اخبار روز سینما جهان

استعفای ۲ کارگردان سرشناس از جشنواره اسرائیلی

سینما فینیکس لندن یکی این سینما یکی از قدیمی‌ترین سینماهای بریتانیا است، میزبان جشنواره بین‌المللی فیلم «سرت» است که با حمایت اسرائیل برگزار می‌شود، اما گروه‌های همبستگی طرفدار فلسطین و همچنین جمعی از کارمندان و مدیران این سینما خواهان عدم حضور در این سینما هستند. برای برگزاری این رویداد سینمایی به دلیل ارتباط جشنواره با وزارت فرهنگ. اسرائیل و سفارت اسرائیل در بریتانیا.

به گزارش ایسنا، به نقل از گاردین، ساختمان این سینما که در شمال لندن واقع شده است، اخیرا با گرافیتی قرمز رنگ که روی آن نوشته شده بود «به شست و شوی هنری نه بگو» پوشانده شد و پیش بینی می شود تظاهرات و اعتراضات ضد اسرائیلی برگزار شود. در برابر آن

«کن لوچ» و «مایک لی»، دو کارگردان مشهور بریتانیایی، هر دو به طور مستقل تایید کردند که پس از پایان جشنواره از سمت خود به عنوان حامی مالی سینمای ققنوس استعفا دادند.

این کارگردانان پیش از این جزو بیش از 40 هنرمند و فیلمساز بودند که در نامه ای به گاردین در سال 2015 خواستار تحریم جشنواره سرت شدند. در بخشی از این نامه آمده است: بین این سینماها، نمایش جشنواره ها و سیاست های اسرائیل.

متولیان سینما فینیکس لندن در اطلاعیه ای اعلام کردند: اجاره خصوصی سینما توسط این جشنواره در جلسه اخیر هیات امنای این سینما به تصویب رسید. با شنیدن اعتراض برخی از جمله دو نفر از حامیان ما به این تصمیم، هیئت مدیره مجدداً در مورد اجاره سینما بحث و بررسی کرد و به این نتیجه رسید که در مورد اجاره سینماها از جمله این، سینما ققنوس نباید محتوایی را ارائه کند. نمایش ها سانسور کنید، مگر اینکه پلیس به ما توصیه کند که انجام این کار ناامن است.”

کن لوچ، کارگردان دو بار برنده نخل طلای کن به گاردین گفت: استعفای من به عنوان حامی سینماهای فینیکس نشان می دهد که من درباره تصمیم آنها چه فکر می کنم و این غیرقابل قبول است.

معترضان به دلیل حمله نظامی اسرائیل به غزه که منجر به لغو تعدادی از جشنواره ها شد، خواستار تحریم این جشنواره شدند. در بریتانیا، سینماهای Picturehouse و Curzon به دلیل نگرانی‌های امنیتی، تمام نمایش‌های مربوط به Seret را لغو کردند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا