شبکه استلار به ‌عنوان یکی از نوآورانه‌ترین بسترهای بلاکچینی شناخته می‌شود که با قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد خود، مانند پرداخت‌های آنی و بدون مرز و مبادله سریع و کم‌هزینه ارزها، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. با این حال، پتانسیل بزرگ این شبکه کمتر از حد انتظار مورد استفاده قرار گرفته است.

از سوی دیگر، نقدینگی در صرافی‌های غیرمتمرکز استلار (SDEX) با مشکلاتی روبه‌رو بوده که نیازمند راه‌حل‌های خلاقانه و کارآمد است.

در همین راستا، تیم اولترا استلار (Ultra Stellar) با معرفی پروژه ارز دیجیتال آکواریوس (Aquarius) وارد عمل شده و به دنبال آن است تا نقدینگی در اکوسیستم استلار را بهبود بخشد.

به گزارش ارز دیجیتال، آکواریوس به‌ عنوان یک سازمان غیرمتمرکز با ارائه مشوق‌های جذاب برای معامله‌گران و بازارسازان و فراهم کردن شرایط بهینه، قصد دارد که مشکل نقدینگی در شبکه استلار را برای همیشه برطرف کند. در ادامه، به معرفی پروژه ارز دیجیتال Aquarius و توکن AQUA، نقش آن در بهبود نقدینگی استلار و نحوه عملکرد آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

آکواریوس چیست؟

آکواریوس یک پلتفرم بلاکچینی است که برای تقویت معاملات در شبکه استلار طراحی شده است. این پروژه با افزایش نقدینگی در بازارهای منتخب شبکه استلار و ایجاد یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) کارآمدتر، کنترل توزیع نقدینگی را به دست کاربران می‌دهد. آکواریوس از طریق ارائه مشوق‌هایی برای معامله‌گران در صرافی‌های غیرمتمرکز استلار و تأمین‌کنندگان نقدینگی بازارسازهای خودکار (AMM)، و همچنین فراهم کردن راهی برای جامعه استلار جهت مدیریت جریان نقدینگی، به این هدف دست می‌یابد.

در این میان، اعضای جامعه با رأی‌گیری درون‌زنجیره‌ای، بازارهایی را که نیاز به نقدینگی دارند، انتخاب می‌کنند و به این ترتیب، بازارهای مورد علاقه آنها کارآمدتر می‌شود. در کل، هدف اصلی Aquarius ایجاد یک اکوسیستم پررونق، قابل‌اعتماد و غیرمتمرکز در بلاکچین استلار است.

نام آکواریوس در زبان لاتین به معنای «حامل آب» یا «آب‌رسان» است که با مفهوم تأمین نقدینگی همخوانی دارد. در عین حال، این نام با استلار نیز ارتباط دارد؛ چرا که آکواریوس نام یکی از صور فلکی زودیاک است.

توکن AQUA چیست؟

توکن AQUA ارز دیجیتال مورد استفاده برای پاداش‌دهی و رأی‌گیری درون ‌زنجیره‌ای در پلتفرم آکواریوس است. دارندگان AQUA می‌توانند برای بازارهایی که به نقدینگی بیشتری نیاز دارند و همچنین، برای انتخاب دارایی‌های مورد اعتماد رأی دهند. معامله‌گران و تأمین‌کنندگان نقدینگی (LPs) در بازارهای منتخب، توکن AQUA دریافت می‌کنند.

به این ترتیب، توکن AQUA نقش مهمی در پروژه‌های ساخته‌شده روی شبکه استلار ایفا می‌کند. بخش عمده‌ای از توکن‌های AQUA بین شرکت‌کنندگان در شبکه و بازارسازان توزیع می‌شود.

به طور کلی، کاربردهای اصلی توکن AQUA عبارتند از:

  • مشوقی برای تأمین‌کنندگان نقدینگی: کاربرد اصلی توکن AQUA افزایش نقدینگی در شبکه استلار است. این هدف با ارائه مشوق‌هایی برای بازارسازان در صرافی‌های غیرمتمرکز استلار و تأمین‌کنندگان نقدینگی در بازارسازهای خودکار محقق خواهد شد.
  • مشارکت در حاکمیت: دارندگان توکن AQUA می‌توانند برای بازارهایی که به نقدینگی نیاز دارند، رأی دهند تا نحوه تخصیص پاداش‌ها مشخص شود. همچنین، AQUA یک توکن کاربردی است که به دارندگان اجازه می‌دهد از طریق رأی‌گیری درون ‌زنجیره‌ای در سازمان غیرمتمرکز خودگردان (DAO) آن، پروتکل آکواریوس را مدیریت کنند.
  • بهره‌مندی از مزایای اکوسیستم استلار: توکن‌ AQUA در سایر پروژه‌های ساخته‌شده بر بستر استلار نیز ادغام شده و به این ترتیب، به دارندگان خود مزایای اضافی در این اکوسیستم ارائه می‌دهد.

توسعه‌دهندگان آکواریوس چه کسانی هستند؟

اولترا استلار یکی از خالقان اصلی پروتکل ارز دیجیتال آکواریوس بوده است. تیم اولترا استلار از سال ۲۰۱۴، از بلاکچین استلار برای راه‌اندازی پلتفرم‌های مختلف استفاده کرده تا به افزایش استفاده از این شبکه کمک نماید. در همین راستا، آکواریوس به عنوان یک سازمان غیرمتمرکز ایجاد شده تا تحت کنترل جامعه خود باشد. از زمان آغاز به کار پروژه آکواریوس در فوریه ۲۰۲۱، این تیم پیشگام انتقال کنترل پروتکل و جنبه‌های کلیدی پروژه به جامعه بوده است.

چه چیزی آکواریوس را منحصربه‌فرد می‌کند؟

ارز دیجیتال آکواریوس اولین لایه مدیریت نقدینگی است که در شبکه استلار ادغام شده و تنها سیستم پاداشی را ارائه می‌دهد که بازارسازان این شبکه را تشویق می‌کند. بازارسازان خودکار در شبکه استلار می‌توانند از پاداش‌های AQUA بهره‌مند شوند.

از طرفی، سازمان دائو آکواریوس روش غیرمتمرکزی را برای پروژه‌ها فراهم می‌کند تا به جای اینکه به یک نهاد واحد وابسته باشند، به‌طور مستقیم از طریق ارتباط با جامعه تأمین مالی شوند.

همچنین، توزیع پاداش‌ها، ایردراپ‌ها و بودجه‌های دائو توسط انجمن امضاکنندگان آکواریوس انجام می‌شود. این تیم که در سراسر جهان پراکنده هستند، کنترل غیرمتمرکزی را بر شبکه ارز دیجیتال Aquarius ایجاد می‌کنند، به‌ طوری ‌که هیچ نهاد واحدی کنترل جریان پاداش‌ها و پرداخت‌ها را در اختیار ندارد.

توکنومیک ارز دیجیتال Aquarius

تعداد کل توکن‌های AQUA که در شبکه استلار صادر شده‌اند، ۱۰۰ میلیارد واحد در نظر گرفته شده و این سقف نهایی عرضه توکن‌ها است. به این معنی که دیگر توکن‌های AQUA جدیدی تولید نخواهند شد.

توزیع اولیه توکن‌های AQUA به شرح زیر است:

  • ۵۰ درصد (۵۰ میلیارد واحد AQUA) برای پاداش‌دهی به معامله‌گران صرافی‌های غیرمتمرکز استلار و تأمین‌کنندگان نقدینگی بازارسازهای خودکار،
  • ۲۰ درصد (۲۰ میلیارد واحد AQUA) برای ایردراپ‌ها (تمامی توکن‌های AQUA که توسط کاربران مطالبه نشوند، به صندوق دائوی انجمن اختصاص خواهند یافت)،
  • ۱۰ درصد (۱۰ میلیارد واحد AQUA) برای سرمایه‌گذاران سازمانی، با دوره قفل سه ‌ساله،
  • ۱۰ درصد (۱۰ میلیارد واحد AQUA) برای اعضای تیم آکواریوس و کارکنان آینده، با دوره قفل سه ‌ساله،
  • ۵ درصد (۵ میلیارد واحد AQUA) برای پاداش‌های رأی‌گیری و استیکینگ،
  • ۲.۵ درصد (۲.۵ میلیارد واحد AQUA) برای مشاوران و شرکای پروژه، هر دو با دوره قفل سه ‌ساله،
  • و ۲.۵ درصد (۲.۵ میلیارد واحد AQUA) نیز برای صندوق اضطراری، اختصاص یافته است.

ارز دیجیتال آکواریوس را از کجا بخریم و کجا ذخیره کنیم؟

ارز دیجیتال آکواریوس را می‌‌توان در صرافی‌‌های رمزارزی همچون بیت‌مارت (BitMart)، استلار تیم (StellarTerm)، پروبیت گلوبال (ProBit Global)، دیجی‌فینکس (DigiFinex) و گوپکس (GOPAX)، خرید و فروش کرد.

از طرفی، ارز دیجیتال آکواریوس را می‌توان در کیف پول‌هایی مانند تراست ولت (Trust Wallet)، اتمیک ولت (Atomic Wallet)، لجر (Ledger) و ترزور (Trezor)، ذخیره و مدیریت کرد.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال آکواریوس

همانند بسیاری از ارزهای دیجیتال، روند قیمت ارز دیجیتال آکواریوس نیز بسیار پرنوسان، اما در کل نزولی بوده است.

what is Aquarius AQUA 5
نمودار قیمت ارز دیجیتال آکواریوس از ابتدا تا کنون.

بر اساس داده‌های پلتفرم کوین گکو (Coingecko)، این ارز دیجیتال که در ۹ نوامبر سال ۲۰۲۱ با قیمت ۰٫۰۰۵۳ دلار وارد بازار شده، بالاترین قیمت تاریخی خود را در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۱، در محدوده ۰٫۰۲۳۵ دلار به ثبت رسانده است. پایین‌ترین قیمت تاریخی ارز دیجیتال آکواریوس نیز در ۱۴ اکتبر ۲۰۲۲، در محدوده ۰٫۰۰۰۰۹۸ دلار به ثبت رسیده است.

در زمان نگارش این مطلب (سپتامبر ۲۰۲۴)، ارز دیجیتال Aquarius در محدوده قیمتی ۰٫۰۰۰۶۲ دلار معامله می‌شود.

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال آکواریوس

به دلیل نوسانات ذاتی ارزهای دیجیتال، پیش‌بینی قیمت‌ آنها در بلندمدت می‌تواند کار دشواری باشد. با این حال، برخی از تحلیلگران از طریق تحلیل‌های تکنیکال و بررسی داده‌های تاریخی تلاش می‌کنند تا پیش‌بینی‌هایی درباره آینده قیمت این دارایی‌ها ارائه دهند. به عنوان مثال، بر اساس پیش‌بینی‌های ارائه‌شده توسط تحلیلگران پلتفرم digitalcoinprice.com، انتظار می‌رود که قیمت ارز دیجیتال آکواریوس در سال ۲۰۲۴ به طور متوسط به ۰٫۰۰۱۳۲ دلار برسد و در سال ۲۰۲۵، حدود ۰٫۰۰۱۴۷ دلار باشد. همچنین، تحلیلگران این پلتفرم پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت آکواریوس در سال ۲۰۳۰ می‌تواند تا ۰٫۰۰۴۶۴ دلار افزایش یابد.

پیش‌بینی تحلیلگران پلتفرم digitalcoinprice.com برای قیمت ارز دیجیتال Aquarius در سال‌های آینده را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

 

what is Aquarius AQUA 6

پروژه آکواریوس با هدف ایجاد یک اکوسیستم غیرمتمرکز و پویا در شبکه استلار به عرصه آمده است. با معرفی لایه‌های پیشرفته مدیریت نقدینگی و ارائه مشوق‌های جذاب برای معامله‌گران و تأمین‌کنندگان نقدینگی، آکواریوس به دنبال رفع مشکلات نقدینگی در صرافی‌های غیرمتمرکز استلار و بهبود کارایی بازارهای مختلف است. این ابتکار نه تنها به تقویت شبکه استلار کمک می‌کند، بلکه زمینه‌ساز پیشرفت‌های بیشتری برای پروژه‌های بلاکچینی مختلف خواهد بود.

در کل، می‌توان گفت که آکواریوس در حال شکل‌دهی به آینده‌ای روشن برای شبکه استلار و جامعه بلاکچین است. با این حال، به یاد داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال ذاتاً نوسان‌پذیر و پرریسک است. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در این حوزه نیازمند دقت و آگاهی کامل است. بنابراین، پیش از اقدام به هر گونه سرمایه‌گذاری، توصیه می‌کنیم تحقیقات کامل و دقیقی انجام دهید تا با شناخت کامل وارد این بازار هیجان‌انگیز شوید.

منبع:عصرایران

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما