به گزارش پی ام آپ، با گذشت زمان تسخیر کانال سه میلیون واحدی شاخص کل که کارشناسان طبق روند ماه های اول تا پایان سال قابل دستیابی می دانستند، در حال دور شدن بود. در پایان ماه اوت، بازار به جایی رسید که اگر نگوییم، وضعیت مرداد سال 99 بدتر بود، هیچ کدام از آن روزها را نداشت. به نظر نمی رسید بازار سهام بتواند راهی برای خروج از باتلاقی پیدا کند که با تصمیمات شبانه، تصمیمات فوری و دستورات سیاستگذاران در حال عمیق شدن بود، اما با ورود شهریور، عطش صف های فروش در بورس فروکش کرد و سرانجام در اوایل هفته جاری داشبورد بازار سرمایه پس از مدت ها سبز شد. تداوم رشد شاخص کل و همچنین حجم و ارزش معاملات و تغییر سیاست هایی که از ابتدا چنین وضعیتی را در بازار سرمایه ایجاد کرده بود، این خوش بینی را به وجود آورد که روند منفی بازار به پایان رسیده است. شاهد آغاز روند مثبت در بورس خواهیم بود.

شاخص کل بورس از ابتدای هفته و در سه روز اخیر 7.07 درصد رشد داشته و در مجموع 742 میلیارد سرمایه‌دار وارد بورس و فرابورس شده‌اند. نگاهی به وضعیت صنایع از نظر ورود و خروج پول نشان می دهد که احتمالا خبرهای خوشی از سرعت تغذیه به پتروشیمی ها رسیده است. بخش‌های چندصنعتی، مواد شیمیایی و فرآورده‌های نفتی بیشترین ورود پول را داشتند، در حالی که بانک‌ها، بیمه‌ها و صندوق‌های بازنشستگی و مواد معدنی غیرفلزی بیشترین ورودی پول را داشتند.

اگرچه برخی سیاست ها در حوزه قیمت پتروشیمی و قیمت خودرو که باعث افزایش بی اعتمادی و در نتیجه خروج پول از بورس شده بود، ظاهراً در حال تغییر است که اعتماد و در نتیجه سرمایه را به بازار باز خواهد گرداند. بازارها و شدت جنبه های منفی جدول کاهش می یابد، اما با وجود کاهش انتظارات تورمی و همچنین اصرار دولت بر کنترل نرخ دلار در بازار آزاد و نیمه دوم دلار، به نظر می رسد شاهد رشد نباشیم. . شارپ در بازار سرمایه و عدد شاخص کل. در یک پیش‌بینی منطقی، تنها می‌توان تحول عادی بازار سرمایه را تا پایان سال متصور بود که به کمک شناسایی مزایای شرکت‌ها در گزارش عملکرد ۶ و ۹ ماهه، می‌توان پیش‌بینی کرد.

بالاخره اوضاع سفید می شود.

احمد اشتیاقی، تحلیلگر بازار سرمایه در این خصوص گفت: با توجه به اینکه تصمیم دولت در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها نسبت به نوع خریدی که دیروز انجام شد به سمت پایین تنظیم شده است، قطعا این موضوع به بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه کمک می کند. و حداقل بخشی از بازار را از بی اعتمادی می سازد. اما بعید به نظر می رسد که انتظار داشته باشیم این مشکلات منجر به افزایش شدید بازار سرمایه شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که با سیاست هایی که دولت در پیش گرفته، انتظارات تورمی کاهش یافته و به برکت موفقیت دولت، دلار زیر کانال 50 هزار تومان باقی مانده است. علاوه بر این، طبق شواهد، بانک مرکزی اجازه رشد نیمه دوم دلار را نمی دهد. علاوه بر این مصوبات اخیر موید تثبیت قیمت‌ها است و از سوی دیگر قیمت محصولات شرکت‌های صادرکننده همچنان بر اساس ارز نیمه دوم سال خواهد بود و در عین حال نرخ سود بانکی بالاتر از 25 درصد است.

بیشتر بخوانید: رشد انفجاری شاخص بورس تهران در راه است؟

اشتیاقی افزود: با این سخنان بعید است که بازار در یک روند صعودی قوی قرار گیرد. اما به تدریج و با انتشار گزارش عملکرد شش ماهه شرکت های سهامی عام و بر اساس شرایط تورمی و نرخ سود سپرده های بانکی، بازار در نهایت یک P/E برای خود رقم می زند و بر این اساس، سهام تعیین می شود. در محیطی آرام و بر اساس شرایط اساسی خرید و فروش می شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص احتمال رشد در روزهای اخیر گفت: موج صعودی روزهای اخیر ممکن است بازار سرمایه را در کوتاه مدت و به طور موقت با توجه به اخباری که در مورد نرخ سود به دست می آید رشد کند. پتروشیمی و واگذاری بلوک خودرو. اما آنچه برای شکل گیری روند مثبت در بازار مهم است نرخ دلار است که دولت آن را در کانال 38500 تومان برای شرکت های صادرکننده مسدود کرده و اجازه رشد آن را نخواهد داد.

وی افزود: از سوی دیگر به دلیل کنترل نرخ دلار در بازار آزاد، انتظارات تورمی به زیر 50 هزار تومان کاهش یافته و سود بانکی بالای 25 درصد است و با وجود همه این عوامل نمی توان انتظار رشد شدید داشت. . در بازار سرمایه اما به تدریج با توجه به شرایط متغیرهای کلان اقتصادی می توان انتظار داشت که بازار از شاخص دو میلیون واحدی عبور کند. بر این اساس پیش بینی می شود تا پایان سال شاخص کل بورس به دو میلیون و 700 هزار واحد برسد و این رشد به دلیل سودهایی است که شرکت ها در حساب های 6 و 9 خود شناسایی خواهند کرد. کارایی.

استیاقی تاکید کرد: نمی توان انتظار داشت در مدت زمان کوتاه و قبل از پایان سال، بازار حرکت مثبتی صعودی داشته باشد و به مجموع سه میلیون دستگاه برسد. به نظر شما با توجه به اینکه قیمت ها با سود جاری در محور ششم زیر ارزش ذاتی و P/E هستند، بازار سرمایه می تواند به تدریج به همین عدد افزایش یابد و به دلیل کاهش انتظارات تورمی نمی توان بیش از این انتظار داشت.

این تحلیلگر بورس، رشد شاخص کل را منوط به افزایش قیمت دلار دانست و اظهار داشت: با توجه به توافقات سیاسی که تاکنون انجام شده، بعید است که شاهد رشد قیمت دلار باشیم. دلار دولت با موفقیت هایی که تاکنون در توافقات داشته، توانسته نرخ دلار در بازار آزاد را زیر 50 هزار تومان نگه دارد. اما اگر اتفاق دیگری بیفتد که منجر به افزایش قیمت دلار شود، این احتمال وجود دارد که بیش از آن چیزی که در حال حاضر پیش بینی می شود رشد کند. با این حال، عامل اصلی رشد بازار همچنان نرخ ارز است.

و ادامه داد: بحث نرخ دلار کاملا به فضای سیاسی بستگی دارد. با توجه به توافقاتی که تاکنون در خصوص آزادسازی دلارهای بلوکه شده انجام شده است، در صورت حصول توافق ثانویه می تواند تراز پولی کشور را مثبت کند و در این صورت دلار تا پایان در همین محدوده تثبیت می شود. از سال.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *