اخبار روز

اروپایی ها تلاش می کنند بارها ادعاهایی را علیه ایران در آژانس مطرح کنند

به گزارش بازتاب آنلاین، منابع آگاه می گویند که علیرغم مقاومت واشنگتن، انگلیس، فرانسه و آلمان با توجه به ادعای خود مبنی بر عدم اجرای قانونگذار هسته ای سازمان ملل در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تلاش می کنند ایران را محکوم کنند. مشارکت.

به گزارش ایسنا، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داده است که ایران در حال غنی سازی اورانیوم تا 60 درصد است که غرب و آمریکا ادعا می کنند هیچ توجیه مدنی معتبری ندارد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که قصد ندارد از برنامه هسته ای خود برای اهداف نظامی استفاده کند.

یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه مدعی شد که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای گسترش سریع برنامه هسته ای ایران وجود ندارد.

دیپلمات ها به خبرگزاری فرانسه گفتند که این درخواست علیه ایران به فوریت در نشست وین در پاسخ به وخامت اوضاع مطرح شد.

در آخرین نشست شورای حکام آژانس در ماه مارس، کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند به دلیل عدم حمایت واشنگتن از برنامه های خود برای مبارزه با برنامه هسته ای ایران چشم پوشی کنند.

دیپلمات ها می گویند که ایالات متحده از تلاش های اروپا برای پاسخگویی به تهران جلوگیری می کند، زیرا بیم آن دارد که محکومیت ایران می تواند تنش ها را در منطقه پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر افزایش دهد.

دیپلمات‌ها همچنین می‌گویند با توجه به تشدید تنش‌ها بر سر ایران، حفظ سیاست فعلی انفعال دیگر قابل تحمل نیست و موضع ایالات متحده ممکن است قبل از رأی‌گیری درباره قطعنامه در اواخر این هفته تغییر کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته با هدف بهبود همکاری‌ها با ایران به این کشور سفر کرد و خواستار کسب نتایج ملموس در آینده نزدیک شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این در شرایطی است که اظهارات سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در حادثه سقوط بالگرد ماه گذشته، مذاکرات را به حالت تعلیق درآورده است.

پیش نویس قطعنامه که توسط خبرگزاری فرانسه به دست آمده است، تمام نقاط مناقشه با ایران را پوشش می دهد و ادعاهای قبلی را تکرار می کند. در پیش نویس محرمانه فعلی آن قطعنامه آمده است که ارائه «توضیحات فنی معتبر» برای حضور ذرات اورانیوم در دو مکان اعلام نشده در ایران برای تهران «ضروری و فوری» است.

علاوه بر این، پیش‌نویس قطعنامه از ایران می‌خواهد که تصمیم خود برای اخراج چندین بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را لغو کند و بلافاصله دوربین‌های مورد استفاده برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای را دوباره وصل کند.

این پیش نویس همچنین به نگرانی های مربوط به اظهارات علنی اخیر برخی مقامات ایرانی در مورد توانایی های فنی تولید سلاح های هسته ای و تغییرات احتمالی در دکترین هسته ای ایران می پردازد.

به گزارش ایسنا، همکاری ایران و آژانس بر اساس توافق جامع پادمان ادامه دارد و هیچ تخلفی در این زمینه صورت نگرفته است. آنچه اروپا و آمریکا در همکاری ایران و آژانس تلاش می‌کنند شامل اجرای اقدامات نظارتی فراتر از تعهدات حفاظتی ایران، گاه در قالب برجام و حتی فراتر از آن است.

ایران همچنین به سوالات متعدد آژانس در مورد مسائل امنیتی پاسخ داد و از چهار مکان مورد بحث، این موضوع در دو مکان حل شد. به سوالات فنی بیشتر پاسخ داده شد. ایران بارها و به طور کامل اسناد و اطلاعات خود را در مورد دو سایت باقی مانده ارائه کرده است، اما هیچ اراده ای از سوی آژانس که تحت فشار غرب است، برای حل این مسائل وجود ندارد.

به دنبال خروج ایالات متحده از برجام در سال 2018، جمهوری اسلامی ایران به تدریج اجرای تعهدات هسته ای خود را در این توافق کاهش داد. برجام در ازای لغو تحریم ها محدودیت هایی را بر فعالیت های هسته ای ایران اعمال کرده بود. تلاش‌ها برای احیای این توافق که با خروج یک‌جانبه آمریکا تضعیف شد، تاکنون ناکام مانده است.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین، روز یکشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی احتمالاً جلسه ای پر هرج و مرج خواهد بود.

اولیانوف در ادامه ابراز امیدواری کرد که هیچ “قطعنامه ضد ایرانی” ارائه نشود، زیرا به عقیده او خطر “وخامت جدی اوضاع” را به همراه دارد.

تهران همچنین تهدید کرده است که به هرگونه اقدام ضد ایرانی در آژانس پاسخ خواهد داد.

311311

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا