اخبار روز

اختراع اسپری بینی جدید که می تواند پروتئین های عامل آلزایمر را در مغز از بین ببرد.

محققان دانشگاه تگزاس اسپری بینی ابداع کرده اند که می تواند درمانی موفق برای پیشگیری از بیماری آلزایمر و سایر بیماری های عصبی باشد. این اسپری در آزمایشات روی موش های مسن موفقیت آمیز بوده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا تاثیر مشابهی روی انسان ها خواهد داشت یا خیر.

به گفته ScienceAlert، اسپری جدید در واقع تجمع پروتئین‌های تاو در مغز را هدف قرار می‌دهد. در یک مغز سالم، این پروتئین ها ساختار داخلی سلول را تثبیت می کنند و با کمک به انتقال مواد مغذی در سلول های عصبی، آن را زنده نگه می دارند.

به گزارش دیجیاتو، در زوال عقل، تغییرات شیمیایی در مغز باعث می‌شود که پروتئین‌های تاو از سلول‌های اصلی خود جدا شده و در مغز جمع شوند و درهم‌تنیدگی‌های عصبی فیبریلاری (NFT) ایجاد شود. این توده ها عملکرد طبیعی سلول های مغز را مختل می کنند و باعث مرگ آنها می شوند و باعث زوال شناختی مانند آلزایمر می شوند.

اسپری بینی جدید برای پیشگیری از آلزایمر

بر اساس مطالعه ای که در مجله Science منتشر شده است، محققان این اسپری را روی موش های پیر آزمایش کردند و متوجه بهبود عملکرد شناختی آنها شدند. محققان آنتی بادی به نام TTCM2 را توسعه دادند که به طور خاص برای شناسایی و حمله به توده های مضر پروتئین های تاو طراحی شده است.

محققان این آنتی بادی را در ذرات خاصی قرار دادند و از اسپری بینی برای دور زدن سد خونی مغزی که مانع اصلی مبارزه با توده های پروتئینی است، استفاده کردند. محققان می گویند این روش نه تنها انتقال آنتی بادی های درمانی را بهبود می بخشد، بلکه اثربخشی آنها را در از بین بردن توده های تاو و بهبود عملکردهای شناختی افزایش می دهد.

نکته مهم این دارو استفاده از پروتئین TRIM21 موجود در سلول ها است. به طور معمول، TRIM21 به بدن کمک می کند تا از شر ویروس ها خلاص شود. در این مطالعه، محققان از TRIM21 برای پاک کردن توده‌های مضر تاو در سلول‌های مغز استفاده کردند.

اگرچه نتایج اولیه محققان امیدوارکننده است، اما هنوز باید کارهای زیادی انجام شود تا بتوان از این اسپری بینی برای درمان بیماری آلزایمر استفاده کرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا