اخبار روز

اخبار مهم دولت در مورد یارانه نقدی و کالابرگ


به گزارش مانیبان؛ محمد حسینی عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی و مشاور دیوان محاسبات کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت منابع و هزینه های تبصره 8 قانون بودجه (منابع هدفمندسازی یارانه ها و هزینه ها) گفته است: یکی یکی از مواردی که در قوانین بودجه از نظر میزان منابع و هزینه های مورد انتظار مورد توجه و توجه قرار می گیرد، منابع و هزینه های قانون هدفمندی یارانه ها است. طی سالهای اخیر در تبصره های قانون بودجه میزان منابع و مصارف در تبصره ها قید شده است. در قانون بودجه سال 1403 و در تبصره 8 این قانون تعداد اعداد و ارقام پیش بینی شده به همراه برخی احکام مربوط به اجرای هدفمندی یارانه ها به تصویب رسید.

و افزود: در سال 1403 میزان برآورد منابع 7 میلیون و 588 هزار میلیارد تومان است. پیش بینی می شود این رقم از محل فروش داخلی فرآورده های نفتی (1208 همات)، فروش گاز طبیعی (2750 همات)، فروش صادراتی فرآورده های نفتی (3000 همات) و صادرات سایر فرآورده های نفتی (حدود 630 هماتوم) باشد.

تامین 54 درصد منابع هدف در 4 ماهه سال 1403

حسینی با بیان اینکه در بررسی عملکرد 4 ماهه اخیر شاهد تحقق 54 درصدی منابع پیش بینی شده هستیم، گفت: این منابع محقق شده متناسب با قطع بودجه چهاردهم است. بنابراین مجموع جمع آوری شده در چهار سطح درآمد یارانه منابع برنامه ریزی شده 1468 همات است. بر اساس قطع 14، 2744 منبع باید در این بازه زمانی جمع آوری می شد.

جمع آوری تنها 325 همات از 3 هزار منبع همات برنامه ریزی شده برای صادرات فرآورده های نفتی

وی در ادامه گفت: این موضوع نشان می دهد که در روند جمع آوری منابع شاهد عدم انطباق هستیم. دلیل اصلی این شکست در حوزه فروش صادرات نفت است. درآمد 3000 همات از این محل را پیش بینی کرده بودیم که از این رقم 352 همات جمع آوری شده است.

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه دلیل آن افزایش مصرف داخلی فرآورده ها است، گفت: در حال حاضر مجموعه فروش داخلی فرآورده های نفتی به 90 درصد بودجه چهاردهم رسیده است. یعنی از 436 کمکی که باید جمع آوری می شد 394 مورد جمع آوری شده است. بیشترین درصد مجموعه مربوط به این منطقه است. این نشان می دهد که مصرف داخلی بنزین و گازوئیل افزایش یافته است.

بنابراین با توجه به سفرهای تابستانی و گرمی هوا، روند فعلی کاهش صادرات فرآورده های نفتی همچنان ادامه دارد. در حال حاضر مصرف روزانه بنزین به بیش از 17 میلیون لیتر در روز رسیده که نیاز به واردات بنزین را در پی داشته است. در نتیجه، باید از جایی وارد شود که انتظار می رود صادرات نفت کوره با بنزین جبران شود.

وی بیان کرد: در فروش داخلی گاز در قطع 14 بودجه 1403، 67 درصد منابع محقق شده است. در حوزه عدم جمع آوری این بخش باید اقدامات جدی تری صورت گیرد. باید مشخص شود که علت عدم دریافت منابع عدم پرداخت یا عدم استفاده از سوی جامعه بوده و یا اینکه پیش بینی صحیح نبوده است.

استفاده از 230 میلیارد تومان از حقوق بانک مرکزی برای پرداخت یارانه ها/ سهم سایر منابع 913

حسینی درباره سایر منابعی که دولت می تواند برای تخصیص یارانه طبق قانون استفاده کند، گفت: یکی یکی از این منابع استفاده از حقوق و دستمزد گردان یا مانده حساب بانک مرکزی است که از ابتدای سال گذشته منتقل می شود. دولت از ابتدای سال 227 همت التلدان استفاده کرده است. حقوق دیگری نیز بر اساس مصوبه هیات وزیران دریافت شد که حدود 61 حمت بود.

امسال در بحث درآمد دستگاه، فروش املاک متعلق به حدود 123 همات در نظر گرفته شده است. در نتیجه در مجموع 913 منبع خارج از محدوده مورد انتظار دریافت شده است. برخی از پرونده ها بر اساس احکام قضایی وصول شده است که باید قبل از پایان سال حل و فصل شود.

87 درصد منابع برنامه ریزی شده در 4 ماه محقق شد.

وی با بیان اینکه علاوه بر این منابع، یک هزار و 468 همات از محل منابع پیش بینی شده جمع آوری شده است که مجموعا 2 هزار و 381 همات است، گفت: این منابع برای تامین هزینه های پیش بینی شده در تبصره 8 بودجه اختصاص یافته است. قانون 1403 (هدفمندی یارانه ها). با توجه به میزانی که از سایر منابع تامین شد، در 4 ماهه سال 1403 در مجموع 87 درصد منابع مورد نیاز تامین شد.

حذف هزینه های سرمایه گذاری و سایر موارد اجتناب ناپذیر از سبد هزینه تبصره 8

مشاور دیوان محاسبات کشور در خصوص بند هزینه های جدول تبصره 8 قانون بودجه گفت: در حوزه پرداخت ها نیز اگر به جدول هزینه های تبصره 8 قانون بودجه سال 1403 نگاهی بیندازیم. دو بخش اصلی را ببینید یک بخش مربوط به مشارکت شرکت های تولید و توزیع انرژی است. در این قسمت و در قانون چندین مورد تصویب شده است. این رقم باید در این ماه ها پرداخت می شد اما وقتی جدول هزینه ها را می بینیم فقط هزینه های حمل و نقل و سایر هزینه هایی که جزو هزینه های اجتناب ناپذیر مشارکت شرکت های تولید کننده بوده است مبلغ 99 همت پرداخت شده است. اما در موارد دیگر هیچ پرداختی صورت نگرفته است.

از جمله مواردی که در 4 ماه گذشته پرداخت نشده است می توان به مالیات بر ارزش افزوده، واردات فرآورده های نفتی، هزینه های پس انداز، هزینه های سرمایه گذاری و کمک به شرکت ملی نفت و گاز اشاره کرد. دلیل آن کمبود منابع و تخصیص منابع به هزینه های غیرقابل اجتناب بود.

تحقق 100 درصدی بهای تمام شده یارانه نقدی و کالایی.

وی افزود: در بخش اقدامات سازمان کمک هزینه هایی از قبیل کمک هزینه نقدی و معیشتی، کالابرگ، پرداخت مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی وجود دارد. مطابق با چهاردهم، 100 درصد مبالغ این بخشها پرداخت شده است. با توجه به اجتناب ناپذیر بودن این موارد، دولت سعی کرده است از پرداخت نشدن میزان منابع وصول‌شده خودداری کند.

40 درصد عدم اطمینان در تقاضا از سوی تولیدکنندگان گندم

حسینی با بیان اینکه توجه بیشتر به دو بخش ضروری است، تصریح کرد: یک بخش یارانه نان یا خرید تضمینی گندم است. در این بخش در مجموع 1430 طرح یارانه نان پیش بینی شد. از آنجایی که فصل برداشت گندم از ابتدای سال آغاز شده و تا پایان سال جاری ادامه دارد و اکنون اکثر کشاورزان محصول خود را تحویل داده اند، امیدوارند مطالبات خود را پرداخت کنند.

تا امروز، از حدود 1430 منبع در نظر گرفته شده، 643 پروژه (حدود 63 درصد) پرداخت شده است. با این حال یکی یکی از چالش های بزرگی که در این زمینه داریم مربوط به عدم پرداخت است که باید فکری به حال آن کنیم.

تخصیص تنها 43 درصد از هزینه یارانه دارو و شیرخشک در چهار ماهه سال 1403

وی خاطرنشان کرد: در بخش مربوط به یارانه دارو و شیرخشک میزان هزینه برنامه ریزی شده 749 همات بوده که تاکنون 150 همات (43 درصد نسبت به 14) پرداخت شده است و از پیش بینی ها نیز عقب هستیم. در این بخش

با تلاش های صورت گرفته اقدامات خوبی نیز انجام شده است. سازمان یارانه ها بدهی هایی به بانک مرکزی داشت که طی چهار ماه گذشته طبق قانون آن را تسویه کرد. مجموع این رقم برابر با 50 همات است. در مبحث اصلی ۲۳۸۱ همت مبلغ پرداختی سازمان هدف طبق جدول بودجه است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا