اخبار روز سینما

ارائه فیلم خود به عنوان v for vendeta

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام فیلم: V for Vendetta

سال انتشار: 2005

ژانر: سیاسی، اکشن

کارگردان: جیمز مک تیگ

نویسنده: برادران واچوفسکی

امتیاز (imdb): 8.2

اقتباسی از کمیک نوشته «دیوید لوید» و «آلن مور».

بازیگران:

ناتالیا پورتمن
بافندگی هوگو
استیون ری
خوان هورتادو
بن مایل
مری استاکلی

خلاصه

داستان او V for Vendetta (به انگلیسی: V for Vendetta) که به فارسی الفالیف به عنوان انتقام ترجمه شده است، درباره یک ابرمرد انقلابی است که در زمانی تخیلی در شهر لندن علیه حکومت دیکتاتوری فاسد شورش می کند. مفاهیمی (مشابه قرون وسطی) برای تسلط بر مردم عادی.

در مورد فیلم

فیلم v for vendta یکی این یکی از کارهای موفق برادران وارکوفسکی است که از کمیکی به همین نام الهام گرفته شده است. داستان قوی، دیالوگ‌های فوق‌العاده و ارجاع آن به نمادها، «الف» را شبیه انتقام کرده است. یکی تبدیل شدن به یکی از فیلم های محبوب ایرانیان.

به عنوان انتقام سعی دارد نشان دهد که قدرت مردم از قدرت های بزرگ جهان بیشتر است و این داستان را در فضایی جذاب و چشمگیر به تصویر می کشد.

درخشان ترین نقطه فیلم، ترکیب لحن شخصیت V با بازی «هوگو ویوینگ» با کادربندی و جلوه های بصری فیلم است. ویینگ هر چه می گوید، کلمات را طوری در دهان وی می گذارد که انگار در حال نواختن نت های موسیقی کلاسیک است. چیزی که می گوید انگار دارد آواز می خواند و کلمات را به رقص در می آورد. کلماتی که در ذهن و حواس معلق هستند، بر تصاویر فیلم می نشینند و داستان فیلم را جلو می برند. چهره وی با این لحن به ما ارائه می شود. همچنین ایده آل شما و آنچه فریاد می زنید. حرف آن جیغ ها مهم نیست، شاید به مذاق بعضی ها خوش نیاید. مهم نحوه بیان آنهاست تا فیلم هم در دیالوگ و هم در تجسم تصاویر موفق باشد.

حاشیه ها

شخصیت Evie با موهای تراشیده و V در فیلم v for vendeta.

سکانس کوتاه کردن مو ایوی.

بدون شک شما نیز با من موافق خواهید بود که صحنه کوتاه کردن موی شخصیت ناتالی پورتمن اوی است یکی یکی از تاثیرگذارترین سکانس های این فیلم است. سکانسی که نه تنها به زیبایی به تصویر کشیده شده بلکه داستان بسیار جالبی هم پشت خود دارد. برای ساخت این سکانس از جلوه های ویژه یا سه گانه استفاده نشده است. شاید باورتان نشود اما در این سکانس در واقع موهای ناتالی پورتمن به طور کامل کوتاه می شود و او چندین ماه با ظاهری بدون مو زندگی کرد تا مراحل فیلمبرداری این فیلم به پایان رسید.

ضربه انگشت شخصیت او به اولین دومینوی فیلم V for Vendetta

سکانس سقوط دومینو

فیلم او مانند وندتا صحنه های اکشن زیادی دارد که همه آنها با سرعت بالا اجرا شده اند. سکانس هایی که نیاز به فیلمبرداری سریع و تدوین سخت دارند که اگر این مضامین را بدانیم احتمالا تصور می کنیم که به تصویر کشیدن آنها سخت ترین کار در ساخت این فیلم خواهد بود، اما اینطور نیست. به گفته گروه سازنده این فیلم و جیمز مک تیگ، سخت ترین سکانس این فیلم را سکانسی می دانند که تنها چند ثانیه طول می کشد و در نگاه اول یک سکانس ساده و آسان است.

این سکانس سکانس جالب و تاثیرگذار این فیلم است که شخصیت او با تطبیق یک عدد دومینو باعث سقوط تعداد زیادی دومینو می شود. یکی پس از دیگری روی زمین می افتند و در نهایت حرف V را در اندازه بزرگ روی زمین نشان می دهند. اما چرا به تصویر کشیدن این سکانس به ظاهر ساده برای سازندگان فیلم اینقدر دشوار بود؟ شاید باورتان نشود، اما شغلی در دنیا وجود دارد به نام «طراح دومینو» یا «آرنج کننده دومینو». سازندگان این فیلم دو نفر از برجسته ترین افراد این حرفه را برای طراحی و تنظیم مجموعه بسیار بزرگی از دومینوها در این فیلم استخدام کردند. دومینوهایی که در این فیلم می بینیم از 22000 قطعه تشکیل شده اند و حدود 200 ساعت طول کشید تا آنها کنار هم قرار گیرند، بله درست شنیدید، 200 ساعت!

تأثیرات اجتماعی

در کشورهای اروپایی، این داستان پیروانی دارد که از آن به عنوان یک افسانه برای مبارزه با دولت ها استفاده می کنند. به خصوص استفاده از ماسک گای فاکس که در داستان دیده می شود در تظاهرات اعتراضی اروپا و آمریکا رایج است.

ارائه فیلم خود به عنوان v for vendeta

مبارزات اجتماعی در لندن در سال 2008

در پایان تعدادی از بهترین دیالوگ های این فیلم را مرور می کنیم:

  • او: پشت این نقاب چیزی بیشتر از گوشت خالی وجود دارد. یک ایده پشت این ماسک نهفته است و ایده ها ضد گلوله هستند!
  • وی: مردم نباید از دولت بترسند. این حکومتی است که باید از مردم بترسد!
  • V: شما را به یک عدد تبدیل کردند. این واقعی نیست. اون چیزی نیست که تو داری!
  • هنرمندان برای گفتن حقیقت از دروغ استفاده می کنند!

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا