بازتاب آنلاین خبرگزاری بازتاب آنلاین؛ اخیراً انتشار اسنادی حاوی اطلاعاتی درباره برنامه های اسرائیل برای پاسخ به عملیات موشکی ایران «وضع صادق 2» به سوژه داغ رسانه های آمریکایی و غربی تبدیل شده است. ماجرا از آنجا شروع شد که یک حساب خبری در شبکه های اجتماعی به نام «تماشاگر خاورمیانه» که اخبار مربوط به ایران را پوشش می دهد، دو سند امنیتی را منتشر کرد. این اسناد حاوی اطلاعاتی درباره آمادگی تل آویو برای پاسخ به حمله موشکی ایران در اول اکتبر است.

فرهادی، کارشناس ژئوپلیتیک، نکات کلیدی این اسناد را برجسته کرد و افزود: چنین عملیاتی مستلزم انهدام شبکه رادار است که ممکن است مقدمه عملیات گسترده تری باشد. به گفته وی، حمله اسرائیل آنقدر حساس است که او نگران واکنش های ایران است. وی تاکید کرد: اسرائیل با دریافت کمک های نظامی از آمریکا به ویژه در زمینه سامانه تاد به دنبال تقویت پدافند هوایی خود است.

فرهادی همچنین به محتوای اسناد آمریکا اشاره کرد و گفت: این اسناد مربوط به تحرکات ارتش اسرائیل و رزمایش های نظامی آن است. یکی این تمرینات شامل استفاده از دو سکوی پرنده است: یک هواپیمای جمع آوری اطلاعات الکترومغناطیسی و یک پهپاد جاسوسی. او معتقد است که اسرائیل به دنبال انجام حمله ای است که مستلزم جمع آوری اطلاعات الکترومغناطیسی است و جدی ترین سناریو می تواند شامل عملیات سرکوب راداری باشد.

وی ادامه داد: اگر فرض کنیم اسرائیل به دنبال ایجاد بازدارندگی است، اقدام به کور کردن سیستم راداری ایران خواهد کرد.شبکه رادار یکی این یکی از اجزای کلیدی سیستم نظامی است و در صورت از دست دادن پوشش راداری، تهران می تواند تغییرات حساب شده ای در سیاست های خود ایجاد کند.

فرهادی همچنین درباره احتمال حملات بعدی و تاثیر آن بر تاسیسات هسته ای ایران اظهار داشت: اسرائیل به تنهایی توانایی حمله به تاسیسات زیرزمینی ایران را ندارد و احتمالا به کمک آمریکا نیاز دارد.

با توجه به این شرایط به نظر می رسد تنش ها در منطقه ادامه داشته باشد و به یک بحران امنیتی بزرگ منجر شود. جامعه بین المللی باید تحولات را به دقت رصد کند و تدابیری را برای جلوگیری از تشدید درگیری ها اتخاذ کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما