دانستنی ها

اختراعی مرموز و معطر، اما کشنده و خطرناک!

سیگار الکترونیکی یک اختراع مرموز و معطر است که با غول های سیگار رقابت می کند. انواع سیگارهای الکترونیکی به ابزاری محبوب برای ترک سیگار و قلیان تبدیل شده اند. افرادی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند اغلب به ترک سیگار یا قلیان فکر می کنند. البته این موضوع برای همه این افراد صادق نیست. برخی افراد به دلایل دیگری مانند سرگرمی یا صحبت با کلاس از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند.

به گزارش ایرنا، شاید افراد مختلف از سیگارهای الکترونیکی برای مقاصد مختلف استفاده می کنند. اما در ذهن همه این افراد یک باور غلط وجود دارد و آن این است که فکر می کنند استفاده از سیگار الکترونیکی به هیچ وجه به بدن آسیب نمی رساند. این دیدگاه به قدری رایج شده است که بسیاری از سیگاری ها یا قلیان کش ها با ویپ ها (قلیان و سیگار) جایگزین می شوند که قطعا تصور بسیار اشتباهی است. در این چند خط به مقایسه برخی از مضرات ویپ و قلیان می پردازیم.

ویپ چیست؟

نام دیگر ویپ سیگار الکترونیکی است. همانطور که مشخص است سیگارهای الکترونیکی شباهتهای زیادی با سیگارهای سنتی دارند. ویپ وسیله ای الکترونیکی است که به جای دود، بخار تولید می کند و منبع این بخار مایع خاصی به نام آبمیوه است. این دستگاه (ویپ) با حرارت دادن آب میوه ها در انواع و طعم های مختلف بخار تولید می کند.

آب میوه ها ممکن است حاوی نیکوتین، طعم های مختلف و سایر مواد شیمیایی باشند. یکی یکی از تفاوت های اصلی سیگار الکترونیکی با سیگار این است که سیگار الکترونیکی نسبت به سیگارهای سنتی بو و دود کمتری دارد. سیگارهای الکترونیکی اولین بار در سال 2003 توسط چین ساخته شد.

با گذشت زمان این دستگاه طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است. یکی یکی از دلایل محبوبیت سیگارهای الکترونیکی این است که بسیاری از افراد تصور می کنند استفاده از سیگار الکترونیکی آسیبی به بدن انسان وارد نمی کند که البته کاملا اشتباه است.

مهمترین معایب بخارپز

اختلال تمرکز

فشار خون

پیدا کردن اعتیاد به نیکوتین

بیماری های تنفسی مانند برونشیت و آسم

آسیب به ریه ها و اندام های مختلف بدن

خطر جدی برای سلامت جنین و مادران باردار

افزایش ضربان قلب

افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی

مسمومیت با نیکوتین

امکان انتقال بیماری های عفونی در صورت استفاده بیش از یک نفر از سیگار الکترونیکی

آسیب و پوسیدگی دندان

آسیب مغزی به ویژه در جوانان

یادتان باشد ما فقط به برخی از مضرات استفاده از سیگار الکترونیکی اشاره کردیم، لازم است بدانید که استفاده از سیگار الکترونیکی عوارض مختلفی برای بدن دارد و شاید به مرور زمان مضرات استفاده از سیگار الکترونیکی نمایان شود. اما عوارض استفاده از این دستگاه حتی چند دقیقه بعد از استفاده از سیگار الکترونیکی نیز قابل مشاهده است. ما به طور خلاصه به برخی از رایج ترین عوارض جانبی استفاده از سیگار الکترونیکی اشاره خواهیم کرد:

تنگی نفس: این عارضه به ویژه در افرادی که برای اولین بار از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند دیده می شود.

سرفه: اگر ریه‌های شما عادت به تنفس دود ندارند، احتمالاً بعد از استفراغ سرفه خواهید کرد.

علل سایر عوارض ذکر شده در زیر تقریباً مشابه علل عوارض قبلی است. به طور کلی عوارضی که در این قسمت به آنها اشاره کردیم در افرادی که برای اولین بار از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند بیشتر است. البته به خاطر داشته باشید که این عوارض حتی در افرادی که به مدت طولانی از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند نیز ممکن است رخ دهد. زیرا این عوارض ناشی از مواد شیمیایی موجود در آب میوه است. شاید گذشت زمان بدن شما را در برابر برخی از این عوارض مقاوم کند. با این حال، هنوز هم احتمال بروز آنها در افراد مختلف وجود دارد.

تحریک گلو و دهان

احساس خارش یا سوزش در دهان، گلو و لب ها

خشکی دهان و گلو، حالت تهوع

سرگیجه

چشم های سوزان

بخار تولید شده توسط سیگارهای الکترونیکی اثرات مضر بسیاری بر دهان، گلو و لب افراد می گذارد. این کاملا قابل پیش بینی است. زیرا مناطقی که بیشترین ارتباط را با بخار سیگار الکترونیکی دارند، نواحی ذکر شده (دهان، گلو و لب) هستند.

دندان‌ها، سیستم گوارشی و ریه‌ها نیز مستقیماً تحت تأثیر بخار سیگار الکترونیکی قرار می‌گیرند. بنابراین تحت تأثیر بخار بخار، ریه ها، دستگاه گوارش و دندان ها نیز در معرض عوارض و بیماری های مختلفی قرار می گیرند.

آیا سیگار الکترونیکی کمتر از قلیان مضر است؟

شما می توانید با بررسی مضرات قلیان برای بدن و مقایسه مضرات این دو به نتیجه برسید. مصرف قلیان می تواند آسیب های مختلفی به بدن انسان وارد کند. بیشتر این صدمات ناشی از مواد سمی موجود در دود قلیان است. برخی دیگر به دلیل نحوه استفاده از قلیان (غیربهداشتی و مشترک) است.

مضرات مصرف قلیان

انتقال بیماری های عفونی

شریان

پیری زودرس

به خطر انداختن سلامت مادر و جنین

افزایش خطر ابتلا به سرطان های مختلف

وقتی به مضرات ذکر شده قلیان و سیگار الکترونیکی نگاه کنید، متوجه می شوید که هر دوی آنها برای بدن کاملاً خطرناک هستند و می توانند صدمات متعدد و جبران ناپذیری را به بدن انسان وارد کنند. بنابراین برای حفظ سلامتی و طول عمر بهتر است هر چه زودتر استفاده از این دو وسیله را قطع کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا