دانستنی ها

استراتژی های پیشگیری از آبله میمون

جهانبخش یوسفی گفت: آبله میمون یا mpox یک بیماری ویروسی و یکی از بیماری هایی است که از حیوان به انسان منتقل می شود و دو نوع دارد.

ایسنا با بیان اطلاعاتی در مورد انتقال این بیماری افزود: انتقال این بیماری از حیوان به انسان بر اساس گزارش‌ها ثابت می‌شود که یا از طریق حیوان آلوده که بیشتر از طریق میمون است و یا از طریق سنجاب و موش صورت می‌گیرد. همچنین به انسان منتقل می شود و از طریق تماس نزدیک با حیوان آلوده منتقل می شود.

به گفته یوسفی، نوع دیگر انتقال از فرد به فرد است که از طریق قطرات تنفسی، تماس با ضایعات پوستی، تماس نزدیک و حتی رابطه جنسی منتقل می شود.

وی همچنین اظهار داشت که این بیماری از طریق تماس با اشیاء آلوده به این ویروس قابل انتقال است.

دوره کمون بیماری و زمان انتقال بیماری به دیگران

مدیر پیشگیری و کنترل بیماری های دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به دوره کمون این بیماری گفت: زمان ورود ویروس به بدن تا بروز علائم بین 3 تا 21 روز طول می کشد.

یوسفی با اشاره به زمان انتقال این بیماری گفت: از یک تا چهار روز قبل از شروع علائم تا خشک شدن ضایعات و تاول های پوستی قابل انتقال است.

علائم ویروس آبله میمون!

به گفته وی، علائم در ابتدا یک مرحله تب دارند که یک تا سه روز طول می کشد.

مدیر پیشگیری و کنترل بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: سردرد شدید، تب به ویژه همراه با تورم غدد لنفاوی در ناحیه گردن، علائم شبه آنفولانزا، کمردرد، درد عضلانی، خستگی و بی حالی از علائم این بیماری است. این مرحله

یوسفی همچنین افزود: پس از این مرحله ضایعات پوستی ظاهر می شود که معمولاً از صورت شروع می شود و سپس دست، پا، سینه و سایر قسمت های بدن را درگیر می کند.

شباهت ویروس آبله میمون به ویروس آبله مرغان

به گفته وی، ضایعات پوستی این بیماری از نظر مراحل رشد تا حدودی شبیه آبله مرغان است. اینها ابتدا صاف هستند، سپس تبدیل به تاول می شوند و سپس حاوی ترشحات چرکی هستند، تنها تفاوت این است که تاول ها بسیار بزرگتر از مرغ هستند. گل

استراتژی های پیشگیری از آبله میمون

یوسفی در خصوص راه های پیشگیری از این بیماری افزود: توصیه می شود از تماس نزدیک با حیوانات، افراد یا اشیاء آلوده خودداری شود و اطرافیان افراد بیمار معاینه شوند.

به گفته وی، آبله میمون از آن دسته بیماری هایی است که بیشتر در عرض 2 تا 4 هفته خود را بهبود می بخشد، بنابراین تا بهبودی کامل، فرد بیمار در استراحت است، به خصوص زمانی که تاول روی پوست ایجاد می شود (که احتمال مسری بودن آن بیشتر است). خانه

تاکنون هیچ موردی از آبله میمون در کشور گزارش نشده است.

مدیر کنترل و پیشگیری از بیماری های دانشگاه میزان مرگ و میر این بیماری را یک درصد عنوان کرد و افزود: تاکنون هیچ موردی از آبله میمون در کشور گزارش نشده است اما در پاکستان 3 مورد گزارش شده است.

مادران باردار مطالعه کنند

دکتر جهانبخش یوسفی به زنان باردار توصیه کرد: مادران باردار باید توجه داشته باشند که در صورت آلودگی احتمال انتقال ویروس به جنین در دوران بارداری و یا در هنگام تولد به نوزاد وجود دارد.

درمان این بیماری چیست، آیا واکسنی برای این بیماری وجود دارد؟

به گفته وی، با توجه به اینکه درمان دارویی خاصی برای این بیماری وجود ندارد، درمان های حمایتی مانند مصرف استامینوفن، مصرف مایعات و استراحت در منزل برای کاهش تب توصیه می شود.

مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری های دانشگاه با اشاره به محدود بودن تعداد واکسن های موجود در دنیا برای این بیماری گفت: دو نوع واکسن در دنیا وجود دارد که برای افراد در معرض خطر است. این دارو به افراد مبتلا به اختلالات سیستم ایمنی یا افرادی که در آزمایشگاه ها مشغول به انجام تحقیقات ویروسی هستند، تزریق می شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا