اخبار روز

سیاست کمپانی های خودرو سازی برای گران فروشی خودرو! / گرانی 35 تا 38 درصدی خودروهای کارخانه‌ای!

علارغم وجود خودروی شاهین در پارکینگ سایپا اما همچنان کسانی که برای خرید این خودرو ثبت نام کرده اند از این وضع شاکی هستند زیرا مسئولان کمپانی ها منتظر ازایش قیمت 35 تا 38 درصدی هستند.

به گزارش پی ام آپ به نقل از منیبان، روزنامه ایران از خودداری خودروسازان از تحویل خودروهای ثبت نامی به مردم به امید افزایش قیمت ها توسط شورای رقابت خبر داد.

خودروسازان با ارائه مدارک و اخذ مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت اقدام به افزایش مجدد قیمت محصولات خود کردند.

به نظر می رسد باید به خودروسازان و مونتاژکاران اجازه داد تا برای مجوز افزایش مجدد قیمت ها مدرک بگیرند. آنها می دانند که شورای رقابت به درخواست آنها برای افزایش قیمت “نه” نمی گوید. با رویه ای که شورای رقابت اتخاذ کرده است، خودروسازان و مونتاژکنندگان عملا به آن عادت کرده اند.

اخبار شورای رقابت حاکی از آن است که این شورا در حال بررسی قیمت ها است. به همین دلیل خودروسازان برای دومین بار در سال جاری به دنبال افزایش قیمت هستند و اطمینان دارند شورای رقابت به درخواست آنها پاسخ می دهد.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفت: در پایان تیرماه سال جاری مجدداً صورت های مالی خودروسازان بررسی و هزینه های 1401 محاسبه شد و بر اساس محاسبات شورای رقابت، قیمت پایه خودروها باید افزایش 35 تا 38 درصدی داشته باشد، رشد قیمتی که سازمان حمایت تأیید کرده، اما یک هفته است که شورای رقابت در این مورد تعلل می‌کند.»

شرکت های خودروسازی برای رسیدن به هدف خود (افزایش قیمت ها) و قانع کردن شورای رقابت مبنی بر پیچیده بودن وضعیت تولید خودرو، پا را فراتر گذاشته و اقدامی را اتخاذ کردند که در تضاد کامل با سیاست های دولت و به ویژه وزارت صمت است. خودروسازان با وجود خودرو در پارکینگ های خود (بر اساس عکس های ماهواره ای) از فروش خودرو به مردم خودداری می کنند. چندین هزار خودرو در پارکینگ های خودروسازان نگهداری می شود و افرادی که در سامانه یکپارچه خودرو ثبت نام کرده اند هنوز نتوانسته اند خودروهای خود را جمع آوری کنند.

یکی از خودروهایی که بیشتر متقاضیان را نگران می کند، خودروی شاهین است. ثبت نام کنندگان سامانه یکپارچه بیش از 5 ماه است که پول خودروی شاهین جی را به حساب سایپا واریز می کنند اما خودرو به آنها تحویل داده نشده است.

این خودروساز برای توجیه عدم تحویل خودرو به مردم، قاعده را بهانه کرد و اعلام کرد که تحویل شاهین برای تجهیز به ESC (سیستم کنترل پایداری الکترونیکی) به تاخیر افتاده است. اما طبق تصاویر ماهواره ای و مستندات موجود تعداد زیادی خودرو شاهین در پارکینگ سایپا آماده تحویل هستند.

بزرگترین دلیلی که شاهین و سایر خودروها در اختیار مردم قرار نگرفته افزایش قیمت است. خودروسازان به بهانه این قانون زمان می خرند تا شورای رقابت درخواست افزایش قیمت آنها را امضا کند و سپس تعداد قابل توجهی خودرو به بازار عرضه کند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا