دانستنی ها

از خواص چای شنبلیله چه می دانید؟

گیاه شنبلیله در طول سالیان متمادی به عنوان یک داروی جایگزین برای دردها و بیماری های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه از آن به عنوان مکمل غذایی نیز استفاده می شود.

به گزارش دلگرم، این گیاه خواص زیادی در درمان دیابت، افزایش شیر در مادران شیرده و کنترل قند خون دارد.

شنبلیله چیست؟

شنبلیله گیاهی از خانواده حبوبات است که با نام علمی Trigonella Fenum-Graecum شناخته می شود. این گیاه دارای برگهای سبز کوچک با گلهای سفید است که ارتفاع آن حدود 60 تا 90 سانتی متر است. گل‌های سفید شنبلیله دارای کپسولی هستند که تخم‌های کوچک و قهوه‌ای این گیاه در آن قرار می‌گیرند.

گیاه شنبلیله بومی خاورمیانه است و به طور گسترده در شبه قاره هند رشد می کند. این گیاه در نواحی مدیترانه، جنوب آسیا، ایتالیا، مصر، یونان، چین و پاکستان نیز می روید. در ایران گیاه شنبلیله در استان هایی مانند آذربایجان غربی، اصفهان، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، لرستان و سمنان می روید.

میوه این گیاه در اواسط تابستان رسیده و جمع آوری می شود. از برگ های شنبلیله به صورت تازه و خشک برای مصارف غذایی استفاده می شود. بعلاوه از دانه های این گیاه در موقعیت های مختلفی استفاده می شود. طبیعت شنبلیله گرم و خشک است.

ترکیبات شنبلیله

گیاه شنبلیله حاوی مواد شیمیایی طبیعی مانند آنتی اکسیدان ها، کولین، تریگونلین، یاموژنین، سارسا ساپوژنین و دیوزنگین است. علاوه بر این، این گیاه حاوی مقدار زیادی مواد معدنی و ویتامین های مختلف مانند آهن، منیزیم، کلسیم، ویتامین A، ویتامین C، تیامین و ریبوفلاوین است.

ارزش غذایی شنبلیله

هر 100 گرم از این گیاه دارویی دارای ارزش غذایی زیر است:

33 کیلو کالری

4.1 گرم کربوهیدرات

0.3 گرم چربی

90 گرم آب و 1 گرم فیبر.

کاربردهای شنبلیله

این گیاه در مناطق مختلف کاربردهای متفاوتی دارد. شنبلیله به صورت تازه در سبزیجات استفاده می شود. از سبزی خشک آن در پخت انواع کاسه و کیک استفاده می شود. از این گیاه می توان به عنوان چای و عرق نیز استفاده کرد.

عصاره و روغن شنبلیله نیز به عنوان مواد تشکیل دهنده در بسیاری از محصولات روزانه از جمله صابون ها، لوازم آرایشی، چاشنی ها و شربت های دارویی استفاده می شود.

خواص چای شنبلیله

کلسترول بالا را از بین ببرید

تنظیم فشار خون

جلوگیری از سرطان

از بین بردن عفونت های باکتریایی، قارچی و ویروسی

رفع مشکلات گوارشی مانند یبوست و ورم معده

اشتها را کاهش می دهد و به کاهش وزن کمک می کند

کاهش علائم یائسگی

پیشگیری از آرتریت

رفع مشکلات تنفسی

به بهبود زخم ها کمک کنید

خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهید

افزایش شیر مادران شیرده و بهبود فرآیند تولید شیر مادر

به بهبود سلامت قلب کمک کنید

جلوگیری از سفت شدن رگ ها

کمک به هضم بهتر غذا

مصرف روغن را کاهش دهید

تقویت قوای جنسی مردانه

تولید هورمون های جنسی را افزایش دهید

شوره سر را از بین ببرید

کاهش التهاب

تقویت معده و رفع سوزش سر دل

تسکین انواع دردها

درمان آکنه و جوش صورت

بهبود سلامت کلیه

درمان طبیعی تب

پیشگیری از ریزش مو

تقویت مغز و افزایش حافظه

عوارض مصرف زیاد چای شنبلیله

مصرف زیاد گیاه شنبلیله و استفاده زیاد از این دمنوش باعث بروز عوارض مختلفی مانند اسهال، بثورات پوستی، افت شدید قند خون، کم خونی، ناراحتی معده، عرق یا بوی بد شیر مادر، سرگیجه، سردرد و در موارد بسیار نادر آلرژی می شود. واکنش ها واکنش ها و حساسیت

مصرف شنبلیله برای زنان باردار توصیه نمی شود زیرا انقباضات رحمی را افزایش می دهد و ممکن است منجر به سقط جنین شود. علاوه بر این، مصرف شنبلیله ممکن است با داروهای کاهنده قند خون تداخل داشته باشد و باعث کاهش شدید قند خون در بیماران دیابتی شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا