ای به بزرگی 4.7، سال 82 زلزله 5.3 ریشتری و از 31 مرداد 88 تا 11 مرداد. آبان 88 (31) داشت. مرداد 1367 تا 21 آبان 1367)، 8 زمین لرزه با بزرگای بین 4 تا 5 رخ داد که بزرگترین آنها دو زلزله با بزرگای 5 ریشتر بود. شش زمین لرزه در همین منطقه گرمسار، شش زلزله با بزرگی بیش از 3 تا 4.5 در سال 1385 و هفت زلزله با بزرگی بین 3 تا 4.7 در سال 1390 بوده است.

۴۷۴۷

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما