دانستنی ها

یک تغییر کوچک برای یک زندگی بهتر؛ چگونه می‌توانیم کمتری غذا بخوریم و وزنمان را کاهش دهیم؟

منصور رضایی، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما، به سوالاتی درباره کاهش وزن و راه‌های آن پاسخ داد.

وی توضیح داد که ورزش هوازی، به عنوان یک ورزش مناسب برای کاهش وزن شناخته می‌شود. این ورزش باید به گونه‌ای انجام شود که تنفس و ضربان قلب با سرعت افزایش یابند و متابولیسم بدن فعال شود.

رضایی همچنین بیان کرد که یک فرد نرمال حدود ۱۴۰۰ کالری انرژی پایه در حالت استراحت و خواب دارد تا بتواند سیستم‌های مختلف بدن را فعال و قادر به کار کند، لذا مصرف کالری باید با انجام فعالیت جسمانی افزایش یابد. در این راستا، کاهش وزن باید به صورت پیوسته و آهسته در طول زمان صورت گیرد.

رضایی همچنین به اهمیت تنوع غذایی در دوره کاهش وزن اشاره کرد و با توجه به فرهنگ شرقی، استفاده از ادویه‌جات (مانند زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زنجبیل و…) به عنوان یک راه کم کردن وزن مورد توصیه قرار داد.

وی در پایان به شدت‌های کاهش وزن، هشدار داد و به دلیل احتمال وقوع برخی از بیماری‌ها (مانند سنگ کلیه، سنگ کیسه صفرا، یبوست و …) پیشنهاد داد که همراه با پایداری رژیم غذایی، ورزش مناسبی نیز انجام شود.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در حالی که یک ورزش ساده مانند پیلاتس در هر دقیقه 3 کیلو کالری می سوزاند، اما در ورزش های استقامتی مانند دوچرخه سواری این میزان به 8 کیلو کالری می رسد.

وی با تأکید بر اهمیت آگاهی از مقدار کالری های موجود در مواد غذایی، به پیشنهاد استفاده از رژیم غذایی مناسب جهت حفظ سلامتی و کنترل وزن پرداخت. طبق این توصیه، هر یک گرم قند و پروتئین ۴ کیلو کالری انرژی و هر یک گرم روغن ۹ کیلو کالری انرژی دارد.

او در تمرینات ورزشی هوازی، به تأکید بر اهمیت تنفس عمیق پرداخت. ورزش تنفسی، مانند پیاده‌روی، به عنوان ورزش همگانی قابل دسترس برای همه افراد معرفی شد. همچنین، توصیه شد که با تمرینات مناسب، کالری های بیشتری در طی هر دقیقه مصرف شود. ورزش مناسب سیکل کرپس، با تنفس عمیق، به طور آرام و پایدار به سوخت چربی و کاهش وزن کمک می‌کند.

این متخصص تغذیه، مزیت‌های دیگر ورزش همچون ترشح اندورفین در بدن را نیز ذکر کرد. ترشح این ماده، صدمات و درد در سیستم عصبی را کاهش می‌دهد و با کنترل تنش و استرس به کاهش فشار خون و بهبود عملکرد قلبی-عروقی نیز کمک می‌کند. در نتیجه، مصرف لبنیات و ورزش مناسب، به ترشح اندورفین در بدن کمک می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برای کمتر غذا خوردن چه باید کرد، پاسخ داد: اگر در محیط گرم غذا بخورید و همچنین از غذاهایی که جویدن آنها سخت است و فیبر بالایی دارند نیز استفاده کنید، سریعتر احساس سیری می کنید و در نتیجه کمتر غذا می خورید.

رضایی افزود: خوردن غذاهای چرب، بی مزه، شور و فرآوری شده که به راحتی بلعیده می شوند یکی از عوامل چاقی است.

منبع: مهر

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا