اخبار روز

ادعای روزنامه اعتماد: جریان حاکم تمام تلاش خود را می کند که شرکت نکند تا پزشکان رای نیاورند.

در مرحله بعد از ثبت نام کاندیداها و قبل از اعلام صلاحیت ها، چهره هایی مانند جلیلی، قالیباف و زاکانی با اطمینان نسبی نسبت به صلاحیت خود، برنامه های خود را طراحی و ستاد خود را راه اندازی کردند و این موضوع برای طرفداران آنها در فضای مجازی نیز صادق بود. از جبهه اصلاحات و دولت سیزدهم شرمنده. آنها دو قمار سیاسی جداگانه انجام دادند.

پس از اعلام حضور مشروط خاتمی در انتخابات، جبهه اصلاحات در اقدامی پرمخاطره و پیش دستانه سه نفر را به عنوان نامزد معرفی کرد و اعلام کرد در صورت عدم پذیرش این سه نفر در انتخابات شرکت نمی کند. این اقدام خطرآفرین بود زیرا بسیاری آن را تلاش شورای نگهبان برای رد صلاحیت دائمی این سه نفر و احتمالاً پذیرش چهره هایی مانند شریعتمداری و همتی برای دشمنی با اصلاح طلبان می دانستند.

در چنین شرایطی و یا تایید صلاحیت لاریجانی، ممکن است شرایط برای اصلاح طلبان پیچیده تر شود، هرچند آنها رسما اعلام کردند از کاندیدای معاونت حمایت نخواهند کرد. به هر حال تاس اصلاح طلبان با استقبال خوبی مواجه شد یکی شورای نگهبان با احراز صلاحیت سه شخصیت مورد نظر موافقت کرد و در غیر این صورت فراکسیون اصلاحات و اعتدال تنها گزینه در انتخابات است.

از سوی دیگر دولت ها با امضای توصیه نامه ای برای اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دست به قمار زدند که با انتشار نامه عملاً رد شد و اسماعیلی و سایر نامزدهای کلیدی دولت (بذرپاش و مرتضوی) رد صلاحیت شدند. و شکست خورد . اگرچه دولت همچنان مانند دوره گذشته جلیلی، قاضی زاده هاشمی و زاکانی را در میدان حضور دارد، اما پیروزی هر یک از آنها ممکن است منجر به ماندن بسیاری از دولتمردان در سمت های فعلی شود.

این در حالی است که صحنه رقابت از نظر جناح بندی سیاسی 5 بر 1 و از نظر تلاش برای حفظ وضعیت موجود در بهترین حالت، 3 بر 3 است اگرچه مواضع پورمحمدی برای ما روشن نیست، اما قالیباف و پزشکان به شدت از عملکرد دولت انتقاد کرده اند. این بار.

اما از منظری دیگر، جبهه اصولگرایان دارای پنج نامزد با تشکیلات انتخاباتی منظم و کارآمد است، اما شکاف ها و اختلافات داخلی غیرقابل انکاری وجود دارد. شواهد این تفاوت ها از دوره قبل از انتخابات سراسری تا این دوره ثبت نام نامزدها مشخص است. از سوی دیگر اصلاح طلبان و اعتدال گرایان علیرغم تکلیف روشن و اتحاد اجتناب ناپذیر حول محور پزشکان، دارای پایگاه رأی دهنده مردد و بی انگیزه هستند.

جبهه اصلاحات گام اول را از نظر آگاهی یا یک اتفاق محکم و درست برداشته است و در بین سه نامزد، آنی تایید شد که اتفاقا کمترین ابهام و خاکستری را در زندگی شخصی، شغلی و سیاسی خود دارد. تاریخ تقریباً همه جریان های سیاسی قابل احترام است. در سطح فردی، پزشکان سالم، آگاه، ساده دل، منصف، گشاده رو و خوش صحبت هستند و با توجه به مجموعه این عوامل، انتظار می رود که بتوانند گفتمان جذابی را در برنامه های تبلیغاتی و به ویژه در مناظره ارائه دهند. به اصطلاح بیرون کشیدن فرش از آب. اما بدیهی است که موفقیت پزشکان در برنامه های تبلیغاتی شرط لازم برای پیروزی در انتخابات است و شرط کافی برای این امر، حضور نهادهای اصلاح طلب و معتدل انتخاباتی و همچنین منتقدان و ناراضیان از وضعیت موجود است جبهه اصلاحات باید نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کنند.

اصلاح طلبان اکنون هیچ بهانه ای برای شکست یا عدم موفقیت ندارند و به قول فوتبالیست ها پیروزی در دست آنهاست. به شرطی که بتوانند بدن اجتماعی کلاسیک خود را حفظ کنند و همچنین نسل جدیدی بسازند که خاطره یا تصویر کمی از دوره اصلاحات و دوره دوم داشته باشد. خرداد او ارتباط عاطفی و نوستالژیک خاصی با خاتمی و اصلاحات ندارد و اجباری برای حضور در صحنه در این مدت کوتاه احساس نمی کند.

طبیعی است که جریان حاکمیتی که مانند چهار انتخابات گذشته بر عدم مشارکت لایه های خاکستری و در شرایط مساوی شکل گرفته است، از همه امکانات خود برای سردرگمی و ناامیدی مردم به ویژه جوانان استفاده کند. در انتخابات شرکت کنید و البته رضایت آنها را جلب کنید. برای مردمی که در سه انتخابات اخیر ترجیح دادند در خانه بمانند و قبلاً از کارآمدی انتخابات ناامید شده بودند، کار دشواری است.

اما این بهترین موقعیت برای اصلاح و اعتدال است تا با وجود همه تنگناها از این فرصت استفاده کرده و کشور را در مسیر توسعه و عقلانیت قرار دهیم. باید دید اصلاح طلبان این چند سال که به قول خودشان با بیرون ماندن از دایره قدرت جایگزین قدرت اجتماعی شده اند، می توانند از مهارت های سیاسی و ارتباطات اجتماعی خود برای تغییر مسیر اداره کشور استفاده کنند یا خیر؟ یا منفعل و سرکوب خواهند ماند؟ آیا آنها توتالیتر می شوند؟

23302

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا