دانستنی ها

ارتباط چاقی با 13 نوع سرطان

موسسه ملی سرطان ایالات متحده اخیراً اعلام کرده است که چاقی و اضافه وزن با حداقل 13 نوع سرطان از جمله سرطان سینه، دستگاه گوارش، رحم، کبد، تیروئید، پانکراس، کلیه، تخمدان، کیسه صفرا، مغز، مری و سرطان های مولتیپل میلوما مرتبط است. یکی از شایع ترین تومورهای استخوانی است.

به گزارش مگتو، تقریباً 60 درصد مردم ایران یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند و به گفته کارشناسان، این آمار احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان ها را افزایش می دهد.

بسیاری از افراد هنوز از مضرات و عواقب چاقی و اضافه وزن آگاهی کافی ندارند و فکر می کنند چاقی فقط زیبایی و فرم آنها را خراب می کند و دلیل اصلی کاهش وزن و جلوگیری از اضافه وزن، حفظ اندام است. البته کارشناسان هشدار می دهند که عواملی مانند اضافه وزن و چاقی از عوامل اصلی بروز برخی بیماری های صعب العلاج مانند سرطان هستند. آنها بر این باورند که تناسب اندام چیز بسیار خوبی است، اما بهتر است افراد بدانند که چرا تناسب اندام برای حفظ سلامت بدن و دوری از بیماری های صعب العلاج ضروری است.

چاقی به قدری برای سلامت بدن مضر است که مدیرکل دفتر توسعه تغذیه عمومی وزارت بهداشت روز گذشته در این باره هشدار داد و گفت: فعالیت بدنی کم، اضافه وزن، چاقی و سوءتغذیه از عوامل خطر اصلی برای ظهور انواع بیماری ها هستند. چاقی از سرطان

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، بیش از 56 درصد جمعیت بالای 18 سال ایران دارای شاخص توده بدنی بالای 30 هستند و به همین دلیل چاق یا اضافه وزن محسوب می شوند. این در حالی است که 4.5 درصد از جمعیت کشور چاق هستند. رتبه ششم ایران در فهرست کشورهای چاق جهان؛ بر اساس آمار مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، در حالی که آمریکا، عربستان سعودی، ترکیه، مصر و لیبی جزو اولین و پنجمین کشورهای دارای اضافه وزن در جهان هستند، چاقی از 20 درصد به 70 درصد افزایش یافته است. در 40 سال گذشته مشکلات ژنتیکی نیز از جمله این موارد بوده است که عوامل محیطی مانند سبک زندگی، تغذیه و استرس در این زمینه بسیار موثر است.

رابطه چاقی و بروز 13 نوع سرطان

موسسه ملی سرطان ایالات متحده اخیرا اعلام کرد که چاقی و اضافه وزن به وضوح با حداقل 13 نوع سرطان مرتبط است. به خصوص سرطان های پس از یائسگی مانند سرطان سینه، سرطان های دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ و سرطان معده، سرطان رحم، سرطان کبد، سرطان تیروئید، سرطان پانکراس، سرطان کلیه، سرطان تخمدان، سرطان کیسه صفرا، مغز، مری و سرطان مولتیپل میلوم (یک) از آنها) شایع ترین تومورهای استخوانی).

البته درصد موارد منتسب به اضافه وزن یا چاقی برای انواع مختلف سرطان متفاوت است. به عنوان مثال، چاقی در حدود 54 درصد از زنان مبتلا به سرطان کیسه صفرا نقش دارد و برخی از سرطان ها مانند سرطان های مرتبط با مری، در حدود 44 درصد نقش دارند.

تحقیقات جهانی نشان می دهد که افزایش وزن و اضافه وزن در بزرگسالی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سایر سرطان های دستگاه گوارش را افزایش می دهد. کارشناسان می گویند نرخ چاقی در سراسر جهان در حال افزایش است، بنابراین درک ارتباط بین چاقی و خطر بیماری های طولانی مدت مانند سرطان برای بهبود سلامت عمومی بسیار مهم است.

جراح قفسه سینه دکتر آسیه الفت بخش نیز به همشهری می گوید: علاوه بر ژنتیک، وراثت یا سابقه خانوادگی و همچنین عوامل هورمونی که در بروز سرطان نقش مهمی دارند، عوامل محیطی نیز ممکن است در برخی سرطان ها به ویژه سرطان سینه نقش داشته باشند. . بودن

به گفته این جراح سینه، چاقی، کم تحرکی یا کم تحرکی و استرس شدید از مهم ترین عوامل محیطی هستند که مستقیماً با بروز سرطان هایی مانند سرطان سینه مرتبط هستند.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که BMI بالاتر در زنان یائسه با افزایش متوسط ​​​​خطر سرطان سینه مرتبط است. به عنوان مثال، افزایش 5 امتیازی در BMI با افزایش 12 درصدی خطر مرتبط است. در میان زنان چاق یائسه، خطر ابتلا به سرطان سینه در مقایسه با زنان با وزن طبیعی 20 تا 40 درصد افزایش می یابد. چاقی همچنین یک عامل خطر برای سرطان سینه در مردان است.

چرا چاقی باعث سرطان می شود؟

بنابراین، چاقی چگونه با تشکیل سرطان ارتباط دارد و چگونه بر آن تأثیر می گذارد؟ به گفته متخصصان، افراد چاق اغلب سطوح پایینی از التهاب مزمن دارند که به مرور زمان می تواند منجر به آسیب DNA و سرطان شود. افراد دارای اضافه وزن و چاق بیشتر از افراد با وزن طبیعی به بیماری‌ها یا اختلالاتی مبتلا می‌شوند که با التهاب موضعی مزمن مرتبط یا ایجاد می‌شوند و این یکی از عوامل خطر برای برخی سرطان‌ها است.

در این زمینه، پزشک عمومی دکتر. احسان شعیشیتا به همشهری می گوید چاقی منجر به التهاب مزمن در بدن می شود و تولید طبیعی هورمون هایی مانند انسولین، تستوسترون و استروژن را مختل می کند، عواملی که می توانند باعث چاقی شوند. به سرطان..

به گفته متخصصان، افراد چاق 5 برابر بیشتر از افراد با وزن مناسب در معرض ابتلا به سرطان مری هستند. احتمال بروز علائم سرطان رحم 7 برابر بیشتر است. مطالعات جهانی ثابت کرده اند که کاهش وزن و کاهش توده بدن (BMI) می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد.

شاخص توده بدنی شما چقدر است؟

شاخص توده بدنی (BMI) مهم ترین عامل در تعیین وزن طبیعی، اضافه وزن و چاقی است، اما بسیاری از افراد از آن بی اطلاع هستند و هرگز در مورد آن چیزی نشنیده اند. از سوی دیگر، برخی از افراد حساس به وضعیت جسمانی و سلامتی، هر ساله برای اندازه گیری شاخص توده بدنی و توده عضلانی خود به برخی از مراکز درمانی خصوصی مراجعه می کنند تا تغذیه و انواع ورزش روزانه خود را زیر نظر بگیرند.

شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (بر حسب متر) محاسبه می شود. شاخص توده بدنی زیر 18.5 نشان دهنده کمبود وزن و لاغری غیر طبیعی است. اگر عدد بدست آمده بین 18.5 تا 24.9 باشد به این معنی است که وزن فرد نرمال است.

عدد بزرگتر از 25 نشان دهنده اضافه وزن است. 30 به بالا نشان دهنده چاقی است و این عدد به دو دسته تقسیم می شود: چاقی درجه یک (بین 30 تا 34.9)، چاقی درجه دو (35 تا 39.9) و چاقی درجه سه (40 به بالا). در حال حاضر سایت ها و اپلیکیشن های قابل اعتماد زیادی وجود دارند که به شما می گویند شاخص توده بدنی شما چقدر است، وزن طبیعی یا چربی دارید و آیا باید به خودتان توجه بیشتری داشته باشید.

60 درصد مردم ایران چاق هستند

چندی پیش معاون بهداشتی وزارت بهداشت در کنگره پیشگیری و درمان چاقی گفت: در ایران بیش از 56 درصد جمعیت بالای 18 سال دارای شاخص توده بدنی بالای 30 هستند و به همین دلیل چاق محسوب می شوند. یا اضافه وزن

محمد هاشمی دبیرکل هشتمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران نیز از افزایش 5.5 برابری افراد چاق در کشور در 40 سال گذشته خبر داد و گفت: 90 درصد مردم ایران به اندازه کافی ورزش نمی کنند.

وی گفت: بیش از 15 درصد کودکان و جوانان کشور ما چاق هستند و این به دلیل تغییر سبک زندگی در کشور است و این وضعیتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا