اخبار روز سینما

«اسماعیل کاداره» درگذشت







به گزارش بازتاب آنلاین آنلاین، «اسماعیل کاداره» نویسنده آلبانیایی که بیش از 60 سال در عرصه شعر و داستان فعالیت داشت، در سن 88 سالگی درگذشت.

گاردین نوشت که به گفته ناشر آثار کاداره، این نویسنده روز دوشنبه پس از انتقال به بیمارستان درگذشت. بر اساس گزارش رویترز، این نویسنده دچار ایست قلبی شده است.

«کاداره» در رمان‌هایی چون «ژنرال ارتش مرده»، «محاصره» و «کاخ رویاها» جامعه معاصر را از دریچه تمثیل و اسطوره کاوش کرد. پس از فرار به پاریس، تنها چند ماه قبل از فروپاشی دولت کمونیستی آلبانی در سال 1990، شهرت کاداره همچنان رو به افزایش بود زیرا او در داستان های خود به مردم این منطقه اشاره می کرد.

کاداره در Girokaster، شهری در جنوب آلبانی متولد شد. او اولین مجموعه شعر خود را در 17 سالگی منتشر کرد. پس از تحصیل در دانشگاه تیرانا، بورسیه دولتی برای تحصیل در موسسه گورکی مسکو دریافت کرد. در سال 1960 او با رمانی درباره دو دانش آموز که یک متن گمشده را پیدا کردند به تیرانا بازگشت. وقتی خلاصه ای از این رمان را در مجله ای منتشر کرد، بلافاصله توقیف شد.

سه سال بعد، او سانسور را با «ژنرال ارتش مرده» شکست، رمانی درباره ژنرال ایتالیایی که در دهه 1960 از طریق آلبانی سفر می کند تا بقایای سربازان ایتالیایی کشته شده در جنگ جهانی دوم را به دست آورد.

سال گذشته امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در جریان سفرش به پایتخت آلبانی نشان لژیون افتخار را به وی اعطا کرد. فرانسه قبلاً او را به عنوان دستیار خارجی در آکادمی علوم اخلاقی و سیاسی و همچنین فرمانده لژیون منصوب کرده بود.

کاداره جوایز بین المللی متعددی از جمله جایزه بین المللی بوکر را برای آثارش دریافت کرده است که شامل بیش از 80 رمان، نمایشنامه، فیلمنامه، شعر، مقاله و مجموعه داستان کوتاه است. آثار او به 45 زبان ترجمه شده است.




آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا