دانستنی ها

استرس چگونه کلسترول خون را تغییر می دهد؟

کلسترول نوعی چربی لیپید یا مومی شکل است که همراه با جریان خون در سراسر بدن گردش می کند. بدن شما کلسترول تولید می کند. با این حال، در غذاهای با منشاء حیوانی نیز یافت می شود.

به گزارش تبیان، کلسترول خون چربی چسبناکی است که توسط کبد شما تولید می شود. این چربی در خون گردش می کند و برای سلامتی شما ضروری است. بدن برای ساختن هورمون های مورد نیاز بدن و انجام فعالیت های حیاتی به کلسترول نیاز دارد. البته میزان این کلسترول نباید زیاد باشد زیرا باعث مشکلات قلبی می شود.

استرس اثرات مختلفی بر بدن دارد. یکی یکی از این اثرات ممکن است افزایش سطح کلسترول در بدن باشد. این ممکن است به طور غیرمستقیم از طریق عادات ناسالمی که فرد به عنوان راهی برای مقابله با استرس به آنها متوسل می شود اتفاق بیفتد، اما یک پیوند بیولوژیکی مستقیم نیز وجود دارد.

هنگامی که بدن با استرس مواجه می شود، واکنش های فیزیولوژیکی خاصی رخ می دهد، از جمله تغییرات در سطح هورمون ها و اجزای خون. هر دوی این رویدادها می توانند منجر به افزایش کلسترول خون شوند.

واکنش بدن به استرس چگونه است؟

هنگامی که با استرس مواجه می شوید، بدن شما به طور خودکار عضلات، قلب و سایر اندام ها و عملکردهای شما را برای پاسخ پرانرژی در مرحله جنگ یا گریز آماده می کند. چه تصمیم بگیرید که بدوید و بدوید یا بمانید و بجنگید، بدن شما به روش‌های خاصی واکنش نشان می‌دهد.

در این حالت بدن هورمون های کورتیزول، آدرنالین و نوراپی نفرین ترشح می کند. آدرنالین باعث می شود قلب سخت تر کار کند و باعث افزایش ضربان قلب، تنفس و فشار خون می شود.

سطح این هورمون ها معمولاً تا زمانی که وضعیت استرس زا حل نشود بالا باقی می ماند. با این حال، گاهی اوقات سطح استرس کاهش نمی یابد یا کاهش آن زمان می برد. این عوامل می توانند باعث افزایش کلسترول هم در دراز مدت و هم در کوتاه مدت شوند.

هرچه عصبانی تر باشید، LDL و تری گلیسیرید شما بالاتر خواهد بود. استرس بدن را تشویق می کند تا انرژی بیشتری برای متابولیسم تولید کند. این امر باعث تولید و ترشح بیشتر کلسترول بد LDL در کبد می شود. علاوه بر این، استرس می تواند مانع از بین رفتن چربی بدن شود.

یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به استرس کاری بالا سطوح ناسالم کلسترول در خون خود داشتند. مطالعه دیگری نشان داد که استرس فیزیولوژیکی منجر به افزایش تری گلیسیرید و کلسترول بد و کاهش کلسترول خون می شود. دانشمندان در مورد اینکه چگونه واکنش های استرس می تواند کلسترول را افزایش دهد تئوری داده اند.

افزایش غلظت خون

هنگامی که استرس را تجربه می کنید، غلظت خون شما بیشتر افزایش می یابد. هنگامی که غلظت خون افزایش می یابد، اجزای خون، از جمله کلسترول، در نتیجه متمرکز می شوند یکی این یکی از راه هایی است که استرس می تواند باعث افزایش سطح کلسترول در کوتاه مدت شود. یکی از دلایل احتمالی آن این است که با افزایش فشار خون به دلیل استرس، مایع از رگ های خونی به فضای بین بافتی اطراف آنها حرکت می کند.

هنگامی که استرس را تجربه می کنید، غلظت خون شما بیشتر افزایش می یابد. هنگامی که غلظت خون افزایش می یابد، اجزای خون، از جمله کلسترول، در نتیجه متمرکز می شوند یکی این یکی از راه هایی است که استرس می تواند باعث افزایش سطح کلسترول در کوتاه مدت شود.

کورتیزول

افرادی که استرس طولانی مدت یا مزمن را تجربه می کنند، احتمالاً به طور مداوم کلسترول خون بالایی دارند که می تواند توسط هورمون کورتیزول ایجاد شود. کورتیزول بالا می تواند چاقی در اطراف شکم را به دلیل تجمع بیشتر چربی افزایش دهد، چربی در سایر قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار دهد و اشتها را افزایش دهد.

در مواقع استرس، اغلب به غذاهای ناسالم روی می آورید و غذاهای شیرین و شور را ترجیح می دهید. زیرا این غذاها ظاهرا استرس و اضطراب شما را کاهش می دهند.

مصرف زیاد غذاهای کربوهیدراتی باعث افزایش وزن و چاقی می شود. کلسترول بالا اغلب نتیجه افزایش وزن است.

دانشمندان دریافته اند که استرس تأثیر نامطلوبی بر سیستم ایمنی دارد و می تواند منجر به التهاب شود. به عنوان مثال، افرادی که از بیماری های مختلف کبدی رنج می برند، کلسترول را افزایش داده اند. محققان توضیح می‌دهند که اثر التهاب طولانی‌مدت می‌تواند سطح چربی خون را افزایش دهد و در افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی و افسردگی شدید منجر به چاقی شود. سیگار کشیدن نیز ممکن است عاملی در این امر باشد.

اسیدهای چرب

اگر بدن شما اسیدهای چرب و گلوکز را برای انرژی در شرایط استرس زا ترشح کند و نتوانید از آنها به عنوان انرژی استفاده کنید، کلسترول خون شما افزایش می یابد.

نظریه پاسخ قلبی عروقی

محققان دریافته‌اند که سیستم قلبی عروقی برخی افراد نسبت به سایرین قوی‌تر به استرس واکنش نشان می‌دهد. به عنوان مثال، فشار خون برخی افراد زمانی که تحت استرس هستند بیشتر افزایش می یابد.

تئوری پاسخ قلبی عروقی بیان می کند که استرس ممکن است خطر بیماری قلبی را در برخی افراد افزایش دهد. اکثر افراد مبتلا به کلسترول بالا به طور خودکار مستعد ابتلا به بیماری های قلبی مانند حمله قلبی هستند و استرس می تواند احتمال چنین اتفاقی را افزایش دهد.

هنگامی که کلسترول خون شما بالا است، تغییراتی در دیواره رگ ها رخ می دهد. گاهی اوقات این تغییرات باعث می شود رگ ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهند، بنابراین نمی توانند در پاسخ به استرس به درستی باز شوند.

اثرات غیر مستقیم استرس بر کلسترول

دانشمندان درک معقولی از اثرات غیر مستقیم استرس بر سطح کلسترول دارند. به عنوان مثال، آنها می دانند که وقتی فردی استرس دارد، رفتارهایی انجام می دهد که می تواند کلسترول را افزایش یا کاهش دهد.

تفاوت اصلی بین کلسترول و تری گلیسیرید چیست؟

تفاوت بین کلسترول و تری گلیسیرید در بدن به عملکرد آنها مربوط می شود. اگرچه هر دو نوع چربی، چربی های موجود در خون هستند و بدن ما به آنها نیاز دارد…

عواملی که می توانند به طور غیر مستقیم کلسترول را افزایش دهند عبارتند از:

تغییرات رژیم غذایی: کسی که استرس دارد ممکن است در حال حاضر تمایلی به خوردن نداشته باشد. اما اثرات هورمونی استرس می تواند اشتها را افزایش دهد.

الکل و تنباکو: یک فرد استرس‌زا بیشتر به الکل و سیگار روی می‌آورد یا اگر قبلاً سیگار را ترک کرده باشد، احتمال عود آن بیشتر است.

عدم ورزش: فعالیت بدنی مستقیماً بر کلسترول تأثیر می گذارد. اگر فردی تحت فشار روانی باشد، فعالیت بدنی او کاهش می یابد و سطح کلسترول او افزایش می یابد.

کلسترول و روش های کاهش آن

چند پیشنهاد:

بیشتر ورزش کنید. ثابت شده است که ورزش باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد (LDL) می شود.

ترک سیگار. سیگار همچنین می تواند کلسترول خوب را کاهش دهد و کلسترول بد را افزایش دهد.

از خوردن غذاهای فرآوری شده خودداری کنید. غذاهای آماده و فرآوری شده حاوی چربی های ترانس هستند که باعث افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب می شود.

رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال کنید. چربی های تک غیراشباع مانند روغن زیتون و آووکادو می توانند کلسترول بد را کاهش داده و کلسترول خوب را افزایش دهند.

غذاهای حاوی امگا 3 بخورید: ماهی های روغنی مانند ساردین و سالمون حاوی امگا 3 هستند که باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می شود.

بیشتر غلات کامل بخورید: غلات کامل حاوی فیبر و نیاسین هستند که هم باعث کاهش کلسترول بد و هم افزایش کلسترول خوب می شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا