دانستنی ها

آینده چگونه بیش از حد گرم نشویم؟

افشین امینی، فوق تخصص فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص گرمازدگی و پیشگیری از آن با نزدیک شدن به فصل گرما توصیه هایی ارائه کرد.

گزارش مهر وی اظهار داشت: با گرم شدن هوا، شرایط فیزیولوژیکی بدن نیز تغییر می کند.

این مدرس دانشگاه هشدار داد: افرادی که دائماً فعال هستند یا بیماری مزمن دارند و دارو مصرف می کنند برای پیشگیری از گرمازدگی و عوارض ناشی از آن مایعات فراوان مصرف کنند. امینی توصیه کرد: در فصل گرما تا حد امکان از لباس‌هایی استفاده کنید که گردش هوا را تسهیل می‌کند و از پوشیدن لباس‌های الیاف نایلونی خودداری کنید تا گرمای هوا راحت‌تر پخش شود.

اگر بدن شما در دمای بالا کمتر از حد معمول عرق می کند، باید دست ها و صورت خود را در حالی که در معرض گرما هستید با آب بشویید، یا اگر دارو مصرف می کنید و شاید در سفر و مسافرت هستید، حتما باید دست و صورت خود را با آب بشویید. اب. اگر به هر دلیلی نمی توانید مایعات کافی بنوشید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

فوق تخصص فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بیماران کلیوی، دیابتی، قلبی، سالمندان و مبتلایان به مشکل دمای بدن بیش از سایرین در معرض گرمازدگی هستند، ادامه داد: ضعف، خستگی، تشنگی و گاهی کاهش اشتها. . سردرگمی و سردرگمی از جمله علائم گرمازدگی است.

امینی افزود: اگر در گرمای شدید با فردی گیج، بی حال یا بیهوش مواجه شدید، دمای بدن او را پایین بیاورید و در صورت هوشیاری و عدم احساس تهوع و استفراغ، مایعات خنک به او بدهید. در صورت وجود حالت تهوع، دمای بدن را با یک حوله داغ خنک کنید و هرگز سعی نکنید یکباره دمای بدن را با آب سرد پایین بیاورید.

وی ادامه داد: پس از اعمال احتیاط های ذکر شده در مورد فرد مبتلا به گرمازدگی، او را به آرامی تهویه کرده و با دستمال مرطوب دمای بدن او را کاهش دهید. امینی تاکید کرد: در صورت از دست دادن هوشیاری فردی که دچار گرمازدگی می شود به او غذا و نوشیدنی ندهید، بیمار را به پهلو بخوابانید، با اورژانس تماس بگیرید و از حرکات خودسرانه خودداری کنید.

کارشناس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اقدامات درمانی خاص در زنجیره زندگی مورد تاکید است، افزود: در صورت مواجهه با فردی که دچار گرمازدگی شده است با اورژانس مشورت کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا