نام فیلم هامون
انتشار: 1368
ژانر: اجتماعی، درام و سورئال
کارگردان و فیلمنامه: داریوش مهرجویی
تهیه کننده: داریوش مهرجویی
امتیاز (imdb): 7.9 از 10
بازیگران:
- خسرو شکیبایی در نقش حمید هامون
- عزت الله تعظمی در نقش منشی
- بیتا فرهی در نقش مهشید
- حسین سرشار در نقش سلیمی
- جلال مقدم در نقش دکتر سماواتی
- فتحعلی اویسی در نقش دکتر سروش
- توران مهرزاد در نقش مادر مهشید
- امرالله صابری در نقش رحمت
- نادر رجب پور در نقش جعفری
- صدیقه کیانفر در نقش ننه حجت
- آنیک شفرازیان در نقش مادربزرگ
- اکبر مشکاتی در نقش علی عابدینی
- علیرضا کشاورز در نقش دکتر فرهوشی
- فاطمه طاهری به عنوان پرستار
- فرهاد خان محمدی در نقش شرخر
- اسدالله یکتا در نقش یک کوتوله
- رشید اصلانی در نقش کوتوله
- منصوره حسینی به عنوان گالری دار
- سیما تارزان به عنوان منشی سلیمی
- پانته آ بهرام در نقش دوست مهشید
خلاصه
حمید هامون که مدام با همسرش مهشید دعوا می کند به زندگی کابوس آلود خود فکر می کند. او که مشغول نوشتن رساله عشق و ایمان است، به دنبال دوست قدیمی و هدفش علی عابدینی است. او خانه و خانه را ترک می کند و شروع به انجام کارهای دیوانه می کند …
در مورد فیلم
فیلم «هامون» ساخته داریوش مهرجویی یکی یکی از مهم ترین فیلم های او پس از انقلاب به شمار می رود که به بحران روشنفکران ایرانی می پردازد. ایده اصلی فیلم برگرفته از کتاب «ترس و لرز» کیگارد و برگرفته از پارادوکس عشق و عقل است. فیلم «هامون» داستان شخصیتی به نام حمید هامون است که از یک سو دچار خطر اگزیستانسیالیستی و هستی شناسانه می شود و از سوی دیگر با همسرش مهشید بر سر زندگی مشترکشان درگیری پیدا می کند.
در طول فیلم، هامون که در حال نوشتن رساله عشق و ایمان است، زندگی کابوسآمیز خود را در قالب خاطرات بررسی میکند. سینمای مهرجویی پیوندی ناگسستنی با ادبیات و فلسفه دارد. اقتباس از نویسندگانی چون ساعدی، سلینجر، ایبسن و الهام از فیلسوفان و نویسندگانی چون صادق هدایت، سورن کی یر کگور، سال بلو و… این گفته را ثابت می کند.
آن که در سال 1968 ساخته شد. یکی این فیلم یکی از مشهورترین فیلمهای ایران است و جایگاهی برجسته و بحثبرانگیز در کارنامه داریوش مهرجویی دارد. داریوش مهرجویی با تجربه فراوان در سینما، نوشتن فیلمنامه و رمان، ترجمه کتاب های فلسفی و… با تکیه بر رشته تحصیلی خود از یک سو و دلبستگی به سینمای مدرن از سوی دیگر، مسیر پر پیچ و خم را در سینما طی کرده است.
«هامون» ماجراجویی و شخصیت محور نیست که فیلمنامه را پیچیده تر می کند. این هنر مهرجویی است که تماشاگر را به یک فیلم به ظاهر ملودرام با لحنی فلسفی و عرفانی می کشاند. فیلمساز از عناصر مرتبط با زندگی و حال و هوای ایرانی استفاده می کند و بیش از هرکس دیگری از سوی مخاطبان ایرانی پاسخ مثبت می گیرد. در نتیجه «هامون» در عین حال فیلمی ذهنی، مدرن و شخصیت محور است، اما برخلاف منابع غربی اش، برای تماشاگر جامع، عمیقاً گیرا، تأثیرگذار و رمانتیک است.
مضامین متعدد و نسبتا سنگینی از فلسفه، جامعه شناسی و خودشناسی در فیلم به وضوح دیده می شود. فیلم علاوه بر لایه سطحی ملودرام، حاوی پرسش های عمیقی درباره انسان و جهان است. مهرجویی علاوه بر مسیر فکری اگزیستانسیالیستی خود، هامون را می سازد تا پناهگاه درون فرهنگی دین، فلسفه و عرفان شرق پیدا کند.
جوایز فیلم
فیلم هامون او در هشتمین دوره (1368) جشنواره فیلم فجر تهران با کسب پنج سیمرغ بلورین به همراه «جایزه ویژه هیئت داوران» ستاره بی بدیل سینمای ایران بود. این فیلم در هشتمین جشنواره برنده جایزه ویژه هیئت داوران بهترین فیلم و همچنین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، فیلمنامه، فیلمبرداری، نقش اول مرد و بهترین تدوین شد. فیلم هامون وی همچنین کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین در شش رشته دیگر بود. در جشنواره امسال، هامون برنده یا نامزد دریافت 12 جایزه از 19 جایزه موجود بود. شخصیت حمید هامون نیز از سوی مجله فیلم به عنوان بهترین شخصیت تاریخ سینمای ایران بازتاب آنلاین شد.