فروزان آصف نخعی: به منظور ایجاد آرامش در دوران پس از انتخابات و ایجاد روال صحیح اداره کشور، دکتر تقی آزاد ارمکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، درباره نظریه تقسیم اجتماعی کار توسط دورکیم فرانسوی در پایان نامه دکتری خود. دورکیم نحوه نظم اجتماعی در جوامع را بر اساس دو شکل کاملاً متفاوت همبستگی مکانیکی و ارگانیک و گذار از جوامع بدوی به جوامع صنعتی پیشرفته توصیف کرد. در جوامع بدوی که از همبستگی مکانیکی برخوردارند، نظم حاکم بر روابط شخصی و رویکردهای عاطفی در دنیایی سرخورده و بدون تقسیم کار اجتماعی استوار است. در جوامع پیشرفته، همبستگی ارگانیک حاکم است، نظم پیچیده مبتنی بر تقسیم کار در جامعه، به ویژه توسعه صنعتی، در مرکز تنظیم روابط قرار دارد. در این جامعه همبستگی بر اساس توافق، گفتگو و روابط عقلانی است که زندگی روزمره را تعیین می کند. وضعیت آرامکی در گفت و گو با خبرگزاری اخبار آنلاین با او، نظریه دورکیم مبنی بر تقسیم کار اجتماعی و عدم گذار از روش‌های مبتنی بر نبردهای برنده و باخته پیش از انتخابات به دوره برقراری نظم جدید پس از انتخابات برای تبدیل فضای پس از انتخابات به یک پیروزی مسالمت‌آمیز استفاده می‌شود. جو برد

تفاوت و رابطه بین قدرت های بازی ساز و بازیکن

این استاد دانشگاه برای ارائه نظریه خود در خصوص تقسیم مددکاری اجتماعی ابتدا بر تمایز بازیساز و بازیگر استناد کرد و گفت: رفتار رأی دهی نامزدها و حامیان آنها در مرکز انتخابات و دولت آینده دارای دو بخش است. : 1- رفتاری که متعلق به سازندگان بازی است. 2- رفتار خاص بازیکنان. بازی سازان آرمان ها و حرکت های انتخاباتی ایجاد می کنند و می توانند جامعه را از نظر توجه به مهم ترین و جدیدترین مسائل به مرحله جدیدی سوق دهند که این خود هنر بزرگی است اما در روز پیروزی این نیروها نباید جای نیروهای دیگری که می توانند در اجرای این ایده ها کارآمد باشند. اگر بین بازی سازان و گیمرها تفاوتی قائل نشویم، بسیاری از مسائل و مشکلات دامنگیر خود می شود. وقتی بازی ساز بعد از برد تبدیل به بازیکن می شود، اشتباهات خود را به طور کامل درک نمی کند. این موضوع ماهیت بازی را از دست سازندگان بازی و بازیگران خارج می کند.

ارامکی در ادامه با اشاره به اینکه باید در یک تقسیم بندی مددکاری اجتماعی از نظر تاریخی و اجتماعی و ماهیت روابط بین بازیگران در دو صحنه مختلف بازی ساز و بازیکن مورد توجه قرار گیرد، گفت: در حس.» بازی سازانی که می توانند نماینده خود را به پیروزی برسانند از قوانین پیروزی در این مرحله آگاه هستند. این با کسانی که قدرت سازماندهی به معنای عملیاتی و اجرای برنامه را دارند متفاوت است. بسیار مهم است که بین کسانی که به طور موثر برنده می شوند و کسانی که برنامه را اجرا می کنند تمایز قائل شویم.

وی سپس به «شاهد این بحث در انتخابات آمریکا» اشاره کرد و گفت: «اعضای کابینه از اعضای حزب هستند، اما همه آنها به دلیل تخصص اعضای هر دو در گرم شدن صحنه سیاسی نقش نداشته اند». سازماندهی مبارزات انتخاباتی با سازماندهی آنهایی که ایده ها را اجرا می کنند متفاوت است.

نیروهای فضایی قبل و بعد از انتخابات

آرامکی در ادامه «ماهیت فضای قبل و بعد از انتخابات» را از منظر تئوریک تحلیل کرد و گفت: بحث قبل از انتخابات بر سر ایجاد فضای تهاجم و حرکت مبتنی بر حذف رقیب، فضای حاکم است . اما پس از انتخابات، یعنی مرحله جایگزینی، اجرای برنامه باید مورد توجه تیم پیروز ریاست جمهوری قرار گیرد. بنابراین، در بسیاری از موارد، کار با یک رقیب می تواند به پیشرفت پروژه ها کمک کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: متأسفانه در ایران اکثر دولت‌های پیروز، حساسیت‌های پیش از انتخابات را به دوران پساانتخابات سوق داده‌اند و پس از پیروزی، به مقابله با بازنده‌ها پرداخته‌اند که انواع و اقسام مشکلات را برای خود به همراه دارد سرمایه اجتماعی در معرض خطر افول است. دولت احمدی نژاد شاهد چنین حرکتی است که پس از پیروزی در انتخابات 1393 به جای پایان دادن به مناقشه و استفاده از سرمایه های کشور برای احیای سرمایه اجتماعی و پیشبرد پروژه ها که عمدتاً سرمایه رقبا بود، در ادامه انتخابات مقدماتی فضای انتخابات را از بین برد. او فراموش کرد که منطق عمل فردای پیروزی با منطق عمل قبل از پیروزی متفاوت است. به همین دلیل است که با انتقال درگیری ها به دوره پس از انتخابات، فروپاشید.»

وی پس از پیروزی در انتخابات 1393 به مناقشه پایان نداد و از سرمایه های کشور برای احیای سرمایه اجتماعی و پیشبرد پروژه هایی که بیشتر آنها سرمایه رقبا بودند استفاده کرد، بلکه به پاکسازی فضای پیش از انتخابات ادامه داد. او فراموش کرد که منطق عمل فردای پیروزی با منطق عمل قبل از پیروزی متفاوت است. با انتقال درگیری ها به دوران پس از انتخابات، یک فروپاشی به وجود آمد

عدم تقسیم کار اجتماعی و عدم تشکیل حزب

وی با تطبیق نظریه تقسیم مددکاری اجتماعی با عملکرد پرسنل پزشکی گفت: از این منظر حامیان مقدماتی پزشکی که برای پیروزی او فضاسازی می کنند قطعا بهترین افراد نیستند. روز برای اجرای پیروزی خود. شجاعانه ترین، اخلاقی ترین، انسانی ترین و سیاسی ترین رفتار در انتخابات، انتقال کادرها به اتاق کار حزب قبل از انتخابات پس از انتخابات برای ایجاد فضای دموکراتیک و دمکراتیک کردن فضا است. ضمناً این فرصت برای سایر نیروهای متخصص مرتبط با همان گرایش با سرمایه ها و تخصص های مختلف ایجاد می شود تا امور را در دست بگیرند.

آرامکی نبود چنین سازوکاری را دلیلی بر تشکیل نشدن احزاب در ایران دانست و گفت: به دلیل نبود چنین رویکردی، هیچ حزبی در ایران تشکیل نمی‌شود زیرا بازی‌سازان قدرت را در دست می‌گیرند و حذف می‌کنند رقیب اگر در صورت پیروزی، بازی سازان به جای روی کار آمدن، وارد جامعه مدنی می شدند، می توانستند به نوعی خود را برای رقابت بعدی آماده کنند و در مقطعی یک سیستم حزبی نیز شکل بگیرد، حتی به نوعی که بر اساس آن آنها همچنین پشتیبانی خود را تحت نظر داشتند. اگر بخواهیم 1. تمام نیروهای مسلح را نابود نکنیم و 2. دولت را سرکوب نکنیم و به سرعت ناپدید نشویم، این راهی است که باید طی کنیم. و 3- فضای مدنی تقویت شود. این مستلزم آن است که افرادی که با موفقیت پیروز می شوند نباید افرادی باشند که پس از پیروزی اجرا می کنند.

وی پس از تمایز بین نیروهای بازیساز و بازیکن، به تشریح «ویژگی های نیروهای بازیکن یا لیدر» پرداخت و گفت: این نیروها 1- در زمینه کاری خود متخصص هستند 2- از درگیری و بدخواهی به دور از انتخاب هستند. 3- مشکلاتی را که نیروها قبل از انتخابات ندیدند مانند مشکلات زندگی مردم را می بینند و به رفع آنها توجه می کنند. 4- به ماهیت دو نیرو توجه کنید: یکی در کار سیاسی به ماهیت نیرو و از سوی دیگر به قدرت کارشناسی در بخش اجرایی توجه می شود.

چرا نیروهای سیاسی و اجتماعی آسیب می بینند؟

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه «اگر تقسیم کار اجتماعی را قبول نکنیم، ضرر بزرگی را می پذیریم»، گفت: ما قبول نداریم که بازی قبل از پیروزی با بازی بعد از پیروزی متفاوت باشد همچنین نامزدهای ریاست جمهوری باید اطمینان حاصل کنند که قبل و بعد از پیروزی با هم تفاوت دارند. از فردای پیروزی، نامزد ریاست جمهوری باید نقش حزبی و جناحی خود را رها کند و رئیس جمهور ملی شود، نه رئیس یک جناح یا هویت سیاسی خاص. رئیس جمهور کشور نیز باید مشکلات گروه رقیب و حل آنها را در دستور کار خود قرار دهد. »

آرامکی گفت: نیروهای اجرایی دارای فناوری، مهارت، تخصص و علاقه هستند و سرمایه آنها سرمایه متفاوتی است، بنابراین با در نظر گرفتن منافع ملی، نیروها قبل از پیروزی بر اساس منافع حزبی و گروهی حرکت می کنند. دوم، قوه مجریه باید بر اساس منافع جامعه و منافع ملی حرکت کند. در حالت اول باید رقیب را حذف کرد و در دومی باید رقیب را وارد چرخه روابط کرد تا از تنش ها و درگیری ها کاسته شود و درگیری های قبل از انتخابات به درگیری های پس از انتخابات منتقل نشود.

این استاد دانشگاه در خصوص ویژگی های دیگر بازی سازان و بازیگران گفت: کسانی که توانایی الهام بخشی دارند، در سلسله مراتب اولویت ها، هرکسی می تواند کاری انجام دهد. من استاد دانشگاه هستم و وظیفه ام این است که در این عرصه و در عالم اندیشه فعالیت کنم. بنابراین مدیرکلی اداره قند کشور اشتباه بزرگی است. بنابراین هرکس بر اساس تخصص خود موضع گیری کند تا راه برای ایجاد فضای تنفس و آرامش و افزایش قدرت حل مشکلات برای مردم باز شود.

بیشتر بخوانید:

آزادارمکی: اصولگرایان از زمانی که به قدرت رسیده اند فقط به رادیکالیزه شدن طبقه متوسط ​​کمک کرده اند/ اعلام خطر می کنم.
خشونت علیه سنت به خشونت مدنی تبدیل شده است/ایرانیان به زندگی غیررسمی روی آورده اند
آزاد ارامکی: نظام سیاسی نسبت به مشارکت بالای مردم توهماتی دارد. این بیچاره ها چقدر باید به صدای اصولگرایان و اصلاح طلبان گوش دهند؟

216216

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما