اخبار روز

ارزش دلاری بورس چقدر است؟


به گزارش پی ام آپ، ارزش دلاری دارایی ها یکی از مواردی است که برای اکثر طبقات دارایی اندازه گیری و ارزیابی می شود و سرمایه گذاران و تحلیلگران بازارهای مختلف عموماً از این معیار آماری برای سنجش میزان حضور دارایی ها استفاده می کنند. حباب های منفی در انواع کالاها در بازار سهام، ارزیابی ارزش دلار موضوعی جا افتاده است و اکثر تحلیلگران با یادآوری نمودار این پارامتر آماری، به تداوم قیمت در بورس اشاره می کنند. در ماه های اخیر که بازار سهام به طور کلی با کاهش قیمت مواجه شده است، خاطره این متغیر در محافل بورس داغ و پررونق شده است و برخی از تحلیلگران با انتشار این مطلب، وضعیت ناگوار بازار سهام را یادآوری می کنند. . در روزهای اخیر.

بازگشت به اوایل سال 99

بورس تهران در ماه های اخیر با کاهش ارتفاع شاخص ها همراه بوده و در همین راستا شاهد افت ارزش دلار در بورس بوده ایم. شاخص اصلی بازار سهام. اسفند سال گذشته با رشد 27.85 درصدی همراه بود و در ماه بعد 18.55 درصد افزایش را تجربه کرد، اما پس از ماه اول سال برای شاخص با ثبت بازدهی مثبت همراه بود، در سه ماه بعد کل کل. شاخص نتوانست بازدهی مثبتی را برای سهامداران ایجاد کند اردیبهشت ماه، خرداد و تیردر شاخص اتاق شیشه ای شاهد ریزش های 0.92، 5.59 و 8.78 درصدی بودیم. با توجه به اینکه رشد عمده بورس در سال های اخیر ناشی از رشد قیمت اسکناس آمریکا بوده است، مقایسه روند تاریخی ارزش بازار دلار اقدام مهمی برای ارزیابی وضعیت فعلی بازار سهام است. ارزش دلاری فعلی بازار سهام تقریباً 175 میلیارد دلار است.

با ریزش بازار سهام در ماه های اخیر شاهد بازگشت این متغیر آماری در ابتدا باشید. فروردین سال 1378 است. در سال 1378 تحت تأثیر افزایش افسارگسیخته قیمت شاخص ها در بورس اوراق بهادار تهران شاهد این بودیم که ارزش دلاری بازار سهام به ارقام بالای 400 هزار میلیون دلار رسیده بود اما مانند سایرین. پارامترهای آماری که پس از سقوط بازار تعدیل شدند. در سال 1999 و بازگشت به میانگین تاریخی خود، ارزش دلار در بازار سهام نیز در حدود میانگین تاریخی قرار گرفت.

تاثیر پیشنهادات اولیه

نکته قابل توجه در حال حاضر ورود شرکت های جدید به بورس است، اگر میانگین تاریخی ارزش دلار در بازار سرمایه را در نظر بگیریم، مطمئناً هر ساله با ورود شرکت های جدید به بورس، شاهد خواهیم بود. شاهد افزایش ارزش ریال در بازار باشیم و طبیعتا هر سال هر سال با بزرگتر شدن کسر، شاهد افزایش قیمت دلار نیز خواهیم بود. اگرچه در سه سال اخیر شاهد ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه بوده‌ایم، اما اگر بررسی اعداد و ارقام در این حوزه نتواند چنین چیزی را بیان کند، طبیعتاً میانگین ارزش دلار در بورس نیز باید افزایش یابد. واقعیت . . و شاهد بازگشت اعداد ارزش دلاری به فروردین ما در سال 99 هستیم.

تغییر رویه

در وسط مرداد در سال 1398 که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به بالاترین حد خود نزدیک شد، ارزش دلاری بورس به حدود 420 میلیارد دلار رسید اما با افت قیمتی 20 واحدی. مرداد با شروع، شاهد افت این متغیر آماری بودیم، به طوری که این پارامتر بیش از 50 درصد اصلاح شد و به حدود 200 میلیارد دلار رسید.

متعاقباً نوسانات اصلی این متغیر بین کانال 200 تا 300 میلیارد دلاری رخ داده است. اواخر شهریور سال گذشته شاهد زیان 200 میلیارد دلاری کانال با این معیار آماری بودیم و اندکی پس از روند صعودی در بازار سهام گسترده تر در آبان ماه شروع شد؛ در واقع می توان از این متغیر به عنوان سیگنال کمکی نیز استفاده کرد، یعنی زمانی که این متغیر در محدوده پایین ترین حد تاریخ قرار گرفت، بلافاصله روند صعودی در بازار سهام آغاز می شود. گاهی اوقات برخی از محدوده های مهم در نمودار این متغیر به محدوده پشتیبانی تبدیل می شوند. به عنوان مثال، پس از پاییز سال 2019، در دو نوبت شاهد واکنش این پارامتر به محدوده 200 میلیارد دلاری بوده‌ایم و هر دو بار، سهام یک روند صعودی میان‌مدت را تجربه کرد.

بازار در آینه آمار

شاخص کل بورس تهران در روز گذشته با 13 هزار و 202 واحد کاهش در محدوده 2 میلیون و 37 هزار واحدی به کار خود پایان داد. نماگر هم وزن که اثر یکسان تمامی نمادهای معاملاتی را نشان می دهد و چهره بازار را در شرایط مطلوب تری نشان می دهد، با کاهش 0.84 درصدی ارتفاع مواجه شد تا در سطح 713 هزار واحد قرار گیرد. در بازار فرابورس، شاخص اصلی این بازار با کاهش 0.82 درصدی همراه بود، بنابراین افت قیمت در این بازار همچنان در بورس تهران ادامه دارد. شاخص کل که پنج روز متوالی را در یک حلقه مثبت سپری کرد، پس از پنج روز، در روز گذشته روندی نزولی داشت.

ارزش معاملات خرد در بازار سهام در سطوح پایین ادامه دارد و این متغیر آماری با رقم 2512 میلیون تومان حکایت از رکود کل بورس دارد.

در روزهای اخیر و با تداوم رنگ سبز شاخص کل، برخی سرمایه گذاران انتظار داشتند روند صعودی مجدد در بورس شکل بگیرد اما این مورد هیچ نشانی از تحقق واقعی نداشته است. در واقع تا زمانی که بورس با افزایش ارزش معاملات جزئی همراه نشود، نمی توان چندان به جنبه های مثبت ضعیف بازار امیدوار بود و ادامه حرکت بازار در مسیر صعودی نیازمند نیروهای حمایتی است. می توان گفت که ورود پول واقعی و ارزش معاملات بالا، دو جنبه اساسی این متغیرهای کمکی هستند. علاوه بر این در روز گذشته 534 میلیارد تومان پول واقعی از چرخه معاملات سهام حذف شد، بنابراین همانطور که مشخص است بورس از این متغیرها حمایت لازم را ندارد و با این وضعیت نمی توان به روزهایی امیدوار بود. بیا.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا