طبق مقالاتی که از طریق وب سایت Science Direct در دسترس است، یک فرد بسیار حساس (به اختصار HSP) فردی با تنوع عصبی بالا است که سیستم عصبی مرکزی او واکنش های شدیدتر یا عمیق تری به محرک های فیزیکی، عاطفی یا اجتماعی نشان می دهد. برخی از کارشناسان این شرایط را حساسیت پردازش حسی یا به اختصار SPS می نامند.

به گزارش عصر ایران، همه ما نسبت به برخی مسائل که جزء لاینفک ذات انسان محسوب می شوند حساس هستیم، اما HSP سطح حساسیت متفاوتی دارد. اگرچه گاهی اوقات افراد بسیار حساس به اشتباه به عنوان “بیش از حد حساس” توصیف می شوند، این یک ویژگی شخصیتی است که هم نقاط قوت و هم چالش های منحصر به فردی را به همراه دارد.

اصطلاح افراد بسیار حساس اولین بار توسط روانشناسان الین آرون و آرتور آرون در اواسط دهه 1990 ابداع شد. الین آرون کتاب خود را با عنوان «شخص بسیار حساس» در سال 1996 منتشر کرد و از آن زمان علاقه به این مفهوم افزایش یافته است.

چگونه بفهمیم HSP داریم؟

آیا تا به حال به شما گفته شده است که “بیش از حد حساس” هستید یا نباید “زیاد فکر کنید”، به خصوص توسط افرادی که اغلب تصور روشنی از اینکه واقعاً چه کسی هستید، ندارند؟ در چنین حالتی ممکن است در دسته افراد حساس یا HSP قرار بگیرید.

امی مارشال روانشناس بالینی توضیح می دهد: “HSP یک تشخیص بالینی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی است. دی این بیماری ام اس در نظر گرفته نمی شود، اما هنوز از نظر بسیاری از افراد یک اختلال بالینی است، اگرچه این نادرست است.

او می‌گوید: همدلی، مانند بسیاری از صفات، یک طیف است و اگر زیاد یا کم باشد، می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در حالی که هیچ یک از انتهای طیف ذاتا بد نیستند، همدلی بالا می تواند خسته کننده باشد. “با یادگیری مهارت های حمایتی و مقابله ای مناسب، می توانید سطوح همدلی خود را مدیریت کنید و به درستی از خود مراقبت کنید.”

فقط به این دلیل که شما یک فرد بسیار حساس یا HSP هستید به این معنی نیست که شما یک بیماری روانی دارید. حساسیت بیش از حد یک ویژگی شخصیتی است که شامل افزایش حساسیت به محرک های مثبت و منفی است. دقت بالا در چندین دسته مختلف اعمال می شود. به گفته محققانی که این ویژگی شخصیتی را شناسایی کردند، HSP ها چندین ویژگی مشترک دارند:

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی خشونت‌آمیز خودداری کنید زیرا چنین محتوایی شدید است و می‌تواند باعث ایجاد احساس اضطراب در فرد شود.

آنها عمیقاً تحت تأثیر زیبایی نهفته در هنر، طبیعت و حتی روح انسان هستند.

تحت تأثیر محرک‌های حسی، مانند محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا، نور زیاد، یا حتی لباس‌هایی که کاملاً راحت نیستند، تحت تأثیر قرار گرفتن و ناراحت شدن

احساس نیاز به استراحت، به خصوص پس از یک روز پرمشغله. در این صورت، او باید به یک اتاق تاریک و ساکت بازنشسته شود.

این افراد اغلب یک زندگی درونی غنی و پیچیده، پر از افکار عمیق و احساسات قوی دارند.

چقدر احتمال دارد HSP داشته باشیم؟

تصور می شود که افراد با حساسیت بالا تقریباً 20٪ از جمعیت عمومی را تشکیل می دهند.

به این ترتیب، فردی بسیار حساس بودن چندان رایج نیست و جامعه به شدت حول محور افرادی می چرخد ​​که کمتر تحت تأثیر عوامل محیطی قرار می گیرند.

افراد بسیار حساس می توانند از استفاده از روش های موثر برای مقابله با عوامل استرس زا که اغلب با آنها مواجه می شوند سود زیادی ببرند. این برای کسانی که خود را بسیار حساس می دانند و کسانی که عزیزانشان به این اختلال مبتلا هستند معتبر است.

چه چیزی باعث افزایش حساسیت می شود؟

اینکه چه چیزی یک فرد را تا این حد حساس می کند به عوامل مختلفی از جمله رشد، محیط، ژنتیک و تجربیات اولیه کودکی بستگی دارد.

بر اساس مقاله ای که توسط انجمن سلطنتی منتشر شده است، حساسیت بیش از حد در حداقل 100 گونه غیر از انسان وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که حساسیت بالا یک ویژگی تکاملی است که احتمال بقا را افزایش می‌دهد، زیرا HSPها دائماً به دنبال شکارچیان بالقوه یا موقعیت‌های خطرناک هستند. البته، هشیاری مداوم اغلب منجر به اضطراب می شود، حتی زمانی که هیچ تهدید واقعی و فوری وجود ندارد.

مطالعه دیگری که از طریق مجله علمی پلاس وان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است، نشان می دهد که نبود صمیمیت و صمیمیت در روابط والدین و فرزند به ویژه در دوران کودکی باعث حساسیت بیش از حد کودک و انتقال این ویژگی به بزرگسالی می شود. همین امر در مورد تجربیات منفی دوران کودکی نیز صدق می کند. اگر در کودکی دچار تروما شده اید، ممکن است در بزرگسالی HSP را تجربه کنید.

ژنتیک نیز ممکن است به حساسیت بالا کمک کند. به خصوص سیستم دوپامینرژیک ممکن است در این زمینه نقش موثری داشته باشد. ژنتیک بر شخصیت تأثیر می گذارد و ممکن است برخی افراد را بیشتر از دیگران مستعد کند.

اگر سابقه حساسیت بالا در خانواده شما وجود داشته باشد، به احتمال زیاد به فردی بسیار حساس تبدیل خواهید شد.

علاوه بر این، ژن های شما ممکن است در پاسخ به تجربیات منفی اولیه تکامل یافته و شما را مستعد تبدیل شدن به HSP کند.

معایب حساسیت بالا

تعجب آور نیست که افراد با حساسیت بالا در مواجهه با شرایط سخت استرس بیشتری می گیرند. آنها همچنین ممکن است تحت فشار بیشتری در مورد مسائلی باشند که می توانند به راحتی توسط دیگران مدیریت شوند. به عنوان مثال، این افراد معمولا:

آنها به دلیل مشغله های زیاد بیشتر تحت فشار و آزار و اذیت هستند

آنها انتظارات بیشتری از اطرافیان خود دارند.

آنها در مواجهه با مشاجرات نسبت به دیگران استرس و بی ثباتی عاطفی بیشتری را تجربه می کنند

آنها خود را بیشتر از مردم عادی با دیگران مقایسه می کنند

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما