اخبار روز

ارتباط بین دیابت و خواب نامنظم شبانه/ سعی کنید یک پرنده صبح باشید!

عصر ایران– محققان مختلف از نقاط مختلف جهان از جمله بوستون، ایالات متحده آمریکا و منچستر، بریتانیا دریافتند: افرادی که بیشترین بی نظمی را از نظر کمیت دارند. خواب شبانه آنها دریافتند که 59 درصد بیشتر از افرادی که برنامه خواب منظمی داشتند در طی یک دوره پیگیری 7.5 ساله به دیابت مبتلا شدند. نتایج این تحقیق توسط مجله مراقبت از دیابت در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

خواب ناهماهنگ خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد

محققان از این داده ها برای بررسی ارتباط بین خواب نامنظم و خطر ابتلا به دیابت استفاده کردند بیوبانک بریتانیا استفاده شد، که به آنها اجازه داد به اطلاعات 84421 شرکت کننده برای مطالعه برنامه ریزی شده دسترسی داشته باشند. داده‌های مربوط به کمیت و کیفیت خواب نیز در دسترس بود زیرا از شرکت‌کنندگان خواسته شد از شتاب‌سنج استفاده کنند. دستگاهی که سطوح فعالیت را ردیابی می کند، شبیه به یک ساعت تناسب اندام. لازم به ذکر است که این داده ها به مدت هفت روز در فاصله سال های 2013 تا 2015 ثبت شده است.

میانگین سن شرکت کنندگان در این مطالعه 62 ساله بودند و محققان همچنین از داده های ژنتیکی نگهداری شده توسط زیست بانک برای محاسبه امتیاز خطر ژنتیکی دیابت استفاده کردند. محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که مدت زمان خواب آنها بین 31 تا 45 دقیقه از زمان متوسط ​​انحراف داشت، 15 درصد بیشتر از افرادی که این انحراف برای آنها 30 دقیقه یا کمتر بود، در معرض خطر ابتلا به دیابت بودند. به همین ترتیب، افرادی که بیشترین انحراف را داشتند، 91 دقیقه یا بیشتر، با در نظر گرفتن سایر عوامل مانند سن، جنسیت و نژاد، 59 درصد افزایش خطر داشتند.

محققان همچنین تفاوت های مورد بحث در زمان انحراف بیش از 60 دقیقه و کمتر از 60 دقیقه را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که گروه اول در معرض خطر 34 درصدی قرار دارند. 97 درصد از اعضای این گروه سفیدپوست بودند و بیش از 45 درصد آنها دارای مدرک دانشگاهی بودند.

خواب چگونه بر هورمون ها تأثیر می گذارد؟

لازم به ذکر است که در این مطالعه، نویسندگان مکانیسم‌های اساسی که بر رابطه بین خواب و دیابت تأثیر می‌گذارند را بررسی نکردند، اما توضیح دادند که این می‌تواند به دلیل الگوهای خواب نامنظم باشد که ریتم شبانه‌روزی بدن را مختل می‌کند. آنها افزودند که این چرخه شبانه روزی ناپایدار می تواند متابولیسم گلوکز را مختل کند و منجر به کاهش حساسیت به انسولین شود.

آنها در واقع روی تأثیر الگوهای خواب بر خطر دیابت تمرکز کردند زیرا شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد تنوع خواب می تواند بر سلامت متابولیک تأثیر بگذارد. مطالعات قبلی مدت زمان خواب، کیفیت خواب و سایر اختلالات خواب را با خطر دیابت مرتبط دانسته اند.

دکتر. سودا تالاواجولامتخصص مغز و اعصاب و خواب توضیح می دهد:

هم در آزمایش‌های بالینی و هم در مطالعات تحقیقاتی، می‌بینیم که اختلالات خواب مسیرهای هورمونی را تغییر می‌دهند. در طی فرایند خوابکل محور غدد درون ریز، یعنی مسیری که تمام عملکردهای هورمونی را در بر می گیرد، در معرض تغییر چرخه ای است. به عنوان مثال، هورمون هایی که در طول خواب به دلیل فعالیت کم مورد نیاز نیستند، مانند انسولین و استروئیدها، معمولا کاهش می یابد.

از طرفی سطح این هورمون ها در صبح افزایش می یابد تا نیاز بدن به فعالیت را برطرف کند. در نتیجه، خواب ناکافی و ضعیف منجر به مصرف ضعیف گلوکز و چربی می شود.

مطالعات زیادی وجود دارد که هم چاقی و هم چاقی را نشان می دهد دیابت با اختلالات خواب مرتبط هستند. از دیدگاهی بزرگتر، اختلالات خواب با یک اختلال متابولیک عمومی مرتبط است که زمینه ساز دیابت و چاقی است. این ارتباط چند عاملی است و به هر دو صورت است، به این معنی که اختلالات خواب می تواند خطر ابتلا به دیابت و چاقی را افزایش دهد. این دو بیماری همچنین منجر به مشکلات خواب بیشتر می شوند.

ریتم شبانه روزی و خطر ابتلا به دیابت نوع 2

پیش از این، محققان نقش ریتم های شبانه روزی را در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بررسی کردند. برای این مطالعه این در سالنامه طب داخلی منتشر شده، آنها تحقیقات روی پرستاران بهداشت عمومی II را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که “شب جغدها” بیشتر از “صبح بیدارها” یا صبح زود به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

کرونوتیپ یا نوع ساعت بدن (تمایل به خوابیدن در یک زمان خاص در یک دوره 24 ساعته) به ریتم شبانه روزی فرد مربوط می شود که ساعت بدن فرد را توصیف می کند. اعتقاد بر این است که این ریتم از جمله عوامل دیگر تحت تأثیر میزان نور است.

محققان همچنین دریافتند که “شب جغدها” به احتمال زیاد سبک زندگی ناسالمی دارند. توجه داشته باشید که زمانی که داده ها برای عوامل سبک زندگی تنظیم شدند، اثر کرونوتیپ تا حدودی کاهش یافت.

اگرچه این مطالعه مکانیسم‌های اساسی را آشکار نکرد، اما بر اهمیت روال‌های سالم برای پیشگیری تأکید کرد دیابت نوع 2 تایید شده.

حفظ یک سبک زندگی سالم، از جمله خواب کافی و منظم، فعالیت بدنی منظم، و خوردن وعده های غذایی با کیفیت بالا و متعادل، به سلامت کلی و پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک می کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا