اخبار گیلان

اجرای 480 برنامه فرهنگی کتابخانه های عمومی گیلان!

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با اعلام اجرای 480 ویژه برنامه فرهنگی به مناسبت سی و یکمین هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان، گفت: در این هفته چهار شعبه کتابخانه عمومی در شهرستان های رشت، شفت، شهرستان شفت افتتاح می شود. لاهیجان و املش بازگشایی شد.

پی ام آپلود، یاسر تقوی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان همزمان با آغاز هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، ضمن تبریک به همه کتابداران، کتابخوانان، اندیشمندان و ادبا و فعالان عرصه کتاب، گفت: حوزه کتاب و کتابخوانی که امسال برنامه بزرگداشت هفته کتاب را با شعار «آینده خواندن است» آغاز می کنیم و از همه مردم گیلان دعوت می کنیم تا به عضویت کتابخانه های عمومی درآمده و از امکانات این مجموعه های فرهنگی استفاده کنند.

تقوی با بیان اینکه امروزه کتابخانه های عمومی با ورود به عرصه های فرهنگی، اجتماعی و هنری و همچنین حمایت از کسب و کارهای کوچک عرصه ای برای حضور همه علاقمندان و اقشار مختلف مردم است، به فعالیت های متنوع این فرهنگسراها اشاره کرد. گفت: با توجه به در کتابداران و علاقه مندان تجربه و استفاده از برنامه ها و حلقه های متعدد با مراجعه به کتابخانه های عمومی مختلف در نیازسنجی های انجام شده در مناطق مختلف استان است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین با اشاره به توسعه کتابخانه های عمومی در استان گیلان به عنوان یکی از برنامه های اصلی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، بیان کرد: سرانه کل کتابخانه های عمومی استان گیلان است. اکنون 27 هزار متر مربع است، وی گفت: بر اساس جمعیت 2 میلیون و 530 هزار نفری این استان، ارزش سرانه یک متر به ازای هر 100 نفر است که بر اساس چشم انداز 1404 باید به ازای هر 100 نفر جمعیت هشت متر شود.

وی تصریح کرد: بر اساس استانداردهای ملی برای هر نفر باید چهار کتاب باشد. این در حالی است که با وجود یک میلیون و 300 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های استانی، از نظر جمعیت استانی بسیار عقب هستیم.» تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های استان برای هر نفر کمتر از یک کتاب است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گفت: امروز نزدیک به 58 هزار عضو فعال در حوزه کتابخانه داریم که با توسعه زیرساخت های مطالعاتی این تعداد افزایش چشمگیری خواهد داشت.

تقوی در ادامه بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت به عنوان بزرگترین و مدرن ترین کتابخانه شمال کشور را یکی از مهمترین پروژه های فرهنگی دانست و اظهار داشت: با تکمیل و بهره برداری کامل از این مرکز فرهنگی، سرانه منطقه مطالعاتی استان گیلان 25 درصد افزایش وزن خواهد داشت. وی سایر شاخص های مطالعاتی گیلان را از نتایج ملموس افتتاح کتابخانه مرکزی عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین به برنامه های کلان اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در سی و یکمین هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار اشاره کرد و از اجرای 480 برنامه فرهنگی در این هفته خبر داد.

وی گلزارهای شهدای استان گیلان، دیدار کتابداران و کارکنان کتابخانه های عمومی استان با خانواده معظم شهدا، برگزاری محفل انس با قرآن به مناسبت سالروز رحلت حضرت آیت الله العظمی(ره) را شکوفا کرد. طباطبایی به عنوان مفسر بزرگ آیات قرآن، عضویت رایگان در کتابخانه ها و بخشودگی دیرکرد کتاب های امانتی، مراسم ختم ویژه. برنامه ترانم باران مشیره با حضور دانش آموزان مدرسه ولایت، برگزاری مراسم تجلیل از مقام کتابداران، کتابخوانان و مروجان کتاب گیلان، اجرای کمپین اهدای کتاب با هدف اهدای کتاب های مردمی به کتابخانه های عمومی، دیدار با نویسندگان و فرهنگیان استان، برگزاری محافل و نشست کتابخوانی کارکنان دستگاه های اجرایی از جمله بهزیستی و نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس استان گیلان و سازمان منطقه آزاد انزلی از برنامه های این برنامه است. اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در هفته جاری

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین توسعه و احیای کتابخانه های عمومی استان را از برنامه های اصلی این مجموعه در ادوار مختلف دانست و تصریح کرد: در هفته کتاب امسال چندین کتابخانه عمومی با اجرای برنامه نوسازی و نوسازی می شوند. افتتاح و بازگشایی چهار باب کتابخانه عمومی در روستاهای رشت، املش، لاهیجان و کلاشم شهرستان شفتخبرداد.

تقوی در پایان ابراز امیدواری کرد: هفته کتاب امسال فرصت مناسبی برای معرفی دستاوردها و خدمات کتابخانه های عمومی به عموم مردم استان گیلان باشد.

گفتنی است، استان گیلان هم اکنون دارای 101 فرهنگسرا برای پاسخگویی به نیازهای مطالعاتی مردم است که 85 کتابخانه عمومی نهادی، 15 کتابخانه عمومی تعاونی و 1 کتابخانه عمومی مستقل است. مردم گیلان می توانند با عضویت در یکی از کتابخانه های عمومی نهادی از امکانات تمامی کتابخانه های عمومی ایران بهره مند شوند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا