اخبار روز سینما

اجرای سه غول «ساعت خوش» در عرصه کارگردانی فیلم در آستانه اکران فیلم «6 صبح» ساخته مهران مدیری | مهارت ها

دومین فیلم صبح چهارشنبه مهران مدیری مرداد این ماه اولین نمایش خود را آغاز می کند. طبق اطلاعات موجود در تیزر، این فیلم برخلاف دیگر آثار این کارگردان، آتش زا و جدی است. مهران مدیری از جمله کارگردانانی است که طی سالیان متمادی جایگاه ویژه ای در ساخت نمایش های کمدی و بازی در نقش های مختلف برای خود رقم زده و در کنار رضا عطاران و سعید آقاخانی از چهره های موفق عرصه طنز به شمار می رود. ، همه آنها با سریال پرطرفدار ساعت خوش چهره شدند. این سه نفر پس از ساخت چندین سریال موفق وارد عرصه کارگردانی فیلم شدند و آثاری خلق کردند. مهران مدیری به عنوان برجسته ترین عضو این گروه سه نفره با فیلم «6 صبح» وارد رقابت سینمایی می شود.

به گزارش بازتاب آنلاین، مهران مدیری، رضا عطاران و سعید آقاخانی از جمله چهره هایی هستند که با «ساعت خوش» درخشیدند و توجه ها را به خود جلب کردند و در عرصه کمدی غول پیکر شدند. همانطور که گفته شد این سه با «ساعت خوش» به شهرت رسیدند و از دهه هفتاد به بعد به عنوان کارگردان، بازیگر و نویسنده فعالیت های مهمی در سینما و تلویزیون انجام دادند. در طول این سال ها، آنها جوایز متعددی دریافت کرده اند و موفقیت های زیادی در حرفه خود داشته اند. به بهانه اکران پیش رو فیلم سینمایی «6 صبح» نگاهی می اندازیم به کارنامه و سمت های این سه فرد شاخص که در زمان خوبی شروع کردند.

مهران مدیری ساعت 17 / 6 صبح

«6 صبح» دومین ساخته مهران مدیری است که یک فیلم اجتماعی و اجتماعی است.

مهران مدیوری پس از «ساعت خوش» به عنوان مهمترین کارگردان سریال طنز ایرانی به فعالیت خود ادامه داد. او 16 فیلم کمدی برای تلویزیون تولید کرد و در همه آنها بازیگر نقش اول بود. ماندیر با سریال های «پاورچین»، «شبهای برره» و «مرد هزار چهره» به جایگاه ویژه ای در تلویزیون دست یافت. بعد از «مرد دو هزار چهره» به سراغ ساخت سریال «کافه تلخ» رفت، اما به جای تلویزیون، آن را در شبکه نمایش خانگی پخش کرد. زمانی که خارج از فضای تلویزیون رونقی در سریال سازی به این شکل وجود نداشت. «قهوه تلخ» مثل یک بمب به صدا درآمد و باعث شد یک مدیر موفق هم در این فضا ظاهر شود. «قهوه تلخ» اگرچه پایان خوشی نداشت اما اثری موفق در کارنامه این کارگردان به حساب می آمد. سریال «ویلای من» تجربه خوبی برای یک مدیر است نبود اما پس از آن دوباره با آهنگ کمدی «شوخی کردم» توجه ها را به خود جلب کرد. در دهه 90 همکاری این کارگردان بار دیگر با تلویزیون ادغام شد و پس از ساخت سریال درحاشیه به عنوان مجری برنامه «دورهمی» از شبکه نسیم به کانون توجهات بازگشت. پس از آن بود که او شروع به ساخت اولین فیلمش «پنج بعد از ظهر» کرد. فیلمی که علیرغم انتظار، موفقیتی را که باید به دست نیاورد. پس از آن مدیری سریال پرطرفدار «هیولا» را با همکاری پیمان قاسم خانی برای شبکه داخلی کارگردانی کرد و بار دیگر به اوج بازگشت. فصل دوم این سریال با نام «دراکولا» اثری قابل توجه است. نبود و پس از آن، کارگردانی تصمیم گرفت تا ساخت فیلم جدیدش «6 صبح» را آغاز کند. فیلمی که قرار است از 3 باشد. مرداد روی پرده سینما باشد «6 بعد از ظهر» یک درام اجتماعی مهیج است که تجربه جدیدی برای یک کارگردان باسابقه است. اخیرا مدیری نیز کارگردانی مسابقه «اسکار» را بر عهده داشت. یک مسابقه سرگرم کننده که خیلی زود به پایان رسید.

رضا عطاران خواب می بینم / فرش قرمز / دراکولا

دومین فیلم مهران مدیری در مقام کارگردان به نام
رضا عطاران پس از فیلمبرداری فیلم «دراکولا» هشت سال است که پشت دوربین نرفته است.

عطاران یکی از بازیگرانی بود که توسط مهران مدیری کشف شد و در اوایل دهه هفتاد به واسطه «ساعت خوش» به شهرت رسید. پس از آن در 9 کار تلویزیونی به عنوان بازیگر حضور یافت و در دهه 70 با ساخت «سیب خنده» و «قطار ابدی» وارد عرصه کارگردانی شد. بعدها چند سریال کمدی مهم در تلویزیون ساخت. سریال هایی مثل «خانه بهدوش»، «متهم فرار کرد»، «ترش و شیرین»، «بزنگاه» و… که همچنان از آثار موفق و پرمخاطب محسوب می شوند. عطاران از سال 1355 وارد سینما شد و تاکنون در بیش از 40 فیلم بازی کرده است. یکی یکی از عوامل موفقیت در فروش فیلم است. عطاران سه فیلم «رویا»، «رد کارپت» و «دراکولا» را در سینما ساخت. آثاری که برخلاف سریال هایشان نتوانستند مخاطبان زیادی را جذب کنند. او علاوه بر بازی در نقش های کمدی، بارها در فیلم های جدی نیز ظاهر شد. «قرنطینه»، «راهرو»، «آب نبات چوبی» و «روشن» از آثار جدی او هستند. عطاران برای بازی در فیلم های «طبقه حساس» و «روشن» سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد و سیمرغ بهترین کارگردانی اولین فیلم را برای ساخت «خوم میعاد» دریافت کردند. او سال گذشته با بازی در سریال «یادداشت» به کارگردانی کیارش اسدی زاده توجه بسیاری را به خود جلب کرد. عطاران این روزها مشغول بازی در فیلم «سد غمگین» به کارگردانی پدرام پورامیری است.

لامپ سعید آقاخانی 100

دومین فیلم مهران مدیری در مقام کارگردان به نام
«لامپ 100» تاکنون تنها ساخته سعید آقاخانی محسوب می شود.

سعید آقاخانی در نقش رضا عطاران یکی او یکی از اعضای تیمی بود که مهران برای کارگردانی سریال کمدی «پرواز 57» انتخاب کرد و بعدها با «ساعت خوش» به شهرت رسید. از اوایل دهه 70 او در نزدیک به 30 سریال و فیلم تلویزیونی بازی کرد. بازی سعید آقاخانی در سینما به دو دسته قبل و بعد از بازی در فیلم «خداحافظ طولانی» به کارگردانی فرزاد موتمن تقسیم می شود. او برای ایفای نقشی جدی متمایز شد و سیمرغ بهترین بازی را از آن خود کرد. پس از آن در نقش‌های جدی از جمله «کامیون»، «بنفشه آفریقایی»، «سوگند»، «خون» و… آقاخانی به‌عنوان کارگردان نمایش‌های کمدی نیز جایگاه ویژه‌ای کسب کرده است. در سال ۱۳۸۵ سریال «روزگار خوش حبیب آقا» را به عنوان اولین کار خود ساخت. بعدها در این زمینه فعالیت خود را ادامه داد و سریال های «عید امسال»، «راه دررو»، «خوش نماها»، «زنبابا»، «نقطه سرخط»، «دزد و پلیس»، «خروس»، «روزهای بد» را ادامه داد. «بامر استاندارد» و «نون.خ» را کارگردانی کرد؛ آثاری که به جز چند نمونه خاص، کمدی معمولی تلویزیونی محسوب می شدند. آقاخانی در سینما هم تجربه کرد و فیلم «لامپ صد» را ساخت. برخلاف سریال تلویزیونی اش. برای ساخت «لامپارا 100» به موضوع کمدی نپرداخته و به معضلات اجتماعی پرداخته است، اما در حال حاضر «نون خا» مهم‌ترین اثر او محسوب می‌شود.

فیلم سینمایی «6 صبح» به نویسندگی و کارگردانی مهران مدیری و تهیه کنندگی علی اوجی چهارشنبه سوم مرداد روی صفحه ظاهر خواهد شد. سمیرا حسن پور، مهرداد صدیکیان، مونا فرجاد، مهران مدیری، تینو صالحی و… بازیگران این فیلم هستند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا