اخبار روز

احتمال ورود سویه جدید کرونا هماند سال ۱۳۹۸!/ جزئیات خبر

در این دوران، به دست آوردن اطلاعات درباره روند پاندمی کرونا و واریانت‌های جدید، بسیار ضروری است. با این وجود، طبق تعریف استاندارد اپیدمیولوژی، باید حداقل در کشور خودمان این اپیدمی را به عنوان مسئله‌ای که تا حد زیادی مهار شده است، در نظر بگیریم.

حمید سوری*

باید تمرکز ما را بر لزوم بیشتری در تلاش‌های وزارت بهداشت برای حفظ هشیاری داشته باشیم، تا به همان شکلی که در سال ۱۳۹۸ اتفاق افتاد، دچار سهل‌انگاری نشویم.

با گذر زمان، اعلام واریانت‌ها و ساب واریانت‌های جدید کروناویروس امری معمول شده است. در این روزها، اخباری از انتشار واریانت‌های اریس و فورناکس که در نیویورک درحال گسترش هستند، به گوش می‌رسد. این وضعیت باعث افزایش تعداد مبتلایان و افزایش تعداد بستری‌شده‌ها در بیمارستان‌ها شده است.

اطلاعات کسب شده درباره روند پاندمی کرونا و واریانت‌های جدید، بسیار حائز اهمیت است. اما طبق تعریف استاندارد اپیدمیولوژی، ما باید حداقل در کشور خودمان این پاندمی را به عنوان یک مشکل حل‌شده در نظر بگیریم.

این مسئولیت به عهده نظام سلامت در هر کشوری است و شامل آمادگی و رصد جدی از طغیان‌های بروز شده در کشور می‌شود. از آنجا که در کشور ما این اقدامات مهم به خوبی انجام نشده‌اند، نمی‌توان از آنها خبر داد.

در این شرایط دیگر نمی‌توان از مردم خواست که توصیه‌هایی مانند رعایت فاصله اجتماعی، شستشوی دست‌ها، استفاده از ماسک، محدودیت در سفر و در خانه ماندن را رعایت کنند. به نظر می‌رسد تقریباً تمامی مردم جهان پس از تأیید حدود ۷ میلیون مورد مرگ و خسارات جدی اقتصادی، اجتماعی و روانی ناشی از پاندمی، به زندگی عادی بازگشته‌اند. این واقعیت نگران‌کننده است و متاسفانه همچنان از وزارت بهداشت خبری از تدابیر مؤثر در این شرایط به گوش نمی‌رسد.

دو مفهوم ضروری، یعنی آمادگی و پاسخ سریع، در این موقعیت راهکارهای خاصی دارند که به ندرت در کشور ما مشاهده می‌شوند. به نظر می‌رسد باید تمرکزمان را بر تقویت هشیاری و تدابیر بهداشتی در وزارت بهداشت متمرکز کنیم، تا از تجربه ناگوار سال ۱۳۹۸ جلوگیری شود.

* اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا