دانستنی ها

این سرگیجه ها را جدی بگیرید!

یک متخصص مغز و اعصاب توضیح داد که کدام سرگیجه می تواند خطرناک باشد.

فرهاد عصارزادگان گفت: دو موضوع در پزشکی با یکدیگر اشتباه گرفته می شود، یکی سرگیجه (سرگیجه واقعی) و دیگری گیجی که بیشتر بیماران به دومی سرگیجه می گویند و زیاد نگران کننده نیست. تفاوت این دو در اهمیت آنهاست که کدام را باید جدی گرفت و کدام را جدی گرفت.

او با بیان اینکه سرگیجه یا گیجی خیلی جدی نیست، جای نگرانی نیست، علائم زیادی دارد و به راحتی قابل درمان است، افزود: سرگیجه یا گیجی به بیمار احساس عدم تعادل می دهد یا بیمار دچار سرگیجه یا سیاهی چشم می شود. اینها خیلی نگران کننده نیستند. با این حال، سرگیجه واقعی باعث نگرانی است و باید بررسی شود.

عصارزادگان ادامه داد: مهم ترین سوالی که از بیمار می شود این است که آیا می توانید چرخش خود و اتاق اطرافتان را احساس کنید و این نگران کننده است. بنابراین کلید در چرخش است. سرگیجه واقعی همان احساس چرخشی است که بیمار احساس می کند و پس از معاینات باید علت آن مشخص شود.

وی با بیان اینکه سرگیجه دو دسته است، افزود: سرگیجه محیطی که مربوط به گوش است و سرگیجه مرکزی که به مغز اشاره دارد و سرگیجه مرکزی منطقه مورد علاقه متخصصان مغز و اعصاب است. سرگیجه محیطی کمتر خطرناک است. اما سرگیجه مرکزی ممکن است منشأ بزرگتری مانند سکته داشته باشد.

این متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه علائم همراه برای تشخیص مهم است، گفت: در صورت وجود سرگیجه، تاری دید، دوبینی یا اختلال گفتار همراه با سرگیجه؛ اینها علائم سرگیجه مرکزی است و باید فوراً با پزشک مشورت شود، اما این علائم در سرگیجه محیطی دیده نمی شود. نمی توان گفت شدت علائم بد است و سرگیجه ممکن است خوش بینانه باشد و به طور موقت ناپدید شود.

وی در پاسخ به این سوال که مشکل گوش تا چه اندازه بر سرگیجه تاثیر می گذارد، گفت: سرگیجه یک حالت خوش خیم است، یعنی بیماران معمولا با تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده دچار سرگیجه می شوند، موقتی است و بهتر می شود. همه اینها به دلیل درگیری مجاری نیم دایره ای گوش است که در مورد آنها اتفاق نظر چندانی وجود ندارد و نظریه های مختلفی وجود دارد. با این حال، درمان آن آسان است، اما ممکن است عود کند. التهاب گوش داخلی نیز باعث سرگیجه می شود و برای رفع سرگیجه نیاز به درمان دارد.

عصارزادگان در خصوص راهکارهای درمان سرگیجه گفت: اگر فرد سرگیجه واقعی داشته باشد، غذا خوردن کمکی نمی کند، اما در صورت سرگیجه ممکن است دلیل افت قند و آب قند باشد. اما ممکن است کمکی نکند. باید دید چه سرگیجه ای است.

منبع: سلامت نیوز

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا