به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، پیکر این مترجم و پژوهشگر در کنار علیرضا طبایی شاعر و مجید مددی پژوهشگر و نویسنده در قطعه نام آوران بهشت ​​زهرای تهران تشییع شد.

به گزارش ایسنا، علیرضا بهنام، شاعر، ضمن تشکر از حاضران، شعری از یدالله رویایی خواند که در آن گفت: ابراهیم اقلیدسی در تمام عمر پربرکت خود و از روزی که قدم در راه فرهنگ و ادب گذاشت، یک لحظه عدالت و آزادی را رها نکنیم و یک لحظه ایده تعالی فرهنگی و مبارزه با سانسور از بین نرفت. امروز عزیزی را به خاک می‌سپاریم که طی سال‌ها به فکر ارتقای فرهنگ بود و لحظه‌ای از تلاش دست برنداشت. باید بگوییم که همه ما مدیون ابراهیم اقلیدس هستیم.

بهنام یادآور شد: اقلیدس در عصر فرهنگ و هنر توانست ادبیات جهان را از دوران باستان تا به امروز معرفی کند. اثر بزرگ او که هفت سال تلاش کرد آن را ترجمه، تصحیح و ویرایش کند، «هزار و یک شب» بود، اثری که 200 سال هیچ کس به آن نگاه نکرده بود و همه به سراغ نسخه «تسوجی» یا در نهایت رفتند. تغییرات کوچکی در آن ایجاد کرد.

این شاعر ادامه داد: اقلیدسی گفت که یک بار وقتی کتاب «هزار و یک شب» را می خواندم، در مواجهه با متن عربی او، دیدم که این کتاب نیاز به بازتعریف دارد و لازم است بخشی از آن به زبان امروزی ترجمه شود. از طرفی متوجه شدم که این کتاب با سلیقه ترجمه شده و تصمیم گرفتم دوباره کار را ترجمه کنم. اقلیدس هفت سال را صرف نوشتن این کتاب کرد و میراثی ادبی از خود به جای گذاشت که برای قرن ها باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به ترجمه های اقلیدس ادامه داد: این ها آثار بازارپسندی نیستند، آثاری نیستند که انسان بخواهد سریع ترجمه کند و مصرف کند، یک اثر ماندگار است، انسان با اثر ماندگار ماندگار می شود. ابراهیم ایگلیمی آدم با عمری است، ترجیح می دهم از زمان گذشته استفاده نکنم، او با مهربانی، شور، اراده و حمایت از آزادی بیان و اندیشه همیشه زنده خواهد بود. امیدوارم از این به بعد وقتی به او فکر می کنم به چهره گشاده و دوستانه ای که نسبت به تک تک ما داشت فکر کنیم و از او به نیکی یاد کنیم. با تشکر

ثریا اختری، همسر ابراهیم اقلیدی با تشکر از حاضران گفت: در دوران بیماری او وظیفه ای نبود که از او مراقبت کنم، بلکه با عشق، علاقه و شناختی که به ابراهیم داشتم، پایان یافت زندگی مشترک ما و همکاری در کارهایی که ایجاد کرده و من انجام داده ام.

وی خاطرنشان کرد: سعی کردم ابراهیم را با وجود بیماری و با اینکه حافظه اش را از دست داده بود و از درک دنیا و زمان عاجز بود، واقعاً دوست داشته باشم و هیچ وقت بی خاطره از او یاد نکردم.

همسر اقلیدیس خاطرنشان کرد: ابراهیم ساده، شفاف، مهربان، مسئولیت پذیر و انسان دوست بود. مشکل او مردم و انسانیت بود و به مردم بدون فایده احترام می گذارد، حتی در زمانی که ارتباط با فایده تعریف می شود.

حسین اقلیدی شاعر، کارگردان تئاتر و برادر ابراهیم اقلیدی نیز در سخنانی گفت: ابراهیم ذاتاً پیشرو بود و این کار را با خانواده آغاز کرد و رفتارش به گونه ای بود که مردم در مواردی می خواستند از او پیروی کنند. ابراهیم کار خود را انجام داد و تا آنجا که به دین اعتقاد داشت، کار خود را بدون توضیح و دفاع از آن انجام داد. او هرگز از خود دفاع نکرد.

وی افزود: با توجه به شخصیت او، او به خیلی از کارهایی که ما انجام می دهیم اعتقاد نداشت، نمی خواست چهره باشد. او یک بت شکن بود و از درون شروع به بت شکنی کرده بود. من مطمئن هستم که ابراهیم هرگز در ذهن ما نخواهد مرد.

ابراهیم اقلیدی در سال 1327 در اقلید فارس به دنیا آمد و دیروز (یکشنبه 25) درگذشت. شهریور) در سن 76 سالگی درگذشت. وی دارای مدرک لیسانس حقوق از دانشگاه تهران بود. او بیشترین شهرت خود را در زمینه ترجمه و تحقیق در زمینه «هزار و یک شب» به دست آورد.

افسانه های مصر اثر راجر لنسلین گرین، داستان ها و افسانه ها اثر لئو تولستوی، موزه نیمه شب اثر آنی دالتون، افسانه ها و داستان های اسکاتلندی اثر باربارا کر ویلسون، شاهزاده شاد و داستان های دیگر از اسکار وایلد، “شهرزاد گمشده”، “چرا است” دور زمین» نوشته آیزاک آسیموف، «سر و مترسک کدو تنبل» در شهر زمرد اثر ال. فرانک باوم، «قصه ها و افسانه های هند» (بازخوانی شده توسط JAB)

گری)، کتاب «مگر و دیوار سنگی» و «کتاب ماگر و مرد روی نیمکت» نوشته جورج سیمنون، «ذوب شدن» اثر ال ولف، «قصه‌ها و افسانه‌های مردم ژاپن» نوشته هلن و ویلیام مک آلپین، خز پر از ماجرا، مریخی که برای ماندن آمد و داستان های دیگر اثر پنه لوپه زنده، موزه نیمه شب اثر آنی دالتون، دنیای داستان سرایی، سفرهای سندباد و هسیود و هومر از جمله آثار او هستند. به عنوان ویراستار و مترجم در تغییر شکل آن نقش داشته اند.

این مترجم همچنین در زمینه ترجمه آثار سیاسی مانند «ایتالیای فاشیستی» اثر آلن کسلز و «آمریکا در تقابل با حقوق بشر در جهان سوم» اثر نوام چامسکی فعالیت دارد.

243

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما