اخبار روز

از سیر تا پیاز عدم تحمل گرما: علائم، علل و درمان

عدم تحمل گرما یک حساسیت غیر طبیعی به گرما است. افراد مبتلا به عدم تحمل گرما ممکن است احساس گرما داشته باشند در حالی که دیگران ممکن است احساس راحتی یا حتی سرد کنند.

به گفته دکتر دکتر. این افراد همچنین ممکن است واکنش‌های غیرطبیعی و حساسیت به گرما مانند تعریق بیش از حد یا اضطراب را تجربه کنند. عدم تحمل گرما یک بیماری نیست. اما همچنین می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

کدام افراد به گرما حساسیت دارند؟

افراد مبتلا به عدم تحمل گرما به دمای بالا حساس هستند. حساسیت به گرما یک علامت عمومی است که می تواند به انواع واکنش های فردی به گرما اشاره داشته باشد. برخی از مردم فقط گرما را دوست ندارند. برخی دیگر احساس ناخوشایند گرما را در دمای معمولی تجربه می کنند که دیگران با آن احساس راحتی می کنند.

برخی از افراد ممکن است علائم جدی و حتی تهدید کننده زندگی را در پاسخ به گرما تجربه کنند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری (CDC)، بیماری های مرتبط با گرما مانند گرمازدگی، آنها سالانه مسئول بیش از 600 مرگ در ایالات متحده هستند.

افراد مبتلا به عدم تحمل گرما باید در گرمای شدید احتیاط کنند. به خصوص اگر عوامل خطر دیگری برای بیماری های مرتبط با گرما وجود داشته باشد.

برای برخی افراد، حساسیت شدید به گرما می تواند خطرناک باشد.

علل عدم تحمل گرما چیست؟

گاهی اوقات دیابت می تواند باعث عدم تحمل گرما شود. برخی از افرادی که به گرما حساس هستند، اختلالی به نام دیسائوتونومی دارند که بر سیستم عصبی خودمختار آنها تأثیر می گذارد. سیستم عصبی خودمختار به تنظیم عملکردهای خودکار بدن مانند پاسخ آن به گرما کمک می کند. بیماری هایی که منجر به دیساآتونومی می شوند عبارتند از:

  • دیابت
  • اختلال مصرف الکل
  • بیماری پارکینسون
  • سندرم گیلن باره
  • بیماری میتوکندری

هنگام رنج کشیدن یکی اگر به یکی از شرایط ذکر شده مبتلا هستید و گرمای شدید را احساس می کنید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

سایر علل عدم تحمل گرما

دلایلی که باعث عدم تحمل گرما یا حساسیت به گرما می شوند عبارتند از:

سن: نوزادان، کودکان زیر 4 سال و بزرگسالان بزرگتر ممکن است نسبت به گرما حساس تر باشند. این حساسیت احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با گرما مانند غش در اثر گرما را افزایش می دهد.

دارو: برخی داروها نحوه پاسخ بدن به گرما را تغییر می دهند. مثلا از تعریق جلوگیری می کنند. دارو آنتی کولینرژیک که برای درمان بسیاری از بیماری های روانی و بیماری پارکینسون استفاده می شود، تعریق را کاهش داده و منجر به افزایش حساسیت افراد به گرما می شود.

مشکلات حسی: اختلالات پردازش حسی و همچنین مسائل حسی که گاهی اوقات با اوتیسم همراه است، می تواند باعث شود که فرد نسبت به گرما حساس شود.

بیماری های عصبی: بیماری هایی که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می دهند، مانند آسیب نخاعی و ام اس، می توانند با تغییر روشی که بدن و مغز گرما را پردازش می کنند یا با مهار توانایی بدن در تنظیم دما، حساسیت به گرما را افزایش دهند.

اختلالات غدد درون ریز : سیستم غدد درون ریز به تنظیم انواع واکنش ها در بدن کمک می کند. شرایطی مانند بیماری گریوز و بیماری تیروئید می تواند حساسیت به گرما را افزایش دهد.

آمادگی جسمانی پایین: برای برخی افراد، عدم تحمل گرما نشان دهنده آمادگی جسمانی ضعیف و مشکلات قلبی عروقی و تنفسی است. در سال 2014، محققان دریافتند افرادی که به گرما حساس تر هستند، آمادگی جسمانی ضعیف تری نیز دارند.

با علل احتمالی حساسیت به گرما آشنا شدیم و متوجه شدیم که سن، مسائل حسی، آمادگی جسمانی پایین، بیماری های عصبی و استفاده از برخی داروها می تواند منجر به عدم تحمل گرما شود.

آیا می توان علت دقیق عدم تحمل گرما را تشخیص داد؟

مراجعه به پزشک برای تشخیص دقیق علت عدم تحمل گرما ضروری است. پزشک در مورد وضعیت شما سؤالاتی می پرسد و یک سابقه پزشکی می گیرد. معاینه فیزیکی نیز انجام خواهد شد. برای معاینه دقیق تر، باید آزمایشات درخواستی پزشک را انجام دهید. در صورت مشاهده علائم مشکوک پزشک معاینات و آزمایشات دقیق تری را انجام خواهد داد.

علائم حساسیت به گرما

علائم عدم تحمل گرما ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد، اما به طور کلی علائم حساسیت به گرما عبارتند از:

احساس گرمای شدید در دمای نسبتاً گرم
عرق کردن شدید
در این گرما به اندازه کافی عرق نمی کنم
در گرما احساس خستگی و ضرب و شتم کنید
تهوع و استفراغ یا سرگیجه در پاسخ به گرما
هنگام احساس گرما، خلق و خوی تغییر می کند

افراد مبتلا به برخی بیماری‌های مزمن، مانند ام اس، ممکن است علائم شدیدتری را در هوای گرم تجربه کنند. برخی از افرادی که به گرما حساس هستند ممکن است به سرما نیز حساس باشند.

علائم بیماری های مرتبط با گرما

افراد مبتلا به عدم تحمل گرما باید به دقت مراقب علائم بیماری مرتبط با گرما باشند.

این علائم عبارتند از:

حالت تهوع
گیجی
استفراغ
نبض سریع
عرق کردن بسیار شدید
سفتی مفصل
سردرد
خستگی شدید یا غش
نوسانات خلقی

مشاهده برخی علائم در مبتلایان به آلرژی گرمایی نگران کننده است و نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

این علائم عبارتند از:

حتی در هوای خیلی گرم هم نمی توانید عرق کنید
دمای بدن بیش از 39 درجه سانتیگراد
گیجی
بی هوشی

در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

چند روش ساده برای درمان حساسیت به گرما

افراد مبتلا به عدم تحمل گرما باید علائم خود را با پزشک خود در میان بگذارند. به خصوص اگر این علائم به طور ناگهانی ظاهر شوند یا به تدریج بدتر شوند. برای درمان این مشکل، پزشکان بر درمان بیماری های زمینه ای احتمالی تمرکز می کنند. بسته به بیماری زمینه ای فرد، درمان می تواند طیف متفاوتی را پوشش دهد.

برای مثال، افراد مبتلا به بیماری گریوز ممکن است برای بازگرداندن سطوح طبیعی تیروئید به درمان با ید رادیواکتیو نیاز داشته باشند. در بسیاری از موارد، عدم تحمل گرما به طور کامل قابل پیشگیری یا درمان نیست. فردی که دچار ضایعه نخاعی شده است ممکن است بدون توجه به نوع درمان انتخابی، با گرمای شدید مشکل داشته باشد.

اجتناب از گرما در صورت امکان و در نظر گرفتن استراتژی های مدیریت گرما می تواند به تسکین طولانی مدت علائم کمک کند.

راه حل های کنترل عدم تحمل گرما عبارتند از:

از نور مستقیم خورشید دوری کنید (نور خورشید بین ساعت 11:00 صبح تا 3:00 بعد از ظهر گرمترین و شدیدترین است).
در ماه های گرم سال از پنکه یا تهویه مطبوع استفاده کنید
لباس های رنگارنگ بپوشید
در هوای گرم از مصرف الکل خودداری کنید
حمام سرد یا شنا در استخر
یک حوله خیس شده در آب سرد را دور گردن خود بپیچید
از فعالیت های شدید در گرما یا اتاق های گرم خودداری کنید

با رعایت نکات بالا، می توانید حساسیت گرمایی خود را قابل تحمل تر کنید.

پیشگیری از عدم تحمل گرما

ورزش منظم می تواند حساسیت به گرما را کاهش دهد. درمان شرایط پزشکی که می تواند باعث عدم تحمل گرما شود نیز می تواند به پیشگیری از علائم کمک کند. برخی از راه حل هایی که می توانید برای کاهش حساسیت حرارتی استفاده کنید عبارتند از:

حفظ وزن بدن سالم: الفافراد چاق ممکن است در تنظیم دمای بدن خود مشکل بیشتری داشته باشند.
ورزش منظم برای حفظ آمادگی جسمانی: افرادی که قلب و ریه های سالم دارند بهتر به گرما پاسخ می دهند.
مصرف الکل یا مواد مخدر را محدود کنید: مصرف بیش از حد الکل و مواد مخدر مانند آمفتامین ها می تواند حساسیت به گرما را افزایش دهد.
کنترل قند خون : افراد مبتلا به دیابت بیشتر مستعد گرما هستند. به خصوص زمانی که سطح قند خون خیلی بالا یا خیلی پایین باشد.
نوشیدن مقدار زیادی آب: در گرمای شدید، بدن آب زیادی از طریق تعریق از دست می دهد. اگر بدن نتواند عرق کند، نمی تواند خنک بماند. بنابراین، بسیار مهم است که بدن را هیدراته نگه دارید.

10 روش برای درمان گرمازدگی در کودکان در طب سنتی

گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که فشار اضافی بر سیستم کنترل دمای بدن وارد شود و بدن دیگر قادر به خنک کردن خود نباشد، بنابراین تعریق زیاد باعث اختلال می‌شود…

در مورد ایمنی در گرما با پزشک خود صحبت کنید و بپرسید که آیا داروهایی برای تنظیم دمای بدن شما وجود دارد یا خیر.

حساسیت به حرارت و خارش همزمان نشانه چیست؟

اگر همزمان دچار حساسیت گرما و خارش می شوید، باید بگوییم که احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند آلرژی، پرکاری تیروئید و بیماری های پوستی وجود دارد. حساسیت به گرما و خارش حتی می تواند از عوارض جانبی دارویی خاصی باشد که اخیراً مصرف کرده اید. در صورت مشاهده علائم حساسیت به گرما و خارش بهتر است برای تشخیص دقیق با پزشک مشورت کنید.

در چه شرایطی برای حساسیت حرارتی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

به طور کلی اگر آلرژی گرمایی دارید، بهتر است برای بررسی علت عدم تحمل گرما به پزشک مراجعه کنید تا آزمایشات لازم را انجام دهند. بروز برخی علائم مانند استفراغ، از دست دادن هوشیاری، گیجی، افزایش بیش از حد دمای بدن، گرفتگی عضلات و افزایش ضربان قلب نشان دهنده تبدیل عدم تحمل گرما به گرمازدگی است. در برخی موارد، گرمازدگی منجر به عوارض جدی مانند سکته می شود. در صورت بروز علائم مشابه، فورا به پزشک مراجعه کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا