اخبار روز

احتمال وقوع سیل در 16 استان کشور وجود دارد

سازمان هواشناسی کشور نسبت به فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری محلی به ویژه در بعدازظهر همراه با رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و در نقاطی گرد و غبار هشدار زرد داد.

به گزارش همشهری آنلاین، با توجه به این هشدار، استان های زیر در زمان اعلام شده با خطر جوی مواجه خواهند شد:

دوشنبه 14 دی ماه 1403: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، گلستان، ارتفاعات استان های گیلان، مازندران، قزوین، البرز، تهران، سمنان و خراسان شمالی، جنوب غربی کرمان، شمال و شرق هرمزگان و همچنین جنوب سیستان. و بلوچستان

سه شنبه 14 بهمن 1403: نیمه شمالی استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل، شمال خراسان رضوی، خراسان شمالی شرقی، مازندران، گلستان، ارتفاعات استان های البرز، تهران و سمنان، جنوب غربی کرمان، شمال و شرق. هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان

چهارشنبه 14 اسفند 1403: اردبیل، نیمه شمالی آذربایجان شرقی، شمال غربی آذربایجان، مازندران، گیلان شرقی، البرز، تهران و ارتفاعات سمنان، شمال خراسان رضوی، جنوب غربی کرمان، شمال و شرق هرمزگان و همچنین جنوب سیستان و بلوچستان.

پنج شنبه 14 فروردین 1403: اردبیل، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، ارتفاعات استان های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان، جنوب کرمان و سیستان. و استان های بلوچستان و همچنین در شمال و شرق هرمزگان.

جمعه 1403/05/05: اردبیل، استان های شمالی آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و خراسان شمالی، ارتفاعات استان های گیلان، مازندران، گلستان، زنجان و قزوین، استان های جنوبی کرمان و سیستان و بلوچستان و شمال و شرق هرمزگان.

در نتیجه این خطر جوی، احتمال آبگرفتگی موضعی معابر، احتمال جاری شدن آب، رعد و برق، لغزندگی به ویژه در جاده ها و گردنه های کوهستانی، احتمال آسیب به سازه های موقت و محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید وجود دارد. گرد و غبار در مناطق آسیب پذیر، کاهش دید و بدتر شدن کیفیت هوا، احتمال آسیب به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها، بیلبوردها، داربست ها و سازه های موقت، احتمال سقوط اجسام از ارتفاعات و احتمال شکستگی نهال و… درختان بالغ پیش بینی شده است.

عدم برپایی یا برپایی چادر مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط در هنگام فعالیت های طبیعت گردی و کوهنوردی به ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از چرای دام و تردد پیاده روی در حاشیه رودخانه ها و ارتفاعات، اطمینان از استحکام سازه های موقت، لایروبی دهانه پل ها، کانال ها و قنات ها، خودداری از محلول پاشی و محلول پاشی باغ ها و مزارع، انتقال گیاهان برداشت شده به مکان های سرپوشیده و احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودروها در کنار ساختمان های نیمه کاره و قدیمی. درختان توصیه های سازمان مذکور می باشد.

وزش باد شدید و گرد و خاک در 11 استان

سازمان هواشناسی همچنین نسبت به افزایش شیب فشار، نسبتا شدید تا وزش باد شدید و ایجاد گرد و غبار در مناطق آسیب پذیر هشدار زرد دیگری صادر کرد.

با توجه به این هشدار، استان های زیر در زمان اعلام شده با خطرات جوی مواجه خواهند شد:

دوشنبه 1 اردیبهشت ماه 1403: خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی رضوی، شرق و جنوب سمنان، اصفهان، قم، مرکزی، یزد و خوزستان.

سه شنبه 14 بهمن 1403: خراسان جنوبی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، شرق و جنوب سمنان، اصفهان، قم، مرکزی، یزد و تهران جنوبی.

چهارشنبه 14 اسفند 1403: خراسان جنوبی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، قم، شمال مرکزی، یزد، اصفهان و تهران جنوبی.

پنجشنبه 14 فروردین 1403: خراسان جنوبی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، قم، اصفهان، یزد، شمال مرکزی، البرز و تهران جنوبی.

جمعه 1403/05/05: خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، کرمان، شرق و جنوب سمنان، یزد و شمال اصفهان.

در نتیجه این خطر جوی در مناطق مستعد گرد و غبار، احتمال آسیب به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها، بیلبوردها، داربست ها و سازه های موقت، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط اجسام از ارتفاع وجود دارد. و احتمال شکستگی نهال ها و درختان کهنسال پیش بینی می شود.

از کوهنوردی در کویر خودداری کنید، در ترافیک مراقب باشید، با گلایدر و هلیکوپتر حرکت نکنید، به استحکام سازه های موقت توجه کنید، در فعالیت های کوهنوردی دقت کنید، در کارهای ساختمانی مراقب باشید، خودروها را در مجاورت ساختمان های نیمه کاره پارک نکنید. و درختان کهنسال و عدم سمپاشی باغات و مزارع با کود، استفاده از حفاظ برای نهال و بسته نگه داشتن درب نهالستان ها از توصیه های این سازمان است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا