اخبار روز

ارتباط بین رژیم غذایی و شوره سر

شوره سر یک بیماری شایع است که باعث خارش و پوسته پوسته های قابل توجه روی پوست سر می شود. شوره سر معمولاً توسط مخمری به نام مالاسزیا ایجاد می شود. اما آیا می دانستید که رژیم غذایی شما نیز در کنترل شوره سر شما نقش دارد؟

همه ما می دانیم که شوره سر چقدر آزاردهنده و شرم آور است. شوره سر می تواند ناشی از عوارض مختلفی باشد. ممکن است متوجه شوید که پوست سرتان نیز در زمستان که پوست و پوست سرتان خشک‌تر است بدتر می‌شود. شوره سر می تواند در اثر برس زدن خوب و کامل موها ایجاد شود. زیرا چربی ها روی پوست سر جمع می شوند و منجر به شوره سر می شوند.

به گزارش سلامت نیوز، برخی افراد هنگام ابتلا به درماتیت سبورئیک دچار شوره سر می شوند و برخی نیز زمانی که قارچ مالاسزیا بیش از حد روی پوست سرشان رشد می کند، دچار این بیماری می شوند.

با این حال، مرطوب کردن پوست سر، شستن مو با شامپوهای ضد شوره، محدود کردن استفاده از محصولات آرایشی مو و کنترل استرس می تواند به درمان و کنترل شوره سر کمک کند. همچنین باید به رژیم غذایی خود نگاه دقیق تری داشته باشید. غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 به سلامت پوست کمک می کنند. بیوتین و روی نیز می توانند برای موهای شما مفید باشند. شیرینی ها و سایر غذاهای فرآوری شده می توانند باعث شوند بدن شما چربی بیشتری تولید کند و رشد مخمر را تشویق کند.

ارتباط بین رژیم غذایی و شوره سر

اگرچه رژیم غذایی خاصی برای شوره سر وجود ندارد. اما تعدادی از غذاها می توانند بر سلامت پوست سر تأثیر بگذارند. رژیم غذایی شما قطعاً در سلامت شما نقش دارد، از جمله سیستم ایمنی بدن شما که بر شدت شوره سر تأثیر می گذارد.

با این حال، مرطوب کردن پوست سر، شستن مو با شامپوهای ضد شوره، محدود کردن استفاده از محصولات آرایشی مو و کنترل استرس می تواند به درمان و کنترل شوره سر کمک کند. همچنین باید به رژیم غذایی خود نگاه دقیق تری داشته باشید. غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 به سلامت پوست کمک می کنند

غذاهای مفید برای مبارزه با شوره سر. اسیدهای چرب امگا 3: این چربی‌های سالم که در ماهی‌هایی مانند سالمون و ماهی خال مخالی، دانه‌های کتان و گردو یافت می‌شوند، به‌خاطر خواص ضدالتهابی‌شان شناخته شده‌اند و می‌توانند به کنترل علائم شوره سر کمک کنند: گوشت بدون چربی، تخم‌مرغ و غلات غنی‌شده می‌توانند تضمین کنند که بدنتان را تغذیه می‌کنید. با این ویتامین های مهم و کمک به جلوگیری از شوره سر. روی (روی) و سلنیوم: این دو ماده مغذی در غلات کامل، برخی از غذاهای دریایی و آجیل یافت می شوند. دو ماده معدنی روی و سلنیوم می توانند شوره سر و التهاب را کاهش دهند: غذاهایی مانند ماست، کفیر و سایر غذاهای تخمیر شده می توانند سلامت روده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به مبارزه با شوره سر کمک کنند.

غذاهایی که می توانند شوره سر را بدتر کنند. غذاهای قندی: رژیم غذایی سرشار از قند می تواند رشد مخمرها از جمله مالاسزیا را افزایش دهد و شوره سر را بدتر کند. مالاسزیا، سایر قارچ ها و مخمرها در صورت مصرف بیش از حد شکر می توانند بیش از حد رشد کنند. مصرف بیش از حد شیرینی ها و نوشیدنی های شیرین در بدن می تواند بلافاصله سطح قند خون و انسولین شما را افزایش دهد. این باعث می شود بدن شما هورمون هایی ترشح کند که تولید چربی را افزایش می دهد. قارچ مالاسزیا از چربی طبیعی بدن تغذیه می کند و اسید اولئیک را روی پوست سر باقی می گذارد. این اسید اولئیک می تواند باعث خارش پوست سر و پوست سر شود. الکل: مصرف الکل می تواند خشکی و شوره سر را با خشک کردن پوست بدتر کند. غذاهای فرآوری شده: این غذاها اغلب بسیار مغذی نیستند و می توانند منجر به خشکی پوست شوند. یکی یکی از دلایل اصلی شوره سر است.

ارتباط بین رژیم غذایی و شوره سر از نظر آیورودا

طبق طب آیورودا، رژیم غذایی نقش مهمی در حفظ تعادل پیتا، واتا و کافا دارد. از آنجایی که شوره سر با عدم تعادل بین واتا و کافا مرتبط است، غذاهایی که این دو مزاج را متعادل می کنند می توانند در مبارزه با شوره سر مفید باشند. غذاهای گرم و پخته، برخی میوه ها و سبزیجات و برخی ادویه ها می توانند به این تعادل کمک کنند. از طرفی غذاهای سرد و خشک، آب زیاد یا غذاهای شور این تعادل را بر هم می زند.

نکته ای در مورد هیدراتاسیون

هیدراته نگه داشتن بدن برای سلامت پوست از جمله پوست سر بسیار مهم است. نوشیدن آب کافی می تواند پوست سر را مرطوب نگه دارد و خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر را کاهش دهد.

اگرچه رژیم غذایی به تنهایی نمی تواند شوره سر را درمان کند، یک رژیم غذایی متعادل و سالم و مراقبت از پوست سر می تواند کمک بزرگی به مبارزه با شوره سر کند.

یک مطالعه بررسی کرد که چگونه رژیم غذایی ممکن است بر افراد مبتلا به درماتیت سبورئیک تأثیر بگذارد. محققان رژیم غذایی بیش از 4000 نفر را مورد مطالعه قرار دادند که 14.5 درصد از آنها از درماتیت سبورئیک رنج می بردند. افرادی که میوه بیشتری می خوردند کمتر دچار مشکلات پوستی می شدند. کسانی که الکل، سیب زمینی و گوشت فرآوری شده و فرآوری نشده مصرف می کردند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به درماتیت سبورئیک بودند. این نتایج به ویژه در زنان مشاهده شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا