اخبار روز

اختتامیه جایزه ارغوان به یاد ابراهیم گلستان

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، مراسم اختتامیه این جایزه، عصر شنبه 5 اسفند خرداد این ماه در پردیس موسیقی و تئاتر باغ کتاب با استقبال اوجان حقیقی، دبیر این جایزه آغاز شد و مسعود فروتن، مسئول برنامه، گزارش دبیر جایزه از روند برگزاری ششمین دوره این رویداد هنری را ارائه کرد. که شعار آن «تردید» بود.
رضا حداد کارگردان تئاتر و مدیر فقید «شبکه آفتاب» که از حامیان جایزه ارغوان بود و سال گذشته درگذشت، با قرائت یادداشتی از دبیر جوایز و سخنان ابراهیم حقیقی یاد شد.
ابراهیم حقیقی، رئیس شورای سیاسی جایزه ارغوان درباره حداد گفت: قرار بود محمد چرمشیر (عضو هیات انتخاب جایزه ارغوان) درباره رضا حداد صحبت کند اما به دلیل بیماری گفت که می تواند. در برنامه شرکت نکنید
وی با نقل قولی از کریم امامی (مترجم فقید) گفت: عمر طولانی باعث می شود که ما درد از دست دادن عزیزانمان را تجربه کنیم و از این رو شاهد مرگ دوستانی چون کیومرث پوراحمد، آتیلا پسیانی، احمدرضا احمدی و… بودیم این دوستان یک چیز مشترک داشتند. چیزی مثل کاشتن نهال، پرورش جوان، ساختن پل روی رودخانه و… که باعث شد در حضور همه عاشقانشان تکثیر شوند و زنده بمانند و هرگز نمرده باشند.
در ادامه، برگزیدگان دوره های قبلی ارغوان که پس از برگزیده شدن در این جایزه، موفق به انتشار مستقل کتاب های خود شده اند، به دعوت مجری برنامه به روی صحنه رفتند و نکاتی را در مورد موفقیت خود و تاثیری که بر آن داشته است، بیان کردند. جایزه اعتماد به نفس آنها را افزایش داد و آنها را قادر ساخت که کتاب های خود را منتشر کنند. آنها چند نکته را به جوانان شرکت کننده در این دوره از جوایز بیان کردند و آرزو کردند که نور این جایزه در سالهای آینده همچنان بدرخشد.

در ادامه فرهاد تحیدی نماینده هیات انتخاب جوایز در خصوص آثار رسیده در این مدت توضیحاتی ارائه کرد.
گفت: خبر خوب و بد داریم. خبر بد این است که تعداد داستان‌های دریافتی امسال کمتر از سال‌های گذشته بوده است که دلیل آن را نمی‌دانیم و خبر خوب این است که نسبت به گذشته که بخشی از کمیته انتخاب بود، متفاوت بود. تلاش‌ها از آنجایی که تمرکز ما بر یافتن داستان‌هایی از ناشناخته‌ها و حفظ آن‌ها بود، داستان‌های امسال از کیفیت بهتری برخوردار بودند. این نکته مهمی است.
این نویسنده در عین حال از وجود غلط های املایی و نوشتاری در برخی داستان های ارسالی ابراز تاسف کرد و از داستان نویسان جوان خواست در استفاده از زبان فارسی و قواعد نگارشی آن مسئولیت بیشتری داشته باشند.
توحیدی با تاکید بر اینکه دوست ندارد مثل ممتحن ها حرف بزند، افزود: متاسفانه برخی از داستان ها فضای تاریکی داشتند و با اینکه مشکلات زیادی داریم، در زندگی علاوه بر تاریکی، خوبی و لطافت نیز وجود دارد. ما امیدواریم که این چیزهای خوب به داستان‌های جوانان راه پیدا کنند.»
در ادامه اسامی نفرات دهم تا چهارم به شرح ذیل اعلام و از دست فرهاد توحیدی لوح تقدیر دریافت کردند.

اختتامیه جایزه ارغوان به یاد ابراهیم گلستان

دهم: فاطمه عسگری (همدان)
مقام نهم: یلدا یزدانی (شیراز)
مقام هشتم: نجیبه فیروزی (افغانستان، ساکن سمنان)
مقام هفتم: زینب محمدبیگی (تهران)
مقام ششم: هانیه رئیسی (کرمان)
پنجم: پریا دوستی (تهران)
چهارم: زهرا شاه حسینی (کرج)
قسمت بعدی برنامه به یاد ابراهیم گلستان اختصاص داشت و آیدین آغداشلو با حضور روی صحنه درباره گلستان گفت: یک عمر با گلستانی ها گذرانده ام و خلاصه کردنش سخت است.
وی سخنی از جلال آل احمد درباره گلستان را یادآور شد و افزود: جلال آل احمد در مورد گلستان گفت من کسی را ندیدم که خود را بهترین مخلوق بداند و ابراهیم گلستان واقعاً بهترین مخلوق بود زیرا بسیار می دانست، بسیار مطالعه کرد. و خیلی کار کرد
آغداشلو افزود: عمری طولانی را با او گذراندم و چیزهای زیادی از او آموختم. وقتی به او فکر می کنم صحنه های زیادی پشت سر هم به ذهنم خطور می کند و خاطراتی مثل درخت تنور خانه اش که نمی توانست از شرش خلاص شود.

اختتامیه جایزه ارغوان به یاد ابراهیم گلستان

اختتامیه جایزه ارغوان به یاد ابراهیم گلستان

این هنرمند پیشکسوت در ادامه با تاکید بر جایگاه مهم گلستان در فرهنگ و هنر کشورمان خاطرنشان کرد: او بعد از صادق هدایت بزرگترین نویسنده ما بود، فیلمساز مهمی بود و معلمی بود بدون اینکه معلم و معلم باشد. وقتی کسی را دوست داشت با او مهربان بود. برای شناختن او باید تعصبات خود را کنار بگذارید. زیرا طنز تلخ او تعصب را برانگیخت. دوست داشتم فرصتی پیش بیاید که از او خاطره ای بنویسم، اما فکر می کنم تاریخ از گلستان حکایتی خواهد داشت. اما من دیگر به حکم تاریخ اعتقادی ندارم.
به نمایندگی از هیئت داوران، حسین سناپور درباره آثار این دوره جایزه بیانیه ای ارائه کرد.

اختتامیه جایزه ارغوان به یاد ابراهیم گلستان

وی در بخشی از این بیانیه به دوران اوج داستان نویسی ایران و اوج گیری جوایز ادبی در دهه 80 اشاره کرد و افزود: همه می دانیم که وضعیت کتابخوانی چندان تعریف نشده است این وضعیت باعث شده است که بسیاری از کتابخوانان نه پولی در جیب داشته باشند، نه قلب و ذهنی داشته باشند و نه فرصتی برای خواندن داستان داشته باشند. به این دلیل که وضعیت ادبیات داستانی، به خصوص ادبیات داستانی ایرانی، خیلی خوب نیست یا اصلاً خوب نیست.
سناپور در ادامه این بیانیه با ابراز تاسف از کم استقبال شدن جوایز داستانی و ادبی و همچنین کمبود نقد مطبوعات در عصر حاضر، خطاب به نویسندگان جوان افزود: اگر از فردا دست از داستان نویسی بردارید، این کار را نمی کنیم. تعجب کنید که چگونه بسیاری از نویسندگان در گذشته به دلیل مشکلات مختلف این کار را انجام داده‌اند، اما عده‌ای هستند که با وجود همه مشکلات به نوشتن ادامه می‌دهند، زیرا می‌دانند نوشتن مسیر رهایی است، برای رهایی از همه تلخی‌ها، سیاهی‌ها و پوچی‌ها. ما را احاطه کرده است

اختتامیه جایزه ارغوان به یاد ابراهیم گلستان

در ادامه با حضور لیلی گلستان، سناپور و احمد پوری، هیئت داوران، جوایز نفرات سوم تا اول به شرح زیر اهدا شد:
سوم: آیدا رشدی (تهران)
دوم: علی ملاصالح (تهران)
اول: نوروزی محدث (اصفهان)
ششمین دوره این جایزه با حمایت کارخانه‌های کاله، مرکز نشر، استودیو آوای نفس، موسسه «این/جا»، شبکه آفتاب، سایت ایسام، پردیس موسیقی و تئاتر باغ کتاب برگزار شد.

22057

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا