دانستنی ها

دلیل شوره زدن سر!

متخصص پوست و مو: هدف ما از شوره سر چرب کنترل و درمان آن است، روش های درمان شوره سر توسط پزشک متخصص تشخیص داده می شود و فرد حتما باید به پزشک مراجعه کند.

به گزارش بهداشت نیوز، متخصص پوست و مو دکتر محمدرضا قاسمی با بیان اینکه شوره سر یک اصطلاح عمومی است که ما به کار می بریم و دلایل زیادی در پیدایش و بدتر شدن آن نقش دارد، افزود: میکروب طبیعی پوست مالاسزیا است که روی پوست سر رشد می کند و مواد اسیدی تولید می کند که باعث قرمزی پوست می شود. و چون این میکروب عاشق روغن است و پوست سر بسیار چرب است به این بیماری درماتیت سبورئیک می گویند. این بیماری بیشتر پوست سر ابروها و قسمت داخلی گوش را درگیر می کند و در سنین نوجوانی بیشتر خود را نشان می دهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه افزود: شوره سر شوره چرب نیست، بلکه شوره سر خشک نیز هست. اینها ممکن است در بیماری هایی که پوست سر را خشک می کنند، مانند کم کاری تیروئید و تعریق، افزایش یابد. یا در خانم هایی که رنگ شدید و پوسته پوسته روی سرشان ایجاد می شود که به معنای شوره سر خشک است.

وی ادامه داد: ما بسته به نوع حساسیت افراد، شوره سر را می بینیم. همانطور که آلرژی ها و حساسیت ها می توانند ارثی باشند، شوره سر نیز می تواند ارثی باشد. اما شوره سر چرب معمولاً مبنای ژنتیکی ندارد و از آنجایی که یک میکروب طبیعی است نمی توانیم آن را از بین ببریم. به همین دلیل هدف ما در شوره سر روغنی کنترل و درمان آن است که راه های درمان شوره سر توسط پزشک متخصص تشخیص داده می شود و فرد حتما باید به پزشک مراجعه کند.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: در نوع روغنی شوره سر ممکن است روغن های قسمت های مختلف سر متفاوت باشد و در نتیجه شدت شوره سر نیز متفاوت باشد. با حرکت دادن جلوی سر، تحریک چربی ها افزایش می یابد.

این متخصص پوست و مو در پایان گفت: درماتیت سبورئیک چرب پوست و قسمت داخلی ابرو، خط خنده، خط کنار بینی و … را درگیر می کند. اثرات، این موارد همه یک نوع شوره سر روغنی است که درمان آن یکسان است. با این حال، محل شوره سر متفاوت است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا