اخبار روز

از طلاق و ازدواج موقت چه می دانیم؟

واعظ نوشت: «ادده فقط مربوط به بارداری نیست، بلکه در واقع حریم خصوصی ازدواج است. پس اگر زن چند سال از شوهرش جدا شود و سپس او را طلاق دهد، باید عدّه را نگه دارد.

کتاب احکام خانواده در پرتو فقه اثری از آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی است که به احکام شرعی در ابعاد مختلف زندگی اشاره دارد و «حوزه نیوز» این احکام را در چاپ های مختلف منتشر خواهد کرد.

بخش 21: تعداد طلاق

1. فلسفه ادا

سؤال 998. آیا زن در صورت یقین به متراکم نشدن نطفه می تواند قبل از تمام شدن حیض ازدواج کند؟

جواب: عدّه در واقع حریم ازدواج است و فلسفه و حکمت آن منحصراً مربوط به انعقاد نطفه نیست; به همین دلیل اگر مردی سالیان دراز جدا از همسرش زندگی کند یا در مسافرت باشد، بعد از طلاق بر زن غیر یائسه عده واجب است.

سؤال 999. از نظر پزشكي امروزه امكانات و وسايل آزمايشگاهي مانند سونوگرافي وجود دارد كه مي تواند در مدت زمان بسيار كوتاهي به وضوح باردار بودن يا نبودن زن را بر اثر آميزش تعيين كند. حال با این فرض آیا مدت طلاق همان است که قبلاً در احکام ذکر شد یا قابل تغییر است؟

پاسخ: همان طور که قبلاً اشاره شد، عدّه فقط به مسأله حاملگی اشاره نمی کند، بلکه در واقع مربوط به حریم ازدواج است; پس اگر زن چند سال از شوهرش جدا شود و سپس او را طلاق دهد، باید عدّه را نگه دارد.

سؤال 1000. امروزه با استفاده از دارو (تغذيه تزريقي) و يا استفاده از وسايل پيشگيري طبي مي توان از باردار شدن زن جلوگيري كرد. با توجه به این فرض، آیا برای زنانی که از گزینه های فوق استفاده می کنند، عدّه لازم است؟

پاسخ: از پاسخ فوق معلوم است.

2. تعداد ازدواج دائم

سؤال 1001. طلاق از چه زمانی شروع می شود؟

جواب: شروع عده با خواندن صیغه طلاق شروع می شود اعم از اینکه زن بداند یا نداند.

سؤال 1002. اگر زن بعد از تمام شدن عده بفهمد طلاق گرفته است، آیا باید دوباره عدّه را نگه دارد؟

پاسخ: خیر، حفظ مجدد شماره الزامی نیست.

سؤال 1003. زنانی که عادت می کنند چقدر باید اداه بخورند؟

جواب: احتياط آن است كه صبر كند تا دو مرتبه حيض شود و پاك شود.

سؤال 1004. اگر بعد از عقد جماع نکردند، ولی انزال شد و نطفه به رحم زن منتقل شد، طلاق می‌شود. آیا زن باید آیدا را نگه دارد؟ اگر زن باردار شد و باردار نشد چگونه در این مورد قضاوت کرد؟

جواب: بله، زن باید عیدی را رعایت کند.

سؤال 1005. برای جوانان، باکره در نظر گرفته می شود و او را به حفظ شئونات شرعی ازدواج می خوانند و گاه از پشت هم جماع می کردند. متأسفانه پس از مدتی از هم جدا می شوند و به دلیل بی اطلاعی از موضوع، دختر بدون رعایت عده با شخص دیگری ازدواج دائم می کند. حالا که چندین سال زندگی کرده و چند فرزند دارد موضوع را فهمیده است آیا شرع او حکم می کند؟ ?

جواب: احتیاط واجب آن است که بعد از عدّه عقد را دوباره بخوانند و حرام ابدی نیست.

سؤال 1006. من دو سال است که اسلام آورده ام و شش ماه است که از شوهر زرتشتی ام جدا شده ام.

پاسخ: اگر دو سال اسلام را پذیرفته اید، عید شما از زمانی شروع می شود که اسلام را پذیرفتید. و اگر شوهرت از این امر آگاه بود و در مدت عید تو اسلام نیاورد، عیدت تمام شده و از آن شوهر جدا شده ای. و نیازی به طلاق نیست.

3. تعداد ازدواج موقت

سؤال 1007. تعداد ازدواج موقت چقدر است؟

جواب: مدت عقد موقّت بعد از تمام شدن عده، در صورت حائض بودن دو عدّه کامل و در صورت عدم حائض چهل و پنج روز است.

سؤال 1008. زن مطلقه بعد از انقضای عدّه متعه می شود و پس از مدتی با وساطت بزرگان فامیل قرار بر ازدواج با شوهر اول می شود. همیشه مواظب خود است و قبل از نزدیکی او را طلاق می دهد و زن بلافاصله با شوهر اول ازدواج می کند به این استدلال که طلاق قبل از نزدیکی عدّه ای ندارد. درست است؟

جواب: عدّه عقد قبلی با این امور از بین نمی‌رود و تا عدّه تمام نشده، ازدواج مجدد او باطل است و بدون عدّه نمی‌تواند با کسی ازدواج کند.

4. برخی از زنان باردار

سؤال 1009. پایان بارداری چه زمانی است؟

جواب: ولادت یا سقط آن است، اگر چه یک ساعت بعد از طلاق بچه به دنیا بیاید، عده او تمام شده و می تواند ازدواج کند.

5. یک سری شبهات

سؤال 1010. عید وطی تا شبهه از چه زمانی شروع می شود؟

پاسخ: آغاز اددا وطی با شعبه، زمان کسب علم وطی با شعبه است.

سؤال 1011. لطفاً به دو سؤال زیر در مورد عده پاسخ دهید:

الف) زنی است که در حال طلاق یا فوت است و به همین دلیل مشکوک است. آیا حفظ دو عدد ضروری است یا برای تکمیل عدد اول کافی است؟ و اگر دو عدد لازم است عدد دوم از چه زمانی شروع می شود؟

جواب: احتیاط واجب آن است که دو عدد را نگه دارد. و دوره دوم پس از پایان دوره اول شروع می شود.

ب) در فرض فوق اگر از زوج اول حامله شود یا از زن باردار، آیا دوران بارداری بر دوره دیگر مقدم است؟

پاسخ: اولین دوره بارداری شروع می شود سپس دوره دوم شروع می شود.

سؤال 1012. اگر زمان تشخیص خطا در وطی، مدتی بعد از وطی باشد، آیا در این مورد نیز رعایت ید لازم است؟

جواب: احتیاط آن حفظ عدّه است.

6. استثنائات

سؤال 1013. در چه صورت زن برای ازدواج مجدد نباید عده را بگذراند؟

جواب: زنی که از شوهرش طلاق می‌گیرد باید عده را حفظ کند، مگر اینکه شوهر با او رابطه نزدیکی نداشته یا نه سال پیش او را طلاق داده یا زن یائسه باشد. در این سه مورد می تواند بلافاصله پس از طلاق ازدواج کند.

سؤال 1014. اگر زن یائسه نباشد (در سنی که باید حائض شود) ولی حائض نیست; شماره اش چقدر است؟

جواب: اگر شوهرش بعد از جماع او را طلاق دهد، باید تا سه ماه بعد از طلاق عدّه را نگه دارد و سه ماه به این معناست که اگر ماه اول باشد، سه ماه تمام قمری است و اگر چنین باشد، عدّه است. سه ماه کامل، یک روز دیگر از ماه، مثلا پنجم یا دهم، اگر پنجم یا دهم ماه چهارم به عدّه او بیفتد، مثلاً در پنجم رجب او را طلاق داده باشد، عدّه او در روز تمام شود. پنجم شوال.

سؤال 1015. اگر با زنی ازدواج دائم یا منقطع کند و او را از تمام منافع (به استثنای آمیزش) محروم کند و بعداً طلاق دهد یا مدت آن تمام شود یا عده را ببخشد، می‌تواند بدون این که او را طلاق دهد. قوانین طلاق را رعایت کنید؟ با خواهر یا دختر این زن ازدواج کنید؟

جواب: چنین زنی عدّه ندارد و ازدواج با خواهر یا دخترش حرام نیست.

سؤال 1016. مرد، زن غیر یائسه را به عقد موقت خود در می آورد و قبل از تمام شدن عده، بقیه عده را می بخشد و سپس با او ازدواج دائم می کند. لطفا بگو:

الف) آیا لازم است؟

پاسخ: عدد لازم نیست. حتی اگر نفوذ حاصل شود.

ب) آیا در فرض فوق، اگر بعد از عقد دائم و قبل از جماع، زوجه را طلاق دهد، لازم است؟ یا اینکه زن می تواند بدون رعایت عده بلافاصله با مرد دیگری ازدواج کند؟

جواب: اگر زن بخواهد با دیگری ازدواج کند باید بقیه عقد را رعایت کند.

سؤال 1017. زن العیاض بلّه با زنا باردار شد و او را طلاق داد. آیا باردار است یا باردار نیست؟ در صورت مشکوک بودن به بارداری چگونه باید این سوال را قضاوت کرد؟

جواب: اگر مسلمان باشد، حاملگی از زن است و امکان ازدواج با زوج شرعی وجود ندارد، برای حاملگی عدّه نیست، برای طلاق فقط یک عدّه است و دلیل بر شک است و در در صورت حاملگی، که آیدا حالت حمل است.

سؤال 1018. اگر زنی که به واسطه زنا باردار شده، با زن یا دیگری ازدواج کند، آیا نیاز به عدّه دارد؟ اگر شوهرش بعد از ازدواج او را طلاق دهد، آیا او عدّه خواهد داشت؟ و اگر عدّه دارد آیا عدّه او دورترین است یا اقرا عدّه؟

جواب: زنی که به واسطه زنا باردار شده عدّه ندارد و جایز است با زن یا دیگری ازدواج کند و اگر او را طلاق دهد، عدّه او اقرا یا سه ماه است، حالت حاملگی، اما ملاک نیست، ولی در مورد طاهر اینطور نیست زیرا این شرط در مورد حامل صدق می کند، می تواند او را طلاق دهد، پس اگر پریود نشد، سه ماه صبر می کند و ازدواج می کند.

سؤال 1019. زن با مردى ازدواج مى کند و بعد ازدواج مى کنند و به خانه شوهر مى روند، مرد نمى تواند نزدیک شود; اما شادی های دیگری غیر از صمیمیت وجود داشت، متاسفانه زندگی مشترک آنها منجر به طلاق می شود. آیا زن باید شماره طلاق را نگه دارد؟ و آیا در صورت طلاق مهریه زن نصف می شود؟ آیا زن برای ازدواج بعدی خود به اجازه پدر یا پدربزرگ نیاز دارد؟ آیا این دختر می تواند ازدواج موقت دیگری داشته باشد؟

جواب : زن در فرض اصل قضیه شماره ندارد مهر او با طلاق تقسیم شده است و هنوز وضعیت باکره دارد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا