دانستنی ها

استفاده بیش از حد از این داروها ممکن است باعث آلرژی شود

شیوع آسم و انواع آلرژی ها در سال های اخیر در سراسر جهان افزایش یافته است و یک مطالعه جدید یکی یکی از عوامل موثر بر این موضوع استفاده از برخی داروها است.

به گزارش فارس، این مطالعه که به تازگی منتشر شده، نشان دهنده ارتباط مصرف داروها و آنتی بیوتیک های کاهش دهنده اسید معده در دوران نوزادی و بیماری های آلرژیک از جمله آسم در دوران کودکی است.

داروهای کاهنده اسید معده، مانند رانیتیدین و لانزوپرازول، معمولا برای کمک به کاهش مشکلات مربوط به اسید معده مانند رفلکس اسید و زخم معده تجویز و در دسترس هستند. حدود هشت درصد از همه کودکان حداقل یک نسخه از این داروها را دریافت کرده اند.

بر اساس این مطالعه که توسط متخصصان آمریکایی انجام شده است، داروهای کاهنده اسید معده و داروهای آنتی بیوتیک فقط در مواردی باید استفاده شود که فایده بالینی آنها مشخص باشد، زیرا مصرف این گروه از داروها خطر ابتلا به آلرژی را افزایش می دهد.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تقریباً 235 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به آسم هستند و این بیماری شایع ترین بیماری مزمن در کودکان است. علاوه بر این، این بیماری از اوایل دهه 80 بیش از 60 درصد در ایالات متحده افزایش یافته است.

طبق تحقیقات، آنتی بیوتیک ها بیش از دو برابر خطر ابتلا به آسم را دارند. در این مطالعه تقریباً 800000 کودک مورد بررسی قرار گرفتند. متخصصان دریافته‌اند که مصرف داروهای مسدودکننده H2 یا مهارکننده‌های پمپ پروتون (کاهش اسید معده) در دوران نوزادی، خطر ابتلا به انواع بیماری‌های آلرژیک به جز حساسیت به غذاهای دریایی را افزایش می‌دهد. دوز این داروها نیز مهم است، بنابراین نوزادانی که داروهای مهارکننده پمپ پروتون را به مدت بیش از 60 روز مصرف کردند، 52 درصد بیشتر از نوزادانی که این داروها را کمتر از 60 روز مصرف کردند، مستعد ابتلا به آسم بودند.

مهم ترین ویژگی این گونه داروها این است که علاوه بر تاثیر بر آلرژی های غذایی، حساسیت های دیگری مانند آسم، مشکلات پوستی، آلرژی های تنفسی و بینی را نیز تحریک می کنند.

علاوه بر این، این داروها با تأثیر بر میکروبیوم ها که باکتری های مفیدی هستند که در روده ها، مجاری تنفسی و پوست زندگی می کنند، آلرژی ایجاد می کنند.

اگرچه برای بررسی دقیق‌تر تأثیر این داروها بر افزایش آلرژی، مطالعات بیشتری توسط متخصصان مورد نیاز است، اما توصیه می‌شود که پزشکان در هنگام تجویز آن‌ها برای کودکان حساسیت بیشتری نشان دهند و در الگوی مصرف آن‌ها تغییراتی ایجاد کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا