بازتاب آنلاین خبرگزاری بازتاب آنلاین؛ در پی تصمیمات اخیر دولت ایران، موج جدیدی از اخراج اتباع خارجی به ویژه افغان ها آغاز شده است. این اقدام که به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر کشور رخ می دهد، نگرانی ها و بحث های زیادی را در جامعه و نهادهای حقوق بشری ایجاد کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، این اخراج ها شامل اتباع افغانستانی مقیم کشور به دلیل نداشتن مدارک قانونی و نامشخص بودن وضعیت می شود. مقامات ایرانی هدف از این اقدامات را جلوگیری از هرگونه مشکل اجتماعی و اقتصادی ناشی از حضور غیرقانونی این افراد اعلام کرده اند. به گفته مقامات، این اخراج ها به تدریج و با هماهنگی سازمان های بین المللی انجام خواهد شد.

واکنش های ملی و بین المللی
این اقدام با واکنش های مختلفی در داخل و خارج از کشور همراه بوده است. برخی از نمایندگان مجلس ایران از این تصمیم حمایت کردند و آن را در راستای حفظ امنیت ملی و حفظ نظم عمومی دانستند. از سوی دیگر نهادهای حقوق بشری و فعالان اجتماعی با انتقاد از این اقدام، آن را نقض حقوق بشر و محرومیت از حقوق اولیه بشری دانستند.

پیامدهای اجتماعی و اقتصادی
اخراج این اتباع می تواند پیامدهای اجتماعی و اقتصادی زیادی داشته باشد. بسیاری از این افراد به دلیل جنگ و ناامنی در افغانستان به ایران مهاجرت کرده اند و اکنون پس از اخراج از کشورشان به وضعیت نامشخصی در کشور خود باز می گردند. این موضوع می تواند به بحران انسانی در افغانستان دامن بزند و بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی این کشور تأثیر منفی بگذارد.

با در نظر گرفتن وضعیت موجود و نگرانی ها در خصوص حقوق بشر و پیامدهای انسانی این اقدام، به نظر می رسد این موضوع نیازمند نظارت و مدیریت بیشتر باشد. انتظار می رود دولت ایران با همکاری نهادهای بین المللی اقداماتی را برای تضمین حقوق و امنیت این افراد به منظور جلوگیری از بروز بحران های انسانی انجام دهد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما