اخبار روز

اروپا اکنون پوچی “آنگلا مرکل” را احساس می کند.

عصر ایرن؛ احمد جزایری – در 27 آگوست 2019 “امانوئل مکرونرئیس‌جمهور فرانسه در حضور سفرای کشور سخنرانی کرد که در مقایسه با رویدادهای روز دنیا تا حدودی جالب و حتی غافلگیرکننده به نظر می‌رسد.
رئیس جمهور فرانسه ضمن اشاره به ضرورت بازنگری در راهبرد دیپلماتیک و نظامی فرانسه، بر تلاش برای استقلال «اروپای متحد» و لزوم استراتژی مستقل برای قاره سبز نیز تاکید کرد.

وی در مورد روسیه جملاتی را بیان کرد که در شرایط کنونی شما را به فکر فرو می برد: «به نظر من برانید و برانید». روسیه این یک اشتباه استراتژیک بزرگ از سوی اروپا است، زیرا در این مورد ما آن را یا به سمت انزوا سوق داده ایم که این تنش ها را افزایش می دهد یا به سمت اتحاد با دیگر قدرت های بزرگ مانند ایالات متحده. چین ما به این باور رسیدیم که هیچ سودی برای ما نخواهد داشت.»

این سخنان «ماکرون» در دوران ریاست جمهوری اشدونالد ترامپ«این به راهبردی اشاره دارد که تفاهم و تساهل در قبال روسیه را در اولویت سیاست خارجی اروپا قرار می دهد. با این حال، باید در نظر داشت که در زمان شروع جنگ در اوکراین در فوریه 2022، “ترامپ” رئیس جمهور ایالات متحده نبود و نه “آنگلا مرکلنخست وزیر آلمان خواستار آن است که مانند توافقنامه مینسک (2014) یا توافقنامه پاریس، از شروع جنگ بین روسیه و اوکراین جلوگیری شود.

برگ برنده
در واقع، دو روی سکه‌ای که ماکرون پیش‌بینی کرده بود، در یک زمان ناباورانه اتفاق افتاد. این بدان معناست که تنش ها بالا گرفت و در نهایت منجر به جنگ خونینی شد که بیش از دو سال است ادامه دارد و روسیه به سمت چین رانده شد و اروپای پیر برای پایان دادن به جنگ در اوکراین اکنون باید به سمت چین حرکت کند.
ماکرون در همان جلسه گفت:ولادیمیر پوتینتوصیه هایی می کند و در عین حال روسیه را تحقیر می کند. وی با مقایسه تولید ناخالص داخلی روسیه با کشوری مانند اسپانیا و معادل دانستن آن، تاکید می کند که روسیه به جای ایجاد ترس در دل کشورهای دیگر، باید در تولید انواع مختلف سرمایه گذاری کند. تسلیحات و در نهایت تبدیل شدن به متحد کوچک چین، روی آوردن به مذاکره و تعامل با سایر کشورها به ویژه اروپا.

سوال ماکرون این بود: آیا روسیه با این روند و جمعیت پیر و رو به کاهش می‌تواند دوام بیاورد؟ و البته راه حل باید توسط اروپا ارائه شود: «ما باید در یک لحظه معین، در جریان مذاکرات حیاتی خود با این کشور (روسیه) و شرایطی که تعیین کرده ایم، یک گزینه استراتژیک به آنها پیشنهاد کنیم… این به ما بستگی دارد که برای این کار آماده شویم. برای درک و پیشبرد گزینه های استراتژیک.

اما ماکرون چند ماه قبل و در نوامبر 2018 در مصاحبه ای با وال استریت ژورنال از این طرح عقب نشینی کرده بود. ارتش اروپا وی تاکید کرد: اگر ارتش واقعی در اروپا نداشته باشیم، نمی توانیم از کشورهای اروپایی و چند روز پس از آن محافظت کنیم. فلورانس پارلیوزیر دفاع فرانسه همچنین تاکید کرد: اروپا نمی تواند برای همیشه پشت دیوار دفاعی بماند. آمریکا ماندن”.

ارتش اروپا
اگرچه ماکرون دلیل اصلی این طرح را تشدید تنش ها و خصومت روسیه با اروپا عنوان کرد، اما در واقع دستور کار این ارتش حفاظت از اروپای متحد در برابر هر تهدیدی است که قاره «استقلال» آن را به خطر می اندازد و چین و آمریکا این کار را خواهند کرد. از این قاعده مستثنی نباشند

پیشنهاد این طرح کافی بود تا «دونالد ترامپ» پیش از ورود به پاریس به مناسبت صدمین سالگرد جنگ جهانی اول به رئیس جمهور فرانسه حمله کند و در توئیتی نوشت: «رئیس جمهور مکرون اخیراً پیشنهاد کرد که اروپا ارتش خود را برای محافظت داشته باشد. علیه آمریکا، چین و روسیه… شاید اروپا ابتدا باید سهم خود از ناتو را که آمریکا نقش مهمی در تامین مالی آن داشته است، بپردازد.

در واقع این طرح اروپا را به دو گروه موافق و مخالف تقسیم کرد. از یک طرف” ژان کلود یونکررئیس سابق کمیسیون اروپا یکی از موافقان طرح مذکور بود و دلیل این تصویب عدم کارایی آن بود. ناتو و نیاز به دفاع از اروپا را می دانست. کشورهای مخالف مانند آلمان به دلایل خاصی از جمله بروکراسی داخلی و نیاز به مصوبات لازم مجلس برای عملیات نظامی خارج از مرزها علاقه چندانی به این طرح نداشتند.

اما در زمانی که «ترامپ» در کاخ سفید بود، «ناتو» ضعیف‌ترین دوران خود را سپری می‌کرد و انگلیس درگیر اجرای «برگزیتاتحادیه اروپا در شرف خروج بود. اروپا که از دو جنگ جهانی خسته شده است، برای زنده ماندن چه می تواند بکند؟»

قضاوت نادرست اروپا، استثمار چین

به مدت 16 سال، از نوامبر 2005 تا دسامبر 2021، اروپا سیاست خارجی خود را تحت رهبری صدراعظم آنگلا مرکل انجام داده است. مرکل در این دوره توانست با حمایت از چنین تعاملی تعادل منطقی بین منافع اروپا از یک سو و روسیه، آمریکا و حتی چین از سوی دیگر برقرار کند. یورو این ارز دومین ارز بزرگ جهان شد و حدود 23 درصد از ذخایر ارزی کشورهای مختلف را به خود اختصاص داد.

آخرین تلاش مرکل برای جلوگیری از درگیری در اروپا و گسترش جنگ در این قاره پس از جنگ جهانی دوم به نشست پاریس برمی‌گردد که در آن سران کشورها و دولت‌های چهار کشور آلمان، روسیه، فرانسه و اوکراین در دسامبر دیدار کردند. توافقنامه خروج از بحران اوکراین در سال 2019 در پاریس حاصل شد.

اروپا، اکنون خالی است

این توافق به بیش از پنج سال درگیری پراکنده بین دو کشور پایان داد که منجر به کشته شدن بیش از 13000 نفر شد. اگرچه این توافق در مذاکرات فشرده و تحت رهبری «مرکل» حاصل شد، اما هر دو طرف مذاکره از شکنندگی این توافق و احتمال درگیری آگاه بودند و حدود سه ماه پس از خروج آنگلا مرکل از ریاست جمهوری در دسامبر 2021، مناقشه به وجود آمد. آغاز شد و این بار یک جنگ تمام عیار بین روسیه و اوکراین در فوریه 2022 آغاز شد.

اروپا، اکنون خالی است

در جریان جنگ مرکل و ترامپ، رهبران آلمان و آمریکا که طرف دیگر مذاکرات با پوتین را رهبری می کردند، از کرسی قدرت خارج شدند وجو بایدنرئیس جمهور دموکرات ایالات متحده از حزب مخالف “ترامپ” و “اولاف شولتزنخست وزیر و رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان از حزب مخالف «مرکل» قدرت را در دست داشت.

اما «امانوئل ماکرون» با همان ایده ایجاد «اروپا متحد و قدرتمند» که در دوران ریاست جمهوری فرانسه و با همان استراتژی به دست آورده بود، بار دیگر در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد. اروپای مستقل در سیاست خارجی و این بار در غیاب «مرکل» قدرتمند و حضور «شولت‌های» کم‌تجربه دنبال شد.

حدود یک سال پیش، در مارس 2023، مکرون در راس یک هیئت اقتصادی و تجاری سفری سه روزه به چین داشت. اگرچه هدف از این سفر تحکیم روابط اروپا و چین بود، اما برخورد تا حدی تند ماکرون با آمریکا موج جدیدی از اختلافات را به راه انداخت و بایدن این بار البته نه از طریق توئیت، بلکه از طریق یک کانال کاملا دیپلماتیک به سخنان مکرون پاسخ داد.

بایدن
مکرون تصریح کرد که اروپا مستقل از پکن و واشنگتن در قبال تایوان عمل می کند و اروپا را قطب سوم جهان توصیف کرد. رئیس جمهور فرانسه تاکید کرده بود که اروپا باید هر تصمیمی را بر اساس منافع خود و مستقل از آمریکا اتخاذ کند. شاید تنها موضع مشترک بایدن و ماکرون در این سفر، اصرار آنها بر محکومیت و مطالبه روسیه بر سر اوکراین باشد.شی جین پینگبحث در مورد عدم حمایت از ولادیمیر پوتین در جنگ اوکراین بود که البته در این بخش نیز تفاوت هایی را نشان می داد و بایدن نه تنها بر عدم حمایت از روسیه و عدم ارسال سلاح به این کشور تاکید داشت. محکومیت چین از روسیه

در شرایطی که تنها شش ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است و رقابت مجدد بین «بایدن» و «ترامپ» برای دومین بار جامعه جهانی را بیش از هر زمان دیگری حساس کرده است، رمزگشایی از حضور «شی» کار رئیس جمهور چین است. در اروپا ممکن است او تکه‌های زیادی از پازل تحولات جهانی، به‌ویژه جنگ اوکراین را کنار هم گذاشته و به نوعی نقشه ژئوپلیتیک جهان را از برزخ حذف کرده است.

ماکرون در دیدار روز دوشنبه خود با شی در پاریس بر دو محور اصلی تاکید کرد: اول تاکید بر تعاملات و تجارت منظم و عادلانه بین اروپا و چین و در مرحله بعد، هماهنگی بین اروپا و چین بر روی “تحولات جهانی”. . مانند بحران اوکراین و تحولات خاورمیانه برای حل مشکلات جهانی و منطقه ای.

روسای جمهور فرانسه و چین
پس از پیشنهاد راه‌حل‌های نظامی مانند ارتش اروپا، سپر هسته‌ای اروپا یا استقرار نیروهای مسلح در اوکراین، به نظر می‌رسد که در میان‌مدت، «ماکرون» تجارت و اقتصاد را راهبردی منطقی و تعیین‌کننده در روابط منطقه‌ای می‌بیند که به سمت هدف می‌رود. ، بازی برد-برد را با در نظر گرفتن منافع همه طرف ها در دستور کار اروپا قرار دهد و دقیقاً همین روشی بود که «آنگلا مرکل» حدود 16 سال برای ساختن اروپای قوی از نظر اقتصادی و حتی سیاسی دنبال کرد. .

مرکل همزمان با مشارکت روسیه در پروژه های اقتصادی و تجاری اروپا مانند خطوط لوله گاز.نورد استریمبا خوشحالی پنهانی که ترامپ در دیدگاه خود نسبت به ناتو احساس کرد، امنیت نظامی-اقتصادی روسیه را تضمین کرد و در نتیجه از دو جنگ دو دهه پیش جلوگیری کرد.
خطوط لوله انتقال گاز
مکرون به خوبی پیش بینی کرده بود که چین از بحران اروپا بیشترین سود را خواهد برد و اگر منافع اقتصادی روسیه در نظر گرفته نشود، «پوتین» باید به سمت «شی» حرکت کند.
اما او توجه چندانی به این واقعیت نداشت که «امنیت انرژی» اروپا با توقف صادرات گاز تهدید می‌شود و اروپا برای تامین نیازهای انرژی خود به سمت آمریکا سوق داده می‌شود. این در شرایطی اتفاق می افتد که اروپا در حال حاضر بزرگترین واردکننده است نفت خام و “LNGآمریکا متحد کوچک آمریکا شده است و این بار اروپاست.

نگاه یک سویه اروپا به تحولات جهانی و به ویژه از سوی «امانوئل ماکرون» نه تنها امنیت اروپا را از منظر اقتصادی و نظامی به خطر انداخته است، بلکه این بار اروپا در موضع ضعف به سمت چین رانده شده است. و از «شی» بخواهید در جنگ اوکراین میانجیگری کند تا «پوتین» را متقاعد کند که این جنگ را پایان دهد.

مرکلاروپا اکنون می داند که با از دست دادن رهبری «عاقلانه» و خطای استراتژیک رهبران فعلی خود، ممکن است چین را به بزرگترین برنده و اروپا را به بازنده نهایی تحولات جهانی تبدیل کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا