اخبار روز

ادعای رویترز درباره مفاد قطعنامه پیشنهادی ترویکا علیه ایران

به گزارش بازتاب آنلاین، رویترز که پیش از این از مخالفت آمریکا با قطعنامه ضدایرانی پیشنهادی انگلیس، فرانسه و آلمان خبر داده بود، به نقل از سه دیپلمات اروپایی مدعی شد که پیش نویس این قطعنامه در اختیار 35 تن از اعضای اتحادیه اروپا قرار گرفته است. شورای حکام

این خبرگزاری به نقل از یک مقام ارشد اروپایی نوشت: ما به آمریکایی‌ها فشار آورده‌ایم، اما آنها همچنان معتقدند برای تشدید تنش‌ها با ایران کاری نباید انجام داد، اما این سیاست تاکنون نتیجه‌ای نداشته است اکنون باید سرسختی خود را نشان دهیم.»

به گزارش ایرنا؛ به گزارش رویترز، در قطعنامه پیشنهادی، ترویکا از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی می خواهد تا گزارش جامع تری از فعالیت های هسته ای ایران ارائه کند.

گروسی هر سه ماه یکبار گزارشی را در مورد بررسی و بازرسی فعالیت های هسته ای ایران با توجه به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و اجرای توافقنامه پادمان به اعضای شورای حکام ارائه می کند.

وی در آخرین گزارش خود که روز دوشنبه منتشر شد، با تکرار ادعاهای سیاسی درباره برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان مدعی شد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به 30 برابر حد مجاز در برجام رسیده است. وی همچنین مدعی شد که اختلافات امنیتی با ایران که بر اساس ادعاهای سیاسی است، هنوز حل نشده است.

رویترز نوشت که ترویکای اروپایی هنوز پیش نویس رسمی پیش نویس قطعنامه خود را به دبیرخانه شورای حکام ارائه نکرده است، اما ممکن است تا اوایل هفته آینده این کار را انجام دهد.

در حالی که رسانه های غربی از مخالفت آمریکا با این قطعنامه خبر می دهند، شنیده ها حاکی از آن است که عناصر سند پیشنهادی دقیقاً همان مواردی است که مورد تایید و حمایت آمریکا قرار گرفته است و در واقع می توان ادعا کرد که قطعنامه پیشنهادی مبتنی بر موضع ایالات متحده است.

به گزارش ایرناپس از امضای برجام در سال 2014 با هدف رفع تحریم‌های سرکوب‌گر، ایران به‌عنوان یک کشور مسئول، بی‌نقص به تعهدات خود عمل کرده و این مشکل در 16 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید شده است، اما پس از ورود دونالد ترامپ در کاخ سفید تحریم های لغو شده توسط برجام با تصمیم یکجانبه خود مبنی بر خروج از این توافق در هجدهم تایید کرد. اردیبهشت ماه 1397 (8 مه 2018) برگشت داده شد.

جمهوری اسلامی ایران در سال 2018 مکانیسم حل و فصل اختلافات ذیل کمیسیون مشترک برجام را در سطح وزرای امور خارجه اعضای باقیمانده این توافق فعال کرد. در نتیجه این نشست، اعضای برجام بیانیه ای صادر و یازده تعهد برای جبران خسارات اقتصادی ناشی از اقدامات یکجانبه ایالات متحده را متعهد شدند.

اما اجرای ناهماهنگ این توافق از یک سو و فشار ناشی از اعمال و تشدید تحریم های یکجانبه آمریکا از سوی دیگر، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشت تا تصمیماتی برای توقف اجرای اقدامات داوطلبانه اتخاذ کند. گام به گام اتخاذ شود.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهدات خود در این توافق عمل کرد و به کشورهای اروپایی که قول جبران اثرات خروج واشنگتن از برجام را داده بودند، فرصتی برای تلاش برای انجام این وعده دادند، اما با توجه به اینکه اروپا کشورها به وعده های خود عمل نکرده اند، ایران نیز در چند مرحله تعهدات خود را در برجام کاهش داده است.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه 2021 اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور برای خروج از توافق ایران و گروه 1+5 را محکوم کرد اما به سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ ادامه داد.

در واقع تجربه نشان داده است که علیرغم اظهارات دیپلماتیک، کاخ سفید اراده لازم برای تصمیم گیری برای بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در قبال ایران را ندارد.

هشت دور مذاکرات برای ازسرگیری برجام در وین با حضور نمایندگان گروه 1+4، اتحادیه اروپا و ایران برگزار شد. هیأت آمریکایی نیز به طور غیرمستقیم در این مذاکرات حضور داشت، اما به دلیل عواملی مانند تناقض در رفتار، تأخیر در تصمیم‌گیری، زیاده‌روی و درخواست‌های جدید آمریکا، نتیجه مذاکرات به تأخیر افتاد.

ایران به عنوان یک کشور مسئول همواره اعلام کرده است که آماده انعقاد توافقی با ثبات و قابل اعتماد است که تضمینی برای لغو تحریم ها باشد و در آینده نتواند به عنوان اهرمی علیه ایران مورد استفاده قرار گیرد.

دور بعدی نشست های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است روز دوشنبه هفته آینده در وین برگزار شود.

310310

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا