دانستنی ها

دلایل درد کردن پوست سر و راه درمان آن

درد مو مشکلی است که مربوط به پوست سر است و به خودی خود به فولیکول های مو آسیب نمی رساند، اما این درد از پوست اطراف مو که مملو از رگ های خونی، عصبی و غدد چربی است ناشی می شود.

به گزارش تبیان، زمانی که مغز سیگنال های ارسال شده از اعصاب را تفسیر می کند، احساس درد می کنیم. پوست سر دردناک می تواند دلایل زیادی مانند مشکلات عصبی یا التهاب پوست داشته باشد.

شوره سر

هنگامی که شوره سر دارید، ممکن است در پوست سر خود احساس درد کنید. از جایی که؟ شوره سر عارضه افزایش مقادیر مخمر مالاسزیا در پوست سر است و این رشد بیش از حد مخمر باعث التهاب و قرمزی، پوسته پوسته شدن، خارش و در موارد شدیدتر درد می شود.

قارچ پوستی

مخمر مالاسزیا نوعی قارچ است. با این حال، متخصصان پوست شوره سر (درماتیت سبورئیک) را یک عفونت قارچی نمی دانند. مخمری که در تشکیل شوره سر نقش دارد، به طور طبیعی ایجاد می شود. برخی از افراد نسبت به این مخمر حساسیت بیشتری دارند یا رشد بیش از حد این مخمر در پوست سر خود دارند.

یک عفونت قارچی در پوست سر به نام کاپیت وجود دارد که می تواند باعث خارش و حساسیت در پوست سر یا درد در پوست سر شود.

چه کار باید بکنیم

از شامپوی ضد شوره حاوی زینک پریتیون استفاده کنید که میزان مخمر روی پوست سر و التهاب ناشی از آن را کاهش می دهد. با این حال، به خاطر داشته باشید که شامپوی ضد شوره برای اثربخشی به زمان کافی برای تماس با پوست سر نیاز دارد. شامپو را با نوک انگشتان خود به پوست سر خود بمالید، دو تا سه دقیقه صبر کنید و سپس آبکشی کنید.

همچنین باید شامپو را با توجه به نوع موی خود انتخاب کنید. اگر پوست سرتان چرب است، برای کاهش شوره سر، موهایتان را هر روز شامپو بزنید. با این حال، ممکن است برای افرادی که موهای خشک و پوست سر حساس دارند بهتر باشد هر دو یا سه روز یکبار موهای خود را با شامپو بشویند.

اگر راه حل های معمول جواب نداد، بهتر است با تجویز شامپوی مناسب برای شما یا احتمالا نوع دیگری از درمان، با متخصص پوست و مو مشورت کنید تا شوره سرتان را درمان کند.

چرا موهای شما درد می کند؟

راه های دیگر برای خلاص شدن از شر شوره سر: استرس خود را کنترل کنید. از یک رژیم غذایی سالم و مغذی پیروی کنید زیرا استرس می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن شوره سر شود. روی، ویتامین های گروه B و برخی روغن ها می توانند از شوره سر جلوگیری کنند. بگذارید خورشید به موهای شما بتابد. نور خورشید می تواند به کنترل شوره سر کمک کند، اما ضد آفتاب را فراموش نکنید.

تجمع چربی

پوست سر ما به طور طبیعی غدد چربی زیادی دارد و اگر موهای خود را به طور مرتب نشوییم، چربی اضافی تجمع می یابد.

این مقدار روغن نه تنها موها را چرب می کند، بلکه باعث خارش پوست سر نیز می شود. در نتیجه وقتی موهایتان را به جلو و عقب می‌برید، ممکن است پوست سرتان خراشیده شود و آسیب ببیند.

چه کار باید بکنیم

موهای خود را مرتباً با شامپوی مناسب بشویید. شستن بیش از حد موها می تواند پوست سر حساس را خشک کرده و باعث ایجاد پوسته های شوره سر شود. همچنین سعی کنید از شامپوی خشک استفاده نکنید زیرا شامپوی خشک می تواند روی موها و پوست سر شما رسوب کند و آنها را حتی چرب تر کند.

فولیکولیت

یکی دیگر از علل احتمالی موهای دردناک فولیکولیت است. فولیکولیت شرایطی است که در آن باکتری ها به فولیکول های مو حمله می کنند و باعث ایجاد جوش های چرکی می شوند. این بیماری پوستی می تواند توسط ویروس ها، قارچ ها و حتی موهای زیر پوستی ایجاد شود.

در برخی موارد، فولیکولیت می تواند گسترده باشد و باعث التهاب، خارش، سوزش و درد در پوست سر شود.

چه کار باید بکنیم

اگر فولیکولیت دارید، باید برای تجویز آنتی بیوتیک به متخصص پوست مراجعه کنید.

درمان خانگی

درمان های خانگی مانند کمپرس گرم و کرم های ضد خارش می توانند علائم را تا حدودی تسکین دهند.

اگزما

اگرچه اگزما معمولاً دست‌ها، گردن، آرنج، زانو، مچ پا و اطراف چشم‌ها را درگیر می‌کند. اما این عارضه پوستی آزاردهنده می تواند روی پوست سر نیز ایجاد شود و باعث درد شود.

اگزما وضعیتی است که در آن سد محافظ پوست آنطور که باید عمل نمی کند و باعث ایجاد ترک در لایه بیرونی پوست می شود. در نتیجه آب و رطوبت پوست از بین می رود و التهاب ایجاد می شود و باعث خارش، درد و ناراحتی می شود.

چه کار باید بکنیم

درمان اگزما چند مرحله ای است. اول از همه، پوست مرطوب شده و سد دفاعی ترمیم می شود. زمان دوش گرفتن را کوتاه کنید (حداکثر 10-15 دقیقه) و به جای آب داغ از آب ولرم یا حتی گرم استفاده کنید تا پوست سرتان بیشتر خشک نشود. از شامپوهای ملایم برای جلوگیری از از دست دادن چربی طبیعی پوست سر خود استفاده کنید.

بخش دیگری از درمان در مورد کاهش التهاب است. می توانید با داروهای موضعی بدون نسخه شروع کنید. اما اگر این داروها موثر نبودند، باید با متخصص پوست و مو مشورت کنید.

از عواملی که باعث اگزما می شوند دوری کنید. این عوامل ممکن است عبارتند از: استرس ،عرق. صابون و مواد شوینده. گرد و غبار. برخی از غذاها مانند شیر، تخم مرغ، سویا یا گندم.

موهایتان را محکم نبندید

اگر موهایتان را به صورت دم اسبی محکم ببندید، ممکن است به پوست سرتان آسیب بزنید و احساس کنید که موهایتان درد می کند. وقتی موها را محکم به عقب می‌کشید، به فولیکول‌های مو فشار وارد می‌کنید و این باعث التهاب می‌شود. این روش بستن مو باعث درد زیادی می شود. بلکه به فولیکول های مو آسیب می رساند و منجر به ریزش مو و خط رشد مو می شود.

چه کار باید بکنیم

موها را شل ببندید یا جمع کنید. به طور کلی برای جلوگیری از آسیب به فولیکول های مو، موها را به سبک های شل تر جمع کنید.

آلودینیا

درد و خارش در پوست سر شما ممکن است ناشی از آلوداینیا باشد. آلودینیا نوعی درد عصبی است که فرد را نسبت به لمس حساس می کند. چیزهایی که برای اکثر افراد هیچ درد یا ناراحتی ایجاد نمی کند، مانند برس زدن مو، شانه کردن شل مو یا شستن مو، برای افراد مبتلا به آلوداینیا می تواند بسیار دردناک و ناراحت کننده باشد!

این درد عصبی ناخوشایند اغلب یک عارضه جانبی بیماری دیگری مانند دیابت، زونا، فیبرومیالژیا و سردردهای میگرنی است.

چه کار باید بکنیم

علت آلوداینیا نیاز به تشخیص و درمان توسط پزشک دارد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا