اخبار خودرو

استفاده از کولر در تابستان چقدر برد حرکتی خودروهای برقی را کاهش می دهد؟

استفاده از کولر در تابستان چقدر برد حرکتی خودروهای برقی را کاهش می دهد؟

وسایل نقلیه الکتریکی اغلب به دما حساس هستند و سرعت شارژ باتری آنها در روزهای بسیار گرم تابستان یا فصول سرد تحت تأثیر قرار می گیرد. انجمن آلمان ADAC (ADAC) اخیراً مطالعه جالبی را برای بررسی افت بازده باتری در ترافیک تابستانی انجام داده است. در این تحقیق، آداک به تسلا مدل Y روی آورد و عملکرد آن را در یک شبیه سازی ترافیک هشت ساعته ارزیابی کرد.

شرایط و نتایج آزمون

در این آزمایش کنترل شده دمای داخلی خودروی تسلا مدل Y 20 درجه سانتیگراد تنظیم شد در حالی که دمای بیرونی آن 35 درجه سانتیگراد بود. برای اطمینان از صحت نتایج، سنسورها به دقت عملکرد سیستم تهویه مطبوع را زیر نظر گرفتند و محققان همیشه مطمئن بودند که خنک‌سازی به طور مداوم انجام می‌شود.

یافته های آداک نشان می دهد که برای حفظ دمای مطلوب داخل، سیستم تهویه مطبوع در هر ساعت بین 1.3 تا 1.5 کیلووات انرژی نیاز دارد. برای تسلا مدل Y، این به معنای تنها 2 درصد ظرفیت باتری یا کاهش 8 کیلومتر (5 مایل) برد در ساعت است. در آزمایش ADAC، پس از هشت ساعت استفاده مداوم از سیستم تهویه مطبوع در گرمای شدید، برد تسلا مدل Y تنها 40 مایل (64 کیلومتر) بود و شارژ باتری آن 16 درصد کاهش یافت.

مصرف انرژی یخچال در خودروهای برقی یا بنزینی بیشتر است؟

در خودروهای بنزینی و دیزلی، کمپرسور سیستم تهویه مطبوع از موتور تامین می شود، در حالی که در خودروهای برقی این سیستم نیروی خود را از یک باتری با ولتاژ بالا دریافت می کند. تحت شرایط مشابه آزمایش ADAC، یک خودروی احتراق داخلی بین 1 تا 1.5 لیتر در ساعت سوخت نیاز دارد. این رقم معادل بین 10 تا 15 کیلووات ساعت برق است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که خودروهای برقی از نظر مصرف انرژی سیستم تهویه مطبوع نسبت به خودروهای درون سوز برتری قابل توجهی دارند.

به طور کلی می توان گفت که نگرانی در مورد کاهش برد خودروهای برقی در هنگام کارکرد سیستم تهویه مطبوع قابل درک است، اما تحقیقات ADAC نشان می دهد که این تاثیر در شرایط تابستانی و در روزهای بسیار گرم سال بسیار ناچیز است . از آنجایی که اساس عملکرد سیستم های تهویه مطبوع در برندها و مدل های مختلف خودروهای الکتریکی مشابه است، یافته های این تحقیق را می توان به سایر خودروهای برقی تعمیم داد.

عوامل موثر بر مصرف انرژی تهویه مطبوع

عوامل متعددی می تواند بر مصرف انرژی سیستم تهویه مطبوع تأثیر بگذارد. این عوامل شامل مواردی مانند باز و بسته شدن مکرر درها، تنظیم دمای کمتر نسبت به استاندارد و تعداد مسافر بیشتر است. اگر دمای محیط سردتر باشد یا سیستم تهویه مطبوع روی دمای بالاتر تنظیم شود، طبیعتا نیاز به برق کاهش می یابد و در نتیجه برد خودرو افزایش می یابد.

نتیجه گیری

تحقیقات آداک نشان می دهد که مصرف انرژی سیستم تهویه مطبوع در خودروهای برقی کمتر از خودروهای احتراق داخلی بنزینی و دیزلی است. بنابراین، این تحقیق ممکن است به کاهش نگرانی‌ها در مورد عملکرد خودروهای الکتریکی در شرایط آب و هوایی نامطلوب کمک کند. لازم به ذکر است که خودروهای برقی همچنان راه حلی پایدار و کارآمد برای حمل و نقل آینده محسوب می شوند و این تحقیقات می تواند منجر به افزایش اعتماد مصرف کنندگان شود.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا