سن بازنشستگی | بازنشستگی با 20 سال سابقه کار، امکان دریافت مزایای اجتماعی را برای افراد در سنین و شرایط کاری مختلف فراهم می کند.

بازنشسته با 20 سال سابقه کار یکی یکی از مسائل مهم در نظام تامین اجتماعی ایران است. این نوع مستمری به افراد این امکان را می دهد که پس از سال ها کار و پرداخت حق بیمه از پس انداز بازنشستگی برخوردار شوند. در این گزارش به بررسی شرایط مختلف بازنشستگی با 20 سال سابقه کار در ایران می پردازیم.

شرایط بازنشستگی سن بازنشستگی با 20 سال سابقه کار برای آقایان

اختازآنلاین نوشت: آقایان در ایران با 60 سال سن و با 20 سال سابقه بیمه می توانند برای دریافت مستمری اقدام کنند. این الزام به منظور ایجاد شرایط لازم برای بازنشستگی با 20 سال سابقه حرفه ای ایجاد شد.

در صورتی که میانگین دستمزد دو سال آخر بیمه کمتر از حداقل دستمزد باشد، مستمری با حداقل دستمزد 20 سال سابقه کار پرداخت می شود. بنابراین اگر بیمه شدگان با حداقل دستمزد کار کنند، بازنشستگی آنها با 20 سال سابقه حرفه ای هیچ تفاوتی با سایرین نخواهد داشت.

شرایط بازنشستگی سن بازنشستگی با 20 سال سابقه کار برای بانوان

شرایط ویژه بازنشستگی برای زنان با 20 سال سابقه حرفه ای نیز اعمال می شود. زنان در سن 55 سالگی و با 20 سال سابقه بیمه می توانند برای بازنشستگی اقدام کنند.

در این صورت مستمری بازنشستگی به عنوان حاصلضرب میانگین حقوق دو سال آخر بیمه محاسبه می شود. اگر این میزان کمتر از حداقل دستمزد باشد، تامین اجتماعی مستمری را به حداقل دستمزد سال افزایش می دهد.

سن بازنشستگی – استثنا برای زنان با 20 سال سابقه حرفه ای و 42 سال سن

یکی یکی از شرایط استثنایی بانوان، امکان بازنشستگی با 20 سال سابقه کار و 42 سال سن است. بانوانی که 20 سال سابقه کار دارند و 42 سال سن دارند، می توانند با پرداخت حق بیمه بر اساس 20 روز حقوق، درخواست بازنشستگی کنند. در این صورت مستمری بر اساس 20 روز محاسبه می شود و مشمول جبران حداقل دستمزد نمی شود.

بازنشسته با 20 سال سابقه حرفه ای بدون شرط سن

قوانین تامین اجتماعی برای افراد شاغل در مشاغل سخت و زیان آور شرایط ویژه ای را برای بازنشستگی با 20 سال سابقه کار در نظر گرفته است. این افراد در صورت داشتن 20 سال سابقه پرداخت بیمه در این مشاغل می توانند بدون رسیدن به سن معین بازنشسته شوند.

طبق دستورالعمل قانونی هر سال کار سنگین و زیان آور یک سال و نیم محاسبه می شود. به عنوان مثال، 20 سال سابقه حرفه ای در این حرفه ها معادل 30 سال است. اگر سابقه کار در این مشاغل به صورت پراکنده باشد، فرد می تواند با 23.5 سال سابقه کار بدون شرط سنی برای بازنشستگی اقدام کند.

به طور کلی می توان گفت که با 20 سال سابقه در ایران، بازنشستگی به عنوان یک اقدام کلیدی برای حمایت از نیروی کار و تامین اجتماعی در دوران سالمندی طراحی شد. این قوانین با توجه به شرایط خاص هر گروه بیمه شده و تغییرات اجتماعی به منظور پاسخگویی بهتر به نیازهای جامعه به طور مداوم به روز می شوند و تطبیق می یابند. بلند/اخبار آنلاین

سن بازنشستگی – معیار سنجش سختی کار در قوانین و مقررات

طبق قانون، کار سخت و زیان آور کاری است که در آن عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار با استاندارد مطابقت نداشته باشد و کارمند در معرض استرس بسیار بیش از حد طبیعی (فیزیکی و فیزیکی) باشد. در نتیجه اشتغال او استرس) فراتر از توانایی های ذهنی در کارمند ایجاد می شود.

بنابراین در متن قانون معیارهای تعیین شدت و مضر بودن مشاغل، وجود عوامل فیزیکی مانند صدا، گرد و غبار، عوامل شیمیایی مانند بخارات مضر و عوامل بیولوژیکی مانند تماس با انواع باکتری ها و … ذکر شده است. ویروس ها شناسایی شدند.

این عوامل در اکثر محیط های کاری یافت می شوند و زمانی که شدت و مدت مواجهه با این عوامل از حد مجاز فراتر رود، آنها را تهاجمی و مضر می نامند.

سن بازنشستگی – مشاغل سخت و طاقت فرسا فهرست خاصی دارند

لازم به ذکر است که حتی اگر شغلی در لیست مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرد، باز هم این مشاغل نیاز به ارائه و تایید در کمیته کار سخت دارند.

بنابراین این سوال که آیا تکلیف ما سخت است یا نه از قبل قابل شناسایی و پیش بینی نیست و باید پس از برآورده شدن الزامات قبلی در ارگان مربوطه مطرح و بررسی شود.

مریم زنده دل کارشناس روابط صنعتی چگونه بفهمیم سختی کار به ما منتقل شده است؟ وی می گوید: اگر کارمند بخواهد بداند کار چقدر سخت است می تواند با تامین اجتماعی مربوطه تماس بگیرد و بررسی کند که آیا کارفرما 4 درصد سختی کار را پرداخت کرده است یا خیر.

وی ادامه داد: اگر عنوان شغلی کارمند به درستی در لیست بیمه درج شده باشد کارفرما زحمات کارمند را می پذیرد اما اگر به عنوان مثال به جای جوشکار، کارگر ساده مردود شود به این معنی است که کارفرما نمی خواهد. پرداخت کار سخت اگر چنین مشکلی برای کارگران پیش آمد مدارک را به کمیته صعب العبور ارسال کنند تا به نحوی عنوان شغلی صحیح را ثابت کنند.

این کارشناس روابط صنعتی گفت: لازم به ذکر است که عنوان شغلی در صلاحیت وزارت کار است یعنی کارگران می توانند درخواست مرتبط با عنوان شغلی را به وزارت کار ارائه کنند. در صورت ذکر عنوان شغلی در مرکز کاریابی، قدم بعدی تماس کارمند با کمیته مشاغل سخت و محروم است. در صورتی که کارفرما در زمان بازنشستگی مبلغ 4 درصد را پرداخت نکند، می تواند شخصاً این مبلغ را پرداخت کرده و پس از بازنشستگی از کارفرمای خود شکایت کند.

الف) شرایط بازنشستگی مردان:

1- 50 سال سابقه و 30 سال سابقه کار.

2- 60 سال سن و 20 سال سابقه کار.

3-سابقه پرداخت حق بیمه به مدت 35 سال بدون شرط سن.

ب) شرایط بازنشستگی زنان:

1- 45 سال سن و 30 سال سابقه کار.

2- 55 سال سن و 20 سال سابقه کار.

3-سابقه پرداخت حق بیمه به مدت 35 سال بدون شرط سن.

4- با 20 سال سابقه کار و 42 سال با 20 روز حقوق بازنشسته می شوند./تسنیم

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما