ابراهیم وکیلی – فعال آموزشی: متأسفانه عدم تخصص در مسئولیت های مختلف باعث آسیب و اتلاف بودجه و منابع مالی و انسانی شده است.

یکی یکی از ویژگی های تربیت افراد متخصص در جامعه استعدادیابی افراد در ابتدای آموزش است. مهمترین اقدام قبل از استفاده از استعداد، بررسی تعریف استعدادیابی، کشف و شناسایی استعدادها است. استعداد یک توانایی ذاتی و پنهان است.

استعدادیابی با هدف کشف قابلیت های ویژه افراد برای رسیدن به موفقیت در قالب کسب توانایی ها و مهارت های منحصر به فرد است.

بیشتر شکست های فردی و سازمانی در نتیجه عدم شناخت به موقع استعدادها رخ می دهد. به گفته مدیر آژانس جهانی استعدادیابی، تاریخچه استعدادیابی به بیش از 80 سال قبل باز می گردد. در واقع هیچ فردی وجود ندارد که هیچ استعدادی نداشته باشد، اما بر اساس تحقیقات، 97 درصد افراد آن را ندارند. آنها وجود خود را به دلیل ماهیت پنهان استعدادها می دانند.

اشاره به دو نمونه از استعدادیابی نشان می دهد که گاهی می توان با شکوفایی یک استعداد جهان را متحول کرد. به عنوان مثال، نویسنده مجموعه هری پاتر که استعداد خود را به عنوان یک نویسنده در 32 سالگی کشف کرد. یا مالک KFC که در 60 سالگی استعداد آشپزی خود را کشف کرد.

سال تحصیلی جدید به تازگی آغاز شده است و می توان از این فرصت برای انجام اقدامات لازم در مراکز آموزشی دولتی و خصوصی برای استعدادیابی جوانان استفاده کرد.

متأسفانه به دلایل مختلف در سال‌های اخیر، بخش دولتی بر کار روزمره در آموزش متمرکز شده و از برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت فاصله گرفته است. استعدادیابی یکی از جمله اقداماتی است که سرمایه گذاری بلندمدت برای کشور محسوب می شود.

در خصوص بخش خصوصی نیز می توان گفت که به دلیل محدودیت های اقتصادی، توجه فعالان آموزش و پرورش بیشتر بر ارائه خدمات آموزشی و دریافت شهریه بوده و کمتر به موضوع استعدادیابی و بورسیه تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان توجه شده است. علما

در سال های اخیر برنامه ای به نام عصر جدید از شبکه سیما پخش می شد که هدف مستقیم آن استعدادیابی بود. این برنامه نه تنها به طور گسترده توسط جامعه پذیرفته شد. بلکه نشان داد چه استعدادهای درخشانی در کشور در مواردی که فکرش را هم نمی کرد مغفول مانده است.

نگارنده به عنوان یکی از فعالان عرصه آموزش در بخش خصوصی همواره کوشیده است به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد. هفته گذشته دانشگاه شریف با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی ریاست جمهوری نهمین دوره مسابقه چالش برنامه نویسی را برگزار کرد که طی آن سه گروه برتر معرفی شدند. برندگان برتر این مسابقه از یک موسسه آموزشی بورسیه دریافت کردند و آن موسسه اعلام کرد که آماده رشد و توسعه برندگان برتر در زمینه های مختلف فناوری اطلاعات است.

داوران این دوره از مسابقات نیز نتایج و تلاش شرکت کنندگان را قابل تحسین اعلام کردند. باید تلاش کرد تا بخش دولتی و خصوصی توجه ویژه ای به کشف استعدادها و سرمایه گذاری روی آنها داشته باشند.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما