اخبار روز

ادعای عجیب یک اقتصاددان/ اقتصاد ایران رو به بهبود است!


به گزارش مانیبان؛ یکی از اعضای شورای مرکزی کارگزاران می گوید: می بینم شرایط اقتصادی ایران بهتر از آن چیزی است که رسانه های منتقد دولت مدعی هستند. هیچ رشته ای در اقتصاد ایران نیست که نسبت به دو سه سال پیش خیلی بهتر نباشد. حجم اقتصاد ایران از سال 2016 که بالاترین سطح قبل از خروج آمریکا از برجام بود، بسیار بالاتر است.

سعید لیلاز در گفت و گو با خبرنگار همه میهن گفت: واقعیت این است که من شرایط اقتصادی ایران را بیشتر از آنچه در رسانه های منتقد دولت مطرح می شود، می بینم. هیچ رشته ای در اقتصاد ایران نیست که نسبت به دو سه سال پیش خیلی بهتر نباشد. این بدان معنا نیست که اقتصاد کشور در شرایط خوبی قرار دارد. ما هنوز در بحران هستیم، اما در حال بهبود هستیم.

وضعیت مالی، بهبود شرایط کلی کسب و کار و مواردی از این دست بهتر است و در برخی زمینه ها مانند رشد اقتصادی با سرعت نسبتاً کندتری پیش می رویم.

این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این سوال که چرا این تغییرات اقتصادی در زندگی مردم عادی احساس نمی شود؟ وی گفت: در حال تبدیل وضعیت از فوق بحرانی به بحرانی هستیم، در این زمینه باج گیری نیز انجام می شود، تولید خودرو ایران در سال 1396 از مرز 700 هزار دستگاه گذشت، این آمار در سال 1402 به یک میلیون و 400 هزار دستگاه رسید و علاوه بر آن چند هزار خودرو از خارج از کشور نیز تولید شده است. این منطقه 100 درصد رشد کرده است سوال من این است که آیا سرمایه دارانی که خودروهای ایرانی نمی رانند در حال پیشرفت هستند، هنوز 500 هزار نفر برای خرید خودرو در صف هستند؟ در 4 ماه آینده

وی افزود: در حال حاضر ماهانه یک و نیم میلیون گوشی تلفن همراه به کشور وارد می شود که نیمی از آن ارزش گمرکی آن 600 دلار است یعنی این دستگاه ها پیشرفته هستند. آمار سینما و فروش بلیت تئاتر نشان می دهد که این بخش نیز رونق فزاینده ای داشته است.

لیلاز همچنین گفت: چرا ما به عنوان شهروند این اتفاقات اعلام شده را در زندگی خود احساس نمی کنیم، سه دلیل مادی و یک دلیل ذهنی دارد. اول اینکه نرخ رشد اقتصادی ایران به اندازه نیاز کشور نیست. سرعت پایین است و ما به رشد بیش از 7 درصدی نیاز داریم تا مورد توجه قرار گیرد. این ارقام در چهار پنج سال اخیر 4 تا 5 درصد بوده است. دوم اینکه بخش قابل توجهی از این رشد اقتصادی حفره‌های فروپاشی اقتصاد ایران در سال‌های 2017 و 2018 را پر کرده است. به خصوص در زمان های اخیر وقتی از رشد اقتصادی صحبت می کنیم، طبقات بالا آن را بیشتر از طبقات پایین احساس می کنند. علت اصلی این شکاف طبقاتی تورم افسارگسیخته 6 سال اخیر است. بخشی از این فاصله طبقاتی با پرداخت یارانه نقدی در حال ترمیم است.

یکی از اعضای شورای مرکزی حزب راهروها با بیان اینکه کسی نیست که مردم را از دستاوردهای مادی دولت آگاه کند، می افزاید: در حال حاضر حجم اقتصادی ایران بسیار بیشتر از سال 1395 است که بالاترین سطح بوده است قبل از خروج آمریکا از برجام اما از آنجایی که مقامات اجتماعی حامی دولت وجود ندارند، انتقال آن به مردم دشوار است.

لیلاز خاطرنشان کرد: حقیقت این است که وضعیت مادی مردم رو به بهبود است. اگرچه کارکنان با وجود تورم بیش از 40 درصدی، میانگین 20 درصد افزایش حقوق داشته اند. این نشان می دهد که شکاف طبقاتی در سال 1403 ترمیم نخواهد شد. اما به طور کلی وضعیت رو به بهبود است. ریشه افزایش قیمت ها چیزی جز تورم و تورم چیزی بیش از رشد نقدینگی نیست. در پایان سال 1402 رشد نقدینگی به کمتر از 30 درصد کاهش یافت. تصور می کنم تورم نقطه به نقطه که در حال حاضر 32.5 درصد است در ژوئن به زیر 30 درصد برسد. افزایش بی رویه تورم نیز کنترل شده است. شرایط ایده آل نیست، اما نسبت به دو سه سال قبل بهتر شده است. خلاصه شرایط ما کاملا نامطلوب و روند ما مساعد است.

منبع: نامه نیوز


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا