اخبار روز

ادعای تروئیکای اروپایی درباره ایران/ درخواستی که از ایران شد

کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه ادعاهایی درباره تعهدات هسته‌ای ایران و همکاری‌های آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرده اند.،

تروئیکای اروپایی در بیانیه مشترکی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: متاسفانه گزارش مدیرکل یک بار دیگر تایید می‌کند که ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را برخلاف اکثر تعهدات خود در قبال انجام داده است. برجام.” اقدامات اخیر ایران، از جمله لغو انتصاب بازرسان آژانس در ماه سپتامبر، حاکی از خودداری مستمر و مصمم از همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
در حالی که ایران بر اساس حقوق قانونی خود اقدامات متقابلی را در قبال عدم اجرای تعهدات طرف مقابل در توافق هسته ای انجام داده است، در بیانیه منتشر شده در سایت وزارت خارجه انگلیس آمده است: از سال 2019، ایران فعالیت خود را متوقف کرده است. برای کشوری که برنامه تسلیحات هسته ای ندارد به سطوح بی سابقه ای رسیده است. در طول دوره گزارش، ایران به غنی‌سازی در سطوحی فراتر از حد تعیین‌شده توسط برجام ادامه داد. بر اساس گزارش مدیرکل، ذخایر اورانیوم با خلوص 60 درصد آن اکنون احتمالاً سه برابر مقدار تقریبی مواد هسته ای است که آژانس می گوید نمی توان آن را برای تولید سلاح هسته ای رد کرد. ذخایر اورانیوم غنی شده این کشور در حال حاضر 22 برابر محدودیت های تعیین شده توسط برجام است. ایران همچنین سانتریفیوژهای پیشرفته تری را در تأسیسات نطنز نصب کرده و زیرساخت سانتریفیوژ خود را بیشتر گسترش داده است. این می تواند برای حمایت از افزایش قابل توجه ظرفیت تولید اورانیوم غنی شده مورد استفاده قرار گیرد، که به عنوان نادیده گرفتن آشکار مقررات برجام تلقی می شود. ما همچنین به فعالیت قابل توجه مربوط به فلز اورانیوم اشاره می کنیم که نشان دهنده گامی مهم به سمت تولید سلاح هسته ای است و ایران را به طور خطرناکی به فعالیت های مرتبط با سلاح های هسته ای نزدیک می کند.
ادعای مرتبط بودن پیشرفت ایران در برنامه هسته ای با اهداف تولید سلاح هسته ای از سوی ترویکای اروپایی در حالی مطرح می شود که ایران بارها تاکید کرده است که تولید و استفاده از سلاح های هسته ای در دکترین دفاعی این کشور جایی ندارد و ماهیت این سلاح ها جایی ندارد، برنامه هسته ای آن کاملا صلح آمیز است.
تروئیکای اروپایی ادامه داد: همانطور که مدیرکل گفت، تعداد فعالیت هایی که آژانس نمی تواند در حوزه نظارت برجام انجام دهد، زیاد است و شامل راستی آزمایی تولید آب سنگین، میزان اورانیوم با خلوص پایین تولید شده و ایزوتوپ های تولید پایدار است. و برخی از تعهدات هسته ای گسترده تر است. سطح مانع تراشی بر عملکرد آژانس در ژوئن 2022 پس از اینکه ایران تصمیم گرفت تمام تجهیزات نظارتی آژانس در حوزه فعالیت های برجام را تعطیل کند، افزایش یافت. این اقدامات توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران به‌طور جدی تضعیف می‌کند.
این کشورهای اروپایی عدم اجرای تعهدات خود در برجام را نادیده گرفتند و مدعی شدند: «ما به عنوان یک ترویکای اروپایی صریحاً خواستار ازسرگیری پایبندی کامل ایران به برجام از جمله از طریق فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف در ژانویه 2020 شده‌ایم.» ، ما در وضعیت خوبی بوده ایم ایمان به دنبال رفع مشکلات ناشی از عدم پایبندی ایران است. ما تمام تلاش‌های منطقی را برای مذاکره درباره بازگشت به برجام انجام داده‌ایم. در همین حال، توافقات قابل اجرا در مارس و اوت 2022 پیشنهاد شد. در هر دو مورد، ایران با خواسته‌های غیرقابل قبول و فراتر از برجام از امضای این توافق‌نامه‌ها خودداری کرد و در عوض به توسعه قابلیت‌های هسته‌ای خود ادامه داد.
این ادعا در حالی مطرح می شود که آمریکا که در سال 2018 از توافق خارج شد و در دولت بایدن اعلام کرد قصد بازگشت به آن را دارد، از زمانی که مذاکرات برای احیای توافق هسته ای در مارس 2022 از سر گرفته شد، این کار را انجام داده و شرکای اروپایی توافق نیز این کار را انجام داده اند. عذرخواهی کرده اند به دلیل ادعاهای علیه ایران در رابطه با موضوعات خارج از برجام، از جمله امور داخلی ایران و مشارکت دفاعی این کشور با روسیه، مسیر مذاکرات وین را منحرف کرده و این مذاکرات بیش از یک سال است که به بن بست رسیده است.
اقدامات ایران برای ادامه فعالیت‌های هسته‌ای خود مطابق با مفاد برجام در صورت عدم اجرای تعهدات طرف مقابل است و از قبل اعلام شده است که این امر گام به گام انجام خواهد شد. با این حال، مقامات ایرانی تاکید کرده اند که این اقدامات قابل برگشت است و در صورت اجرای تعهدات طرف مقابل به حالت قبلی بازخواهد گشت.
ایران همچنین تاکید کرده است که اگر طرف مقابل در مذاکرات وین اراده سیاسی لازم را برای دستیابی به توافق برای احیای اجرای برجام از خود نشان دهد، آماده است تا با حسن نیت به توافقی برای لغو تمامی تحریم‌ها در وین دست یابد. همچنین به نمایندگی از منافع ملی خواهد بود. ایران باشد

بیانیه ترویکای اروپایی ادامه داد: تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات خود از جمله پروتکل الحاقی، به طور جدی به توانایی‌های آژانس در زمینه راستی‌آزمایی و فعالیت‌های نظارتی آسیب وارد کرده است. علاوه بر این، تصمیم مدیرکل ایران برای لغو انتصاب بازرسان متخصص در ماه سپتامبر “تأثیر مستقیم و جدی بر توانایی آژانس برای انجام فعالیت های نظارت و راستی آزمایی در ایران، به ویژه در تاسیسات غنی سازی خواهند داشت.” این عوامل و اعلام آژانس مبنی بر اینکه دیگر نمی تواند اقتدار خود را بر فعالیت ها و موجودی بخش های عمده برنامه هسته ای ایران حفظ کند، نشان دهنده بی توجهی ایران به مسئولیت های آژانس است.

تروئیکای اروپایی مدعی شد: «از سال 2019، ایران آگاهانه و مستمر تصمیم گرفته است تا فعالیت‌های هسته‌ای خود را فراتر از هرگونه توجیه غیرنظامی معتبر گسترش دهد و به تعهدات خود در برجام عمل نکند.» در واکنش مستقیم به عدم پایبندی جدی ایران، تروئیکای اروپایی اعلام کرد. هماهنگ کننده برجام از تصمیم خود مبنی بر عدم لغو تحریم ها بر اساس برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد. سپس اقدامات لازم را برای اجرای این تصمیم انجام دادیم. اگر ایران به طور کامل به تعهدات خود در برجام پایبند باشد، این اقدامات باید معکوس شوند.
در این بیانیه از ایران خواسته شده تا با اقدامات زیر از شدت فعالیت های هسته ای خود بکاهد:
– توقف تولید اورانیوم بالای 3.67 درصد، کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده بالاتر از این سطح، بازگشت به حدود توافق شده در زمینه تحقیق و توسعه، تولید، نصب، تبدیل به گاز و استفاده از سانتریفیوژها.
– بازگرداندن اقدامات اطلاعاتی که ایران در فوریه 2021 تعلیق کرد و در بیانیه مشترک ایران و آژانس در 4 مارس با آن موافقت کرد.
– معرفی مجدد و تصویب سریع پروتکل الحاقی، همکاری کامل با آژانس، از جمله از طریق انتصاب مجدد بازرسان تخصصی آژانس و صدور روادید برای مقامات آژانس.
این سه کشور تاکید کردند که این اقدامات به «بازیابی شفافیت لازم و ایجاد اعتماد لازم بین ایران و جامعه بین‌المللی» کمک می‌کند.
آنها همچنین ادعا کردند که تحولات هسته ای ایران “به طور قابل توجهی امنیت بین المللی را تهدید می کند و چارچوب منع اشاعه هسته ای را تضعیف می کند.”
این کشورهای اروپایی اعلام کردند که به رایزنی با شرکای بین المللی خود برای “به بهترین شکل حل و فصل شبهات درباره ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران” ادامه خواهند داد و گفتند: ما به راه حل دیپلماتیک متعهد هستیم و آماده استفاده از همه اهرم ها هستیم. فشار برای جلوگیری از تولید سلاح هسته ای توسط ایران ما از ایران می خواهیم که شدت فعالیت های خود را کاهش دهد و انتظار داریم اقدامات سریع و هدفمندی برای ایجاد سطح توافق شده همکاری با آژانس برای راستی آزمایی و نظارت موثر انجام شود.

 

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا