اخبار روز

از خواص روغن مر چه می دانید؟!

هزاران سال است که از اسانس مر در درمان های طب سنتی استفاده می شود. در مصر باستان توسط مر برای درمان تب یونجه و تبخال استفاده شده بود در یونان باستان از این اسانس به عنوان ضدعفونی کننده زخم های جنگی سربازان استفاده می کردند. با ما در مورد مزایا و معایب روغن مارماکی بیشتر بدانید.

به گزارش ساعد نیوز، مر، رزین صمغی معطری است که از گل مریم به دست می آید که حاوی گونه های مختلفی از این گیاه است. درختچه ای است خاردار با شاخه های کوتاه. گلهای آن نر و ماده است. میوه آن گرد، گلابی شکل و کمی گوشتی است.

محل رویش این درختچه و گونه های مختلف آن مناطق گرمسیری عربستان جنوبی، حبشه، قسمت جنوبی دریای سرخ در کنار بندر عدن، سواحل آفریقایی دریای سرخ و سواحل سومالی در آفریقا است.

در فصل گرما خود موراماکی مقدار کمی از تنه و تنه درخت دفع می کند. این صمغ در ابتدا سفید بوده و پس از باقی ماندن به رنگ قهوه ای مایل به قرمز طعم تلخی دارد. راه دیگر برای به دست آوردن لاستیک این است که قسمت هایی از تنه درختان یا ساقه آنها را در آب جوش بجوشانید، آب را صاف کنید، تبخیر کنید و رسوبات باقی مانده را خارج کنید. رنگ این نوع لاستیک مشکی بوده و کیفیت آن بدتر از نوع اول است.

فواید دارویی و درمانی روغن مارما برای بدن

1. عامل ضد میکروبی طبیعی

مصریان باستان از روغن مرمک برای مومیایی کردن استفاده می کردند زیرا عطر خوبی دارد و همچنین دارای خواص ضد میکروبی طبیعی و قوی است. تحقیقات اولیه نشان داده است که روغن مارماکی می تواند به طور مستقیم باکتری ها را از بین ببرد و با افزایش تولید گلبول های سفید و کاهش خطر بیماری های عفونی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

2. سلامت دهان و دندان

در طب سنتی از روغن مرمکی به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی برای درمان التهاب و عفونت های دهان و گلو استفاده می شود. برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که افراد مبتلا به بیماری بهجت به مدت یک هفته چهار بار در روز از دهان شویه با روغن مرمک استفاده می کنند.

زخم های دهان شما تا 50 درصد بهبود می یابند. مطالعات آزمایشگاهی همچنین نشان می دهد که استفاده از روغن مرمک به عنوان دهانشویه به کاهش التهاب لثه و از بین بردن پلاک کمک می کند.

3. درمان درد و تورم مفاصل

روغن زردآلو حاوی ترکیباتی است که تولید مواد شیمیایی التهابی را که می تواند باعث تورم و درد مفاصل شود، متوقف می کند. علاوه بر این، این ترکیبات به گیرنده های مواد افیونی متصل می شوند و از انتقال درد به مغز جلوگیری می کنند.

4. منبع غنی از آنتی اکسیدان ها

روغن مرمک حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که با جلوگیری از استرس اکسیداتیو به کاهش رادیکال های آزاد در بدن و کاهش خطر پیری زودرس و بیماری کمک می کند. یک تحقیق در سال 2010 نشان داد که روغن مرمک به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود یک عامل اکسید کننده قوی است که احتمال آسیب کبدی را در خرگوش کاهش می دهد.

5. درمان انگل

مطالعات اولیه نشان می دهد که روغن گل تاج خروس برای پیشگیری و درمان عفونت های انگلی مفید است.

6. سرطان

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که روغن مارماکی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان زیاد باعث آپوپتوز و مرگ سلول های سرطانی کبد، پروستات، سینه و پوست می شود.

7. معده و دستگاه گوارش

مطالعات حیوانی نشان می دهد که ترکیبات شیمیایی موجود در روغن مارماکی به درمان زخم معده، کاهش اسپاسم روده ناشی از سندرم روده تحریک پذیر و ارتقای سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

8. درمان کم کاری تیروئید یا کم کاری تیروئید

روغن مرمک در طب سنتی برای درمان کم کاری تیروئید استفاده می شود. اعتقاد بر این است که ترکیبات موجود در روغن مارماکی اثر محرکی بر غده تیروئید دارد و به بهبود فعالیت آن کمک می کند.

9. درمان زخم های پوستی

در طب سنتی از روغن مرمک برای بهبود سریعتر زخم های پوستی و جلوگیری از عفونت زخم استفاده می شود. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که روغن گل تاج خروس قارچ های پوست را از بین می برد و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند پای ورزشکاران را کاهش می دهد.

10. محافظت طبیعی در برابر آفتاب

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که روغن گل تاج خروس به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می کند و از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند و خطر آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات روغن مارماکی

مسمومیت: مصرف خوراکی روغن مارماکی بسیار سمی است و می تواند باعث مسمومیت شود.
نوزادان و کودکان: مانند همه اسانس ها، استفاده از روغن مرمک برای نوزادان و کودکان به هیچ وجه توصیه نمی شود.
در دوران بارداری و شیردهی: روغن زردآلو در دوران بارداری می تواند باعث انقباضات رحمی و سقط جنین در زنان باردار شود.
علاوه بر این، از آنجایی که اثرات این روغن بر روی زنان شیرده هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است، کارشناسان توصیه می کنند که زنان در دوران شیردهی از آن استفاده نکنند.
قلب: روغن زردآلو می تواند باعث افزایش ضربان قلب شود، بنابراین به افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی توصیه می شود با احتیاط از آن استفاده کنند.
دیابت و قند خون: روغن زردآلو می تواند قند خون را کاهش دهد. بنابراین به افراد مبتلا به دیابت که دارو مصرف می کنند توصیه می شود در مصرف آن احتیاط کنند.
تداخل با سایر داروها: روغن زردآلو ممکن است با برخی از رقیق کننده های خون مانند وارفارین تداخل داشته باشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا