تینا مزدکی: رضا تقی پور نماینده تهران در مجلس و وزیر ارتباطات در دولت احمدی نژاد در یک برنامه تلویزیونی به مجری این برنامه پاسخ داد: آقای دکتر در بسیاری از تصاویر ماهرانه با بسیاری از مسئولان به ویژه در شورای اسلامی و ادارات مختلف سروکار دارید. از عکاسان و با اشاره به اینکه با تلفن همراه خود عکس می گیرند، گوشی های تلفن همراه بسیاری از افراد برند آیفون است و این برند قانوناً اجازه ورود به کشور را ندارد، گفت: باید بگوییم که متاسفانه این آسیب پذیری ها قطعا وجود دارد و همچنین جالب است که iOS یا سیستم عامل این دستگاه ها اصلاً اجازه نصب نرم افزارهای امنیتی را ندارند.

وی همچنین در این برنامه گفت که شخصی که آیفون دارد قطعا نمی تواند نرم افزار امنیتی بومی را در آن نصب کند و این بدان معناست که ما این دستگاه را به طور کامل و بدون محدودیت و بدون هیچ گونه حفاظتی در اختیار سازنده قرار داده ایم که به این معنی است که به هیچ وجه زمان لازم نیست. این امکان وجود دارد که اتفاقی مشابه آنچه برای پیجرها در لبنان رخ داد برای آنها نیز رخ دهد.

در ادامه سخنان این نماینده مجلس که سابقه وزارت در دولت احمدی نژاد را داشت، با آرین اقبال کارشناس حوزه فناوری اطلاعات گفت وگو کردیم. این کارشناس گفت: جای تعجب است که فردی که قبلا وزیر ارتباطات بوده و دارای مدرک دکتری در رشته فنی بوده چنین مطالب کذب را منتشر کند. یکی یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که برخی از انفجارها مربوط به بخش های نظامی و اطلاعاتی است و من گزارش خاصی در این زمینه ندیده ام. یکی دیگر از مشکلات مربوط به باتری است. واقعیت این است که روند انفجار باتری کند است. به عنوان مثال، اگر در اینترنت جستجو کنید و گوشی هایی را ببینید که به دلیل اتفاقات جانبی مانند ضربه به دستگاه یا عملکردهای معیوب در حین ساخت منفجر شده اند، خواهید دید که این فرآیند به سرعت انجام نمی شود.

وی درباره فازهای انفجار باتری تلفن های همراه گفت: قبل از اینکه گوشی منفجر شود ابتدا آنقدر داغ می شود که دست مردم می سوزد. اتفاقی که برای باتری می افتد این است که اکسید می شود و سپس منفجر می شود. این جریان باعث پاره شدن باتری در ضعیف ترین نقطه می شود. یا ترک فقط در برابر دود و آتش مقاوم است یا اصلاً مقاوم نیست و در جای خود خرد می شود و آتش می گیرد. در واقع آنچه برای باتری اتفاق می افتد آتش سوزی است نه انفجار. به گفته کارشناسانی که در مورد این انفجارها اظهار نظر کرده اند، به نظر می رسد که نوعی حمله به زنجیره تامین صورت گرفته است. این بدان معناست که خود کارخانه، تامین کنندگان یا تامین کنندگان محصول آن این کار را انجام داده است.

اتفاقی که برای پیجرها در لبنان افتاد، برای آیفون در ایران هم خواهد آمد؟

کدام نرم افزار امنیتی؟

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات آیفون، مانند بسیاری از دستگاه های دیگر، باتری دارد و به اینترنت متصل است. باتری دارد و به اینترنت متصل است. همین شرایط برای تلفن‌های اندرویدی، لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌هایی که مردم دارند اعمال می‌شود. علاوه بر این، دستگاه های زیادی به صورت قاچاق وارد کشور می شود. اپل ناامن تر از اندروید نیست. با نگاهی به سطح کلی، دستگاه‌های اندرویدی امکان نصب هر نرم‌افزاری را از هر مکانی می‌دهند. با توجه به اینکه نرم افزار امنیتی را نمی توان روی دستگاه آیفون نصب کرد، باید گفت که تعریف نرم افزار امنیتی مشخص نیست چه نرم افزار امنیتی؟ اگر کسی تا آنجا پیش برود که به باتری گوشی شما دسترسی پیدا کند، هیچ نرم افزار امنیتی نمی تواند او را متوقف کند.

وی با اشاره به اینکه باتری همه گوشی ها دارای مدار ایمنی است و بالای آن یک برد مدار وجود دارد که دما، ولتاژ و جریان ورودی باتری را اندازه گیری می کند تا باتری آتش نگیرد، گفت: این مدار باید این باشد. کار بسیار بسیار پیشرفته است و احتمال این اتفاق نمی تواند کمتر از یک هزارم درصد باشد. برخلاف اندروید که فروشگاه آن به دلیل این فیلترینگ فیلتر شده است، می توانند هر نرم افزاری را از هر منبع ناشناس به عنوان نسخه بدون فیلتر یک پیام رسان خاص و غیره دانلود کنند. محدودیتی که اپل برای نصب نرم افزار و دریافت اپلیکیشن ها تنها از فروشگاه خود دارد، محیط تمیزتری را برای کاربر تضمین می کند.

اتفاقی که برای پیجرها در لبنان افتاد، برای آیفون در ایران هم خواهد آمد؟

این کارشناس توضیح داد که اپل باید مشکلی داشته باشد که چنین مشکلاتی را ایجاد کند. او گفت: «پیدا کردن این مشکل در فضای اپل بسیار دشوار است، از آنجایی که اپل منبع باز نیست، دسترسی به سخت افزار و نرم افزار آن برای گروه های هکر عادی تقریباً غیرممکن است. برای گروه‌های پیشرفته یا سازمان‌یافته موضوع متفاوت است، اما به طور کلی می‌توان گفت که از احتمال دقیق یافتن چنین باگی در اپل برای این هدف خاص سوء استفاده می‌شود و می‌تواند تعدادی از گوشی‌ها را در مقیاس بزرگ یا نزدیک به آن منفجر کند. صفر در برخی نقاط این بدان معنا نیست که منبع بسته اپل خوب است، اما حداقل چنین محیطی باعث شده است که این دسترسی وجود نداشته باشد.

بعید است که چنین ایده هایی از سوی نماینده مجلس این کشور مطرح شود

وی تاکید کرد که به دلیل نزدیکی به سخت افزار، چنین باگی اساساً آنقدر پیشرفته است که یافتن چنین باگی غیرممکن است. اصلا نرم افزار امنیتی وجود ندارد و اگر هم باشد نمی تواند جلوی آنها را بگیرد مگر اینکه آقای تقی پور فکر کند همان حمله زنجیره تامین اتفاق می افتد چون اساسا آیفون قاچاق است. اگر به یک قاچاقچی وسیله ای شبیه آیفون بدهند، قاچاقچی آن را وارد کشور می کند و می فروشد و این اتفاق می افتد. از سوی دیگر، اگر بخواهند به طور خاص به شخصی حمله کنند، باید موفق شوند دستگاه را به دست قاچاقچی برسانند. روند چنین فرآیندی بسیار پیچیده و آسان و طبیعتا امکان پذیر نیست و نیاز به دخالت عوامل دیگری دارد. اگر بگوییم هر آیفونی که وارد کشور می‌شود از این نوع است و جمعیتی چند میلیونی می‌خواهند آسیب‌پذیر باشند، باز هم دور از تصور است و منطق را زیر سوال می‌برد.»

مقامات کشور آیفون خود را پس می دهند!

این کارشناس در خاتمه گفت: اگر مسئولان کشور فکر می کنند آیفون خطرناک است باید با تصویب مصوبه ای مسئولان کشور و خانواده هایشان را از داشتن این گوشی منع کنند. ما یک سیستم ثبت نام داریم. از آنجایی که آیفون قابل اعتماد نیست، می‌توانند از این سیستم استفاده کنند و ثبت آیفون را به سیم‌کارت مسئولانی که باید ایمن شوند، ممنوع کنند.»

او توضیح داد که این امر برای مقامات ثبتی امکان پذیر است اما به عموم مردم مربوط نمی شود. پس اگر آقای تقی پور واقعاً نگران آیفون و وجود آن در بین کارمندان دولت است، بهتر است کارمندان و خانواده هایشان آیفون نداشته باشند، آیفون خود را پس بدهند و گوشی داخلی بخرند و کارمندان دولت فقط داخلی داشته باشند. می توان از گوشی های دارای نرم افزار امنیتی Necessary استفاده کرد.

۵۸۳۲۳

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما