اخبار روز

اسپانیا با ستاره 16 ساله فرانسه را حذف کرد و فینالیست شد

عصر ایران – تیم ملی فوتبال اسپانیا با غلبه بر فرانسه به فینال جام ملت های اروپا راه یافت. عصر دیروز و در اولین بازی مرحله نیمه نهایی یورو 2024، اسپانیا موفق شد با یک بازی برتر فرانسه را با نتیجه 2-1 شکست دهد.

گل اول این بازی را راندال کولو موانی در دقیقه 9 برای فرانسه به ثمر رساند اما یامین لمال ستاره 16 ساله اسپانیا در دقیقه 21 با یک ضربه استثنایی از پشت محوطه جریمه بازی را به تساوی کشاند. و چهار دقیقه بعد دنی اولمو با خلاقیت خودش در محوطه جریمه گل دوم اسپانیا را به ثمر رساند.

اگرچه بازی پس از گل دوم اسپانیا بیش از 75 دقیقه به طول انجامید، اما ملی پوشان فرانسه حتی نتوانستند موقعیت واضحی برای گلزنی روی دروازه ماتادورها ایجاد کنند.

برتری تاکتیکی اسپانیا بر فرانسه آشکار بود. علاوه بر این، توانایی کار با توپ چشمگیر بازیکنان اسپانیایی نیز وجود دارد یکی این یکی از دلایل برتری این تیم در بازی شب گذشته بود. این توانایی در بازی مقابل آلمان نیز نقش مهمی در موفقیت اسپانیا داشت.

دیدیه دشان سرمربی تیم ملی فرانسه شب گذشته نتوانست برای سومین بار قهرمان جام ملت های اروپا شود و این ناکامی مکرر باعث جدایی او از خروس ها شد. تعویض های دیشب او موفقیت آمیز بود نبود. پیش از این توصیه های او بین دو نیمه نمی توانست تاثیر مثبتی بر بازی فرانسه داشته باشد.

در این مرحله از رقابت ها، تیم فرانسه در شش بازی با بازیکنان خود تنها دو گل به ثمر رساند و تعداد گل های کم فرانسه در یورو 2024 نشان می دهد که شاگردان دشان برای ارائه یک بازی هجومی مشکلات زیادی داشتند.

اگرچه فرانسه با سیستم تهاجمی 3-3-4 بازی می کرد، اما به وضوح در مقابل اسپانیا که با دو هافبک دفاعی و سیستم 1-3-2-4 وارد زمین شد، نتوانست حمله کند.

اسپانیا با حذف فرانسه به فینال رسید

کنترل توپ ویژه اسپانیایی ها این فرصت را به این تیم داده است که سیستم نسبتاً دفاعی و برتری نسبت به تیمی با سیستم تهاجمی داشته باشد. با این حال آلوارو موراتا، مهاجم و کاپیتان تیم ملی اسپانیا شب گذشته عملکرد خوبی نداشت.

اگر موراتا که پیش از بازی دیشب به شدت مورد انتقاد مطبوعات اسپانیا قرار گرفت، می توانست مقابل فرانسه گلزنی کند یا حداقل بدرخشد، شاید شرایط روحی و روانی بهتری برای تیم ملی اسپانیا در فینال ایجاد می شد.

سطح تقابل موراتا با مطبوعات اسپانیا در حال حاضر به حدی بالاست که بسیاری از خبرنگاران ورزشی این کشور از کسب جام قهرمانی او به عنوان کاپیتان تیم ملی اسپانیا خوششان نمی آید.

بازی دیشب اسپانیا و فرانسه از منظر تاریخی هم حائز اهمیت بود. 40 سال قبل، اسپانیا و فرانسه در فینال یورو 84 به مصاف هم رفتند، جایی که فرانسوی ها با گل های میشل پلاتینی و برونو بلون اسپانیا را شکست دادند و قهرمان اروپا در خانه شدند.

اسپانیا با حذف فرانسه به فینال رسید

در سال 2024، اسپانیایی ها توانستند شکست تلخ سال 1984 را جبران کنند. این شکست با ضربه ایستگاهی پلاتینی و اشتباه عجیب لوئیس آرکونادا دروازه بان اسپانیایی رقم خورد.

اسپانیا باید در فینال یورو 2024 با انگلیس یا هلند بازی کند. مسابقه ای که امشب برنده اش مشخص می شود. در هر صورت شانس اسپانیا بیشتر از تیم مقابل به نظر می رسد. تیم ملی هلند یک بازیکن بزرگ با رهبری عالی را از دست داده است و انگلیس در این مسابقات در بهترین حالت خود نبوده است. اما بازیکنان بزرگ و درخشانی مانند هری کین و جود بلینگهام می توانند نتیجه بازی را به نفع انگلیس تغییر دهند.

نمی توان به درستی گفت که هلند حریف آسان تری برای اسپانیا یا انگلیس است. اما با توجه به رونق فوتبال انگلیس و استاندارد بالای پروازهای برتر جزیره، سه شیرها ممکن است حریف سخت تری برای ماتادورها نسبت به شاگردان رونالد کومان باشند.

فینال چهارمین قهرمانی اسپانیا در جام ملت های اروپا و دومین قهرمانی هلند در این مسابقات در صورت رسیدن به فینال خواهد بود. اما اگر انگلیس قهرمان شود اولین قهرمانی اروپا را تجربه خواهد کرد.

کیلیان امباپه در بازی دیشب فرانسه مانند سایر بازی های خود در این جام، عملکرد خوبی نداشت. با اینکه مصدوم بود، اما اگر عملکرد او در یورو 2020 را هم به یاد بیاورید، باید گفت امباپه در جام جهانی بهتر از جام ملت های اروپا بازی می کند.

او دو بار فرانسه را به فینال جام جهانی رساند و یکی از معدود بازیکنان تاریخ است که در دو فینال جام جهانی گلزنی کرده است. او همچنین تنها بازیکن تاریخ فوتبال است که در فینال جام جهانی 4 گل به ثمر رسانده است.

امباپه که در جام جهانی درخشان بود، در هیچ کجای اروپا دیده نمی شد. اینکه چرا او در جام جهانی عالی است و فقط یک بازیکن خوب در جام ملت های اروپا است، سوالی است که کارشناسان فوتبال باید به آن پاسخ دهند. شاید دلیل روانی در اهمیت بیشتر جام جهانی برای این ستاره فرانسوی باشد. با این حال، دلایل فنی مهمی برای این تفاوت کیفی وجود دارد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا